Eigen fobie

Er stond toevallig al een onderwerp in over angst. Maar hoe doen jullie het met onze eigen angsten. Ik ben dus bang voor spinnen, kan er echt niets aan doen! Van de week liep er een dikke spin over de muur.. Jennifer was aan het spelen en manlief zat op de bank de krant te lezen. Dus dan reageer ik daarop (helemaal verkeerd ik weet het), zo van Schat een spin doe wat!!!!
Nu heb ik het gedaan, want Jennifer reageert daar dus op.. niet op dat moment. Maar vanochtend dacht ze dat er een spinnetje op haar slab zat (was een broodkruimel) en toen zei ze aahhh spinnetje... Verdorie dacht ik hoe los ik dat nu op...

Enig idee???

gr. Ilone

Hoi Ilone,

Jou verhaal zou zo mijn verhaal kunnen zijn.
Ben ook erg bang voor spinnen, en wil die fobie niet over brengen op de kids.

Nu was ik eergister aant koken.. Ik loop ff naar de woonkamer, kijken wat Dylano aant doen is, ik loop weer terug, zie ik gelijk achter t fornuis (hoger op de tegelltjes) zo'n dikke, vette zwarte spin zitten! Dus ik raak een beetje in paniek en roep gelijk Ramon. Die stond bij de PC, en was er gelijk bij. Ramon is ook bang voor spinnen trouwens, maar hebben een afspraak dat hij de spinnen doet, en ik de rest van de insecten ;-)
Dus t was ff flink paniek hiero.. Ik heb Dylano laten geloven dat ik het deed om hem aant lachen te maken, en gelukkig moest ie er ook om lachen.. Maar ja.. hij word toch ouder hé? Dus kan hem dat niet wijs blijven maken ;-)

Ik ben dus erg benieuwd naar de volgende reacties!

Liefs Deb.

Hoi,

Ik heb een rare angst... Ik ben bang voor vogels!
Als het mogelijk is, dan loop ik het liefst een blokje om als er een paar duiven op het plein zitten.

Toch probeer ik mijn angst niet op mijn kids over te brengen. Eva is nu oud genoeg om het te snappen, dus die heb ik uitgelegd dat ik vogels héél spannend (wij gebruiken zelden het woord 'eng', want het is zo'n beladen woord) vind, maar dat het eigenlijk mooie beesten zijn. Eva zegt dus als ze een vogel ziet: "Die vindt jij een beetje spannend hè mama?!?" maar zijzelf vindt ze niet eng.
Ik denk dat kinderen best mogen weten dat wij ook wel eens bang zijn voor dingen. Op die manier leren ze ook over hun eigen angst denk ik.....

Groetjes, Karin

Ook ik ben HELEMAAL PANISCH van spinnen 7, hoe iniminie ze ook zijn, als ik er 1 zie is het zelfs zo erg dat ik ga beven en hyperventileren, heel slecht tegenover Jayden maar kan er echt niets aan doen... Als Arjan niet thuis is en ik zie er 1 moet ik hem wel dood maken maar dat die ik dan op de grootste afstand die mogelijk is met zo'n electrisch tennisracket, wat een held he, hahaha...

Groetjes, Patricia

Ook ik heb het niet zo op de kroelende spinnenbeestjes!!! IEHHHHH. Maar ik vind het niet echt een fobie, want de hele kleintjes, die pak ik wel op. Maar vooral die grote, met die dikke zwarte poten... BAH BAH! maar ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je het ook op je kinderen kan overbrengen. Mijn oudste komt als ik gil: er zit een spin. Die pakt hem op, en zet hem buiten. En dan zegt ie heel stoer, nou mama, je mag best bang zijn hoor, maar IK ben niet bang voor spinnen, maar ja, ik ben dan ook een jongen. Hahaa, kinderlogica...

Oo wat herkenbaar, ik ben ook als de dood voor spinnen. Ik probeer als Sarah erbij is om zo rustig mogelijk te blijven zodat zij er niets van mee krijgt, maar of dat altijd gaat lukken weet ik nog niet.
Verder vertellen wij wel altijd als zij zelf wat eng vind dat iets niet eng is, maar inderdaad spannend zoals hierboven al genoemd of dat zij het een beetje eng vind maar dat het wel leuk is. Verder proberen we er vooral niet te veel aandacht aan te geven zodat dat ook weer niet interessant wordt.
Maar het blijft een lastig dilemma.

groetjes Tamar

Terug
Bovenaan