Eigen mening/wil, hoe ga je daarmee om?

A

Anoniem

Guest
Hi Dames,

Ons mannetje (ruim 13 maanden) begint inmiddels te ontdekken dat hij een eigen mening/wil heeft. Zo geeft hij perfect aan of hij wil eten (nee schudden als hij niet wil), wanneer hij genoeg heeft gehad (nee schudden en hoofd wegdraaien), wanneer hij wil drinken (soort zoen geluidjes) en zo nog een paar dingen. Vanmiddag gaf hij ook aan dat hij geen liga wilde, maar toen ik een potje fruit tevoorschijn haalde werd hij erg enthousiast en dus kreeg hij fruit.

Is het nou eigenlijk goed om hem "zijn zin te geven" en hem fruit te geven of zouden we moeten zeggen:"nee liga en anders niets". Fruit is ook gezond en dus vind ik het niet erg, maar zou hij geen liga willen, want hij wil een stuk chocolade (heeft hij nog nooit gehad, maar dat terzijde) dan zou ik het hem uiteraard niet geven. Is dit niet een beetje meten met twee maten?

Zo heeft ons mannetje een absolute obsessie voor de stofzuiger. Zodra hij er 1 ziet moet hij ermee spelen. De slang hangt als een boa constructor om zijn nek en hij kan echt met gemak een half uur in zijn eentje spelen. (Dit lukt dus nog geen 2 minuten met een eigen speeltje , maar ook dat terzijde). In het begin mocht hij niet met de stofzuiger spelen, want het is geen speelgoed etc.....  
Inmiddels weet hij waar de stofzuiger staat en wordt helemaal enthousiast als hij de stofzuiger ziet. Hij begint te lachen en giert het uit van de pret. Zou jij hem de stofzuiger dan nog verbieden?? We waren vanmiddag bij vrienden en daar stond ook weer een stofzuiger. Ik had hem nog niet gezien, maar mijn zoon wist mij perfect te vertellen  (hij werd gewoon gek) dat er een stofzuiger was. Gelukkig mocht hij ermee spelen van de mensen waar we waren, maar anders had ik hem echt weg moeten zetten ben ik bang met een huilend mannetje als gevolg. We mogen hem thuis ook niet weghalen bij de stofzuiger. Dan gilt hij de hele buurt bij elkaar.

Geef allemaal jullie eerlijke mening eens. Moet ik wel of niet ingaan op wat hij wil?

(voor jullie beeldvorming: er zijn ook dingen die hij echt niet mag natuurlijk, zoals in de bijkeuken en daar komt hij dus ook niet. Hij blijft netjes op de drempel staan wachten)    

Groetjes en bedankt voor jullie (eerlijke) meningen, Charlotte

Hoe herkenbaar! Zelfs de onbegrijpelijke en enigszins hysterisch aandoende voorliefde voor de stofzuiger heeft ook hier z'n intrede gedaan. Kennen onze zoons elkaar misschien? Zitten zeker stiekem op een of ander baby forum stofzuigertips aan elkaar uit te wisselen. Maar ook het nee schudden, de andere kant op kijken en zo...heel herkenbaar. En mijn mening daarover wisselt nog per uur. Dus vraag het over een paar maanden nog eens weer, hopelijk heb ik dan een zinnig antwoord. Met de stofzuiger spelen mag wel en over eten maak ik nooit strijd. En bied inderdaad ook geen snoep aan als alternatief.

Hoi Charlotte,

Wat een geweldig gezicht lijkt me dat, die kleine man met die grote stofzuiger: wat een pret!!

Maar goed, je wilde een mening over hoe om te gaan met een eigen willetje: zolang hij geen hele rare dingen gaat doen, gewoon lekker laten is mijn idee. Dus géén liga maar wel fruit? Prima! Geen zin meer om te eten? prima, nog wat yogurt en klaar (maar dus geen extra fles meer etc). Het wordt steeds leuker en voor kinderen (hoe klein ook) is het ook goed voor hun zelfvertrouwen als ze zo af en toe zelf iets mogen bepalen. Als ze invloed kunnen uitoefenen op bepaalde (kleine) dingen, stimuleer je ze alleen maar.

En zoals je zelf al aangeeft: jij bepaalt de hoofdregels en weet heus wel wat wel en niet goed voor hem is. Dus als je zo af en toe lekker meegaat met wat hij wil, wordt je daar allebei blijer van (en je verwend hem er echt niet mee).

En geloof me, tegen de tijd dat ze weer écht grenzen gaan opzoeken moet je weer stevig genoeg in je schoenen staan! Dus geniet lekker van je kleine eigenwijs,je doet het prima!!

Groetjes
Susan mv Gijs en Sophie

Terug
Bovenaan