Eigen wil met slapen

<p>Ik heb een dochter van bijna 2 jaar.</p><p>In de zomervakantie sliep ze gewoon tussen de middag en ging tussen 7 en 8 uur na bed toe. Alleen nu de zomervakantie voorbij is heeft ze een eigen wil met slapen.</p><p>Ze slaapt de ene keer rond 12 uur haar middagslaapje, maar ook pas om 3 uur omdat ze dan dood op is. Maar sinds een paar weken slaat ze hem ook over.</p><p>Maar savond is het nu ook een drama. Als ze rond 12 uur gaat slapen valt ze pas tussen 8 en 9 in slaap. Maar als ze rond 3 uur in slaap valt houd ze het zo tot 10 uur/ half 11 uit en dan pas slapen. Maar als ze niet slaapt tussen de middag gaat ze tussen 7 en 8 uur na bed. </p><p>Ik merk aan haar dat ze uit haar doen is door dit rare ritme en daardoor bij ons in bed beland. </p><p>Hebben jullie tips hoe we eventueel weer een ritme kunnen krijgen en haar weer in haar eigen bedje kunnen laten slapen, want mijn man en ik zijn raderloos.</p><p>Groetjes Exantia</p>
 
Tja, hier een meisje van 2 jaar en 2 maanden en sinds haar 2e verjaardag slaapt ze ook niet altijd meer. Precies wat jij omschrijft hadden we hier ook.

Ik leg haar om 12.30 op bed en dan mag ze slapen tot 13.45. Dan moeten we naar school om haar zus te halen, dus langer slapen kan niet en wil ik ook niet omdat het dan s avonds te laat wordt. Als ze dit slaapje doet, red ze het s avonds alsnog met gemak tot 20.00/20.30 voor ze slaapt. S ochtends altijd 6.30 of eerder wakker.

Slaapt ze om 13.00 nog niet, haal ik haar uit bed en dan niet ze wakker blijven. En dat trekt zr best goed. Rond 15.00 lijkt ze moe te worden maar dan gaan we naar buiten, op tijd eten, in bad en dan slaapt ze tenminste direct om 19.00.

Om 15.00 nog op bed legt doe ik echt niet, want dan is het s avonds idd 23.00 voor ze slaapt.. dan moet ze maar gewoon een middagje wakker blijven!

Niet qlle kinderen slapen tot 2.5 of 3.5 jaar nog overdag helaas ;) mijn kinderen in ieder geval niet, met 2 a 2.5 jaar wordt het steeds minder en slaan ze dus geregeld over. Op het moment doet ze nog 3 van de 7 dagen een middagslaapje gemiddeld. En de andere dagen blijft ze dus gewoon wakker en s avonds op tijd erin.

In ieder geval zou ik je kindje echt niet meer om 15.00 op bed leggen, logisch dat het dan s avonds super laat is dat ze slaapt.
 
Hier hetzelfde! Onze dochter stopte al voor haar 2e verjaardag met haar middagslaapje... Veel te vroeg dachten we, dus deden er alles aan dat ze toch in slaap viel 's middags. Maar dan was het 's avonds altijd feest en sliep ze vaak niet voor 22 uur... Maar overdag was ze wel echt moe!
Op een gegeven moment hebben we ervoor gekozen haar wakker te houden 's middags. En dat was de eerste paar weken echt lastig! Soms heel wat uren een huilend/zeurend kind wat gewoon moest slapen! Maar ja... Uiteindelijk was ze er na een paar weken aan gewend en nu gaat het goed. En ja, ze is nog maar net 2...
Dus wellicht het proberen waard om haar ook wakker te houden overdag? Het lastige is alleen dat je niet na 2 dagen al kan zeggen of het werkt of niet. Dat duurde bij ons dus echt wat langer. Ik vond het best een pittige tijd! Maar heel fijn dat we nu weer een peuter hebben die ik haar eigen bed slaapt, (bijna) het klokje rond in de nacht en gewend is aan overdag wakker blijven.
We proberen na de lunch wel altijd even een rustmomentje in te bouwen. Even samen in het grote bed liggen, even rustig boekjes lezen, een filmoje op de tablet of gewoon even samen op de bank liggen en kletsen/liedjes zingen...
Hopelijk heb je er wat aan. Succes! 
 
Terug
Bovenaan