eigenlijk hoor ik hier (nogniet ) maar wat vinden jullie hiervan?

A

Anoniem

Guest
Hallo
Ik ben een erg jonge moeder van 17.
toen ik aan de pil was ben ik toch zw geraakt van ons zoontje natas 9 maand oud.
om een erg lang verhaal kort te maken:
ik en mijn man ( ja ben getrouwd en volwassen verklaard )
we zouden zo graag een 2e willen en alles bewust mee maken.
onze droom/wens is altijd geweest om snel kinderen achter elkaar te krijgen.
nu twijfelen we zo.. tuurlijk ik ben jong genoeg en hij ook (26 jaar) om veel later meer  kinderen te krijgen
maar eigenlijk willen we dat niet over 5 a 10 jaar .
altijd gewild dat onze kids val achter elkaar zouden komen lekker met elkaar kunnen spelen optrekken en nog veeel meer redenen zou ik kunnen bedenken waarom we dat zouden willen.
liefste zouden we vandaag die pil in de prullebak willen gooien.
we wonen wel in een appartement met 1 kinderslaapkamer 1 slaapkamer voor ons keuken wc enzv..
lenen kunnen we niet voor een huis omdat mijn man een oude lening heeft die nog steeds afbetaald moet worden en omdat ik niet werk en thuis moeder ben zouden we te weinig krijgen. (hebben we laatst laten uitzoeken)
als we heb om het huis moeten laten zouden we minstens pas over 5 jaar een huiskrijgen als het tegenzit.
we wonen hier nog niet zolang dus bij de woningbouw zijn we verlopig ook nog niet aan de buurt.
soms vind ik het zo gemeen.
alsof ik geen 2e kindjje zou mogen krijgen vanwege mijn leeftijd al hebben mijn ouders en mijn schoonouders er weinig over te zeggen uiteindelijk...
 elke dag weer boos dat ik de pil slik.
snapt iemand me?
en kan iemand me verder helpen?

groetjes sylvia

oja 25-06 word ik 18

Hoi Sylvia,

Meid, wat een verhaal. Zo te lezen hebben jullie al veel meegemaakt en vooral ook veel tegenstand gehad.

Ik kan je niet adviseren over het wel of niet krijgen van een 2e kindje. Als jullie denken dat het kan, zal er niemand zijn die jullie kan tegenhouden. En tegenargumenten zullen jullie ook wel meer dan genoeg hebben gehad. Ik heb een broer die 2.5 jaar ouder is. Wij hebben altijd veel aan elkaar gehad en  zijn nu nog steeds close. Ik ken ook gezinnen met kinderen die korter op elkaar zijn geboren en die niets aan elkaar hadden. Of kinderen wat aan elkaar hebben hangt ook van de karakters e.d. af en niet alleen van het leeftijdsverschil.

Maak een lijstje met de voor- en nadelen. Bekijk goed of het financieel haalbaar is, een tweede kindje.

Werk je zelf bewust niet? Bij de kinderopvang is het tegenwoordig zo geregeld dat als je een laag inkomen hebt, je een lage eigen bijdrage hebt. Dus zal het zeker zo zijn dat je meer geld overhoudt dan het je kost aan kinderopvang. Verder doe je werkervaring op, wat het makkerlijker maakt om een betere baan te krijgen als je straks wel wilt werken als de kinderen naar school gaan. Of om dan een studie te gaan volgen, je bent dan immers nog jong genoeg.

Ik wil je alleen echt op het hart drukken om er heel goed over na te denken. En niet alleen de leuke dingen te zien nu. Kijk ook naar de nadelen!

Veel sterkte en succes met jullie besluit.

Groetjes,
Leeuwtje

Hoi Sylvia,

Ik ben het helemaal met Leeuwtje eens. Ik heb ook een broer van 2.5 jaar jonger en dat is ook heel goed gegaan zo met zijn tweetjes.

Misschien kan je een jaartje wachten ofzo, kijken hoe de situatie dan is. Ik praat uit ervaring als ik zeg dat er hèèèèèl wat kan veranderen in 1jaar. Ik ben heel blij voor je dat je al een kindje hebt en dat jullie er gelukkig mee zijn.
Het is ook fijn om groter dan je broer of zus te zijn (ik ben de oudste). Mijn broer is jonger dan ik maar hij beschermd mij meer dan ik hem!

Ik denk dat het met 2 kinderen erg zwaar kan worden, vooral als jullie straks een huis kopen of mocht er onverhoopt iets op het werk gebeuren bij je man. (hoop ik natuurlijk niet maar zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden)

Geniet lekker van je ukkie, maar als je er echt nu nog 1 wilt duim ik voor je!

Liefs
Lucia

hoi Sylvia

Ik sluit me bij de anderen aan. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en als jullie ernaar verlangen en het kan, doe het dan.
Kijk inderdaad wel of het ook echt kan, ruimte, geld, stabiliteit in het gezin.
Voor de leeftijd moet je het echt niet doen!! Tussen mijn broertje mij zit een gat van ruim vijf jaar, en ik kan heel goed met m opschieten! Ik ken veeeeel meer gezinnen waar kinderen veel verschillen in leeftijd, tot wel 12 jaar, en die vinden het juist super!
Veel succes met jullie beslissing!

hoi sylvia,

Ik ben 37, dus 20 jaar ouder dan jij!! Jij bent wat vroeg met je eerste kindje, ik wat laat. Ik heb mijn man pas vorig jaar leren kennen, anders had ik ook graag eerder kinderen gewild en ook wel meer. Nu zijn we al blij als het met 1 nog lukt.
Ik zou je wel willen vertellen wat ik zou doen in jouw plaats.
Ik zou een baan zoeken voor ongeveer 3 dagen per week, liefst iets waar je een opleiding bij kunt doen of in ieder geval doorgroeimogelijkheden hebt. Dan kunnen jullie eerder aflossen en verhuizen en je doet ook iets aan je eigen ontwikkeling.
Natuurlijk moet je dan oppas regelen, of een creche. Al mijn vriendinnen met kinderen werken, mijn zus zelfs full time, en zijn daar erg gelukkig mee  en hebben gelukkige, gezonde kinderen.
Misschien zie je het niet zo als je 17 bent, maar ik denk dat je er later spijt van krijgt als je je andere talenten (behalve moeder) niet gebruikt.

Zo, dat was het advies van een oudje!
Ik hoop dat je snel weer zwanger bent en ik ook!!!

groetjes Wietske

Terug
Bovenaan