Eindelijk met verlof,maar wat voel ik mij rot!

Het genieten zou nu eigenlijk moeten beginnen,en dat doe ik ook eigenlijk wel.
Het "probleem" is mijn dochtertje van 2,5.Ik weet af en toe niet meer wat ik met er aan moet.Ze is echt zo vreselijk vervelend op het moment.Nu sinds 2 weken.Ze is altijd wel een kindje geweest die weet wat ze wil wil,maar nu,ik heb er af en toe gewoon geen woorden voor..Bij werkelijk alles wat wij doen,(vooral bij mij,ze merkt dat ik weinig kan hebben op het moment) word ze kwaad.We kunnen gewoon niets goed doen.Een voorbeeld,gister had ze in haar broek geplast,ikzeg,geeft niet meisie,doen we gewoon weer een droge broek aan.Ik was haar beentjes aan het schoonmaken,om vervolgens uit het niets een klap in mijn gezicht te krijgen,op zo'n moment loop ik weg,want ik word dan zo ontzettend boos,en kom later terug wanneer ik weer rustig ben,gister ook haar jas aan doen,om vervolgens minimaal 10 klappen of schoppen te krijgen,en mij dan ook bewust pijn willen doen.Dit gaat heel de dag door,met kleine pauzes en dan is ze eventjes lief..Gister tilde ik haar op,eventjes kroelen,en gaf ze een kus,komt mijn man aanlopen,zegt ze,mama,je mag me niet knijpen,terwijl ik niets deed.Ik vind dit zo erg.Gister heb ik ontzettend gehuild,ik kon niet meer stoppen.Wat een verdriet kan zij mij doen..In de avond ga ik altijd bij haar kijken en nog een kusje geven,en dan zie ik dat lieve mooie gezichtje(ons prinsesje) liggen,en dan ben ik alles weer vergeten.Totdat ik de volgende dag wakker word en al bang ben om haar slaapkamer binnen te stappen,want wat heeft ze deze dag weer voor me in petto...Bij anderen thuis doet ze niet zo,dus echt papa en mama pesten.En van wie ze het heeft????Wij slaan en schoppen elkaar niet hoor!!Sorry voor dit eindeloze geklaag,maar het moest er even uit..

Groetjes Elma,een verdrietige mama 34 wkn en 1dag zwanger

Hoi Elma,
Ik heb nog geen kinderen dus geen ervaring hiermee. Maar het lijkt alsof ze aan voelt/ziet komen dat ze binnenkort haar aandacht moet delen en dat niet leuk vindt?!
Misschien zijn er ideeen over hoe hiermee om te gaan bij anderen of via je VK? Ze zal er toch aan moeten wennen dat ze straks niet meer 100% alleen prinses is......
Probeer het rustig te houden, veel sterkte!
xMarij

heb het met mijn middelste dochter gehad niet het slaan maar om alles huilen
ze was 4 toen haar zusje kwam en ze kon nog geen boe of bah van ons horen
ze vroeg enkel negatieve aandacht
we hebebn toen haar zusje is geboren vaak met der in der eentje wat onder nomen keer naar de max donald was een feest even pap en mam alleeen en toen ik nog zwanger was hebebn we in haar bij zijn niet veel over de baby gepraat
later werd het wel minder maar weet wat je door maakt
heb nu dat de jongste 9 is en krijg over 6 wekeen weer een meisje ben nu al benwd hoe het dit keer gaat
maar geef je dochter nu het nog kan veel aandacht
en ja kids zijn heel pienter hebben vaak ook door waneer moeders niet veel kunnen hebbben
hoop dat het bij je dochter starks veranderd en wil je sterkte wensen hier mee
carla 34w 5 d

Hi Elma,

Heel herkenbaar, alleen slaat en schopt onze zoon gelukkig niet. Maar ook hier van die buien. En ook hij is ruim 2 1/2.
Ik denk dat er twee dingen zijn (maar wil geen betweter zijn en zo wil ik ook niet overkomen):
Je meisje zit in een moeilijke fase. Het schijnt dat de moeilijke fase van een peuter tussen de 31 en 36 maanden is (waar ze nu dus in zit). Volgens mij heb ik daar hier op de site een artikel over gelezen. Ze krijgen hun eigen identiteit, alles draait om hen! (ook al vinden wij van niet). Daarnaast voelt ze haarfijn aan dat het met mama allemaal minder wordt dus daar profiteert ze van; ze is grenzen aan het verleggen. Iets wat bij deze leeftijd hoort, hoe vervelend ook.

Verder voelt zij natuurlijk ook aan dat er hele spannende dingen staan te gebeuren. Zo heb ik mijn zoon gister verteld dat mama binnenkort een dagje naar het ziekenhuis moet omdat de baby dan geboren moet worden. Hij reageerde dit keer wel uiterst lief en liet me niet meer los. Maar het kan bij hem ook de uitwerking hebben als een lap op een rode stier en wil hij niks meer van me weten. Zijn gedrag op dit moment kan heel extreem zijn, hoewel het nu wel weer rustiger wordt. Een paar weken terug hebben wij echt een gesprek met de wijkverpleegkundige aangevraagd, omdat ik niet meer wist hoe ik verder moest. Zij heeft ons weer op de juiste rails gezet en nu gaat het goed.

Communiceren met zo'n uk is moeilijk en vragen waarom ze het doen heeft weinig zin. Ze snappen het vaak zelf niet.

Blijft jouw probleem natuurlijk bestaan en bij ons is het " vanzelf" over gegaan. Wel hebben we onze regelmaat weer goed strak getrokken en dat helpt vaak wel bij hem. De situatie is nu weer te handelen.

Ik wens je heel veel sterkte.

Gr. Tamara
(februari mama)

bedankt voor jullie lieve reacties.
ik heb net een gesprek met mijn moeder gehad,(weer even lekker alles eruit gegooid) en dat lucht wel weer een beetje op.
ik hoop dat het over is wanneer de baby is geboren,en dat ik dan de oude Fleur weer terug krijg..het is en blijft maar een klein meisje natuurlijk.
en proberen de komende weken een beetje positief te blijven en niet al te veel over de baby te praten.

Liefs Elma

Hoi elma, klinkt mij ook helemaal als typisch twee gedrag :s peuterpuberteit. Ik heb het met mijn oudste ook gehad. En precies wat je zegt als je dan savonds gaat kijken dan vergeet je het net zo als zij waarschijnlijk doen, om vervolgens weer op nieuw te beginnen de volgende dag.
Zo heeft elke leeftijd wel iets. Ik word op het moment ook stapelgek van mijn oudste dan, die kan totaal zijn eigen niet vermaken zonder mij! Gek word ik er af en toe van!

tis vervelend en zeker nu je zwanger bent. Ik hoop dat je na de bevalling je 'oude' dochtertje terug krijgt al denk ik eerder dat ze gewoon van fase in fase bllijven rollen... en de ene fase is leuker dan de andere.
gr astrid

Tsjonge, kan me het heel goed voorstellen. Hebben ook een lastige periode gehad toen. Duidelijk en consequent zijn scheelt wel, maar is juist als je niet op je best bent lastig.
Ik zou denk ik goed duidelijk maken dat dat niet kan wat ze doet...
En je kan misschien inderdaad tips vragen bij de wijkverpleegkundige of bij het bureau...
Moet bekennen dat ik op die momenten ook wel eens teruggeslagen heb... Ben er absoluut niet trots op en heb zelf op de rem getrapt toen en hulp geprobeerd te vinden.
Maar soms is mamma zijn gewoon niet leuk....
Vooral als je steeds politieagent moet zijn.
STerkte hoor, met haar. Hoop dat het gauw beter gaat....

Hee Elma,

Ik snal het ook hoor! Hier ook een manneke van 2 rondlopen. Ik ken dat teleurgestelde gevoel heel goed dat je als mama afgewezen wordt. Bij ons uit zich dat in nee mama! ik wil bij papa! En dan wordt ik weggeduwd. Mijn schoonmoeder, grrr, kan dat ook zo lekker bevestigen door dan de hele tijd te gaan zeggen: o het is echt een papas kindje... Dan sla ik helemaal op hol.
Ook dat dwarse is hier aan de orde van de dag. Slaan heeft hij ook een tijdje gedaan.

Wat is onze tactiek? Op afwijzen ga ik niet in en laat ik hem niet echt merken dat ik me daar rot over voel. Ik reageer meestal met: o wat jammer, ik vind jou zo lief en wilde je even knuffelen.

Over slaan en schoppen zijn we heel duidelijk: meteen op de gang en niet terug voor hij het goed gemaakt heeft met ons, kusje, knuffel en sorry zeggen. Geen enkele waarschuwing komt daarbij. Met deze taktiek was het binnen een week bekeken en nu doet hij het niet meer.

Dwarsheid is lastig. Ik kondig alles van tevoren aan. Straks gaan we dit doen, dan moet je je jas aan of je schoenen etc. Geef hem even tijd om af te maken waar hij mee bezig is. Of ik zeg: als ik de vaatwasser heb uitgeruimd gaan we weg oid.

Veder is het denk ik nu heel belangrijk om veel quality time samen te creeren. Voor je in een negatieve spriaal beland. Samen spelen, samen boekjes lezen en haar het gevoel geven dat je er op een aantal momenten van de dag helemaal voor haar bent.

Ik geloof nl niet dat een peutertje bewust bezig is met papa en mama pesten. Ze willen continue weten waar ze aan toe zijn en wat de consequenties van dingen zijn. Hoe meer negatief gedrag ze vertoont hoe meer ze op zoek is naar grenzen. Door echt even samen met haar mama dochter tijd te maken weet ze dat je er echt wel voor haar bent, ondanks dat je je nu half gaar voelt :) Maar tegelijkertijd ook duidelijk zijn in wat wel en niet kan en desnoods even op de gang of de naughty chair, supernanny, hihihi.

Zo, heel verhaal, hopelijk kan je er iets mee :)

Veel sterkte meis, enne jij bent gewoon haar mammie hoor en ze houdt nog steeds het allermeest van jou. Ze wil daarom juist van jou weten waar ze aan toe is en hoe de wereld in elkaar zit.

Terug
Bovenaan