Eisprong wanneer?

<p>Hai meiden,</p><p>Ik ben medio augustus gestopt met de pil en netjes ongesteld geworden wel na 31 dagen. We gaan voor ronde 2 of nouja eigenlijk de eerste echte ronde natuurlijk! Ik heb geen idee natuurlijk wanneer mijn eisprong zal zijn en of mijn cyclus nu echt goed verloopt. Wij proberen in ieder geval om de dag of om de 2 dagen 'het heel gezellig te hebben'! Maar kan ik merken wanneer ik mijn eisprong zal hebben en wanneer ik dus het meest vruchtbaar ben? Ik zal niet de enige zijn die met veel vragen zit en het allemaal heel spannend vind!! Wellicht dat jullie mij een beetje van mijn onzekerheid kunnen afhelpen :)</p>
 
Er zijn hier verschillende methodes voor. Ik zou er maar eens rustig op googlen. Tenzij je de ovulatie echt voelt (ovulatiepijn) zal je het nooit helemaal perfect weten, maar meer van ongeveer die dag.
Je kan het volgende proberen:
- Temperatuur elke ochtend opnemen, nog voordat je opstaat of naar de wc gaat. Na je eisprong zal je temperatuur een paar tiende graden stijgen. Dit is dus wel pas na je eisprong, dus deze methode is niet zo handig als je wil kijken wanner je het gezellig moet maken. Wel handig om te verifieren dat je je eisprong hebt gehad. Je moet dit wel een hele cyclus doen, zodat je een beetje weet wat je lage basistemperatuur is en wat je hoge.
- Ovulatietesten. Begin met testen een paar dagen voordat je je eisprong verwacht. Misschien niet te ver van te voren, anders geef je er nogal veel geld aan uit. 24-36 uur na een positieve test heb je  de eisprong. 
- cervixslijm en baarmoedermond in de gaten houden. Bijvoorbeeld na het plassen 2 schone en droge vingers naar binnen brengen (zo diep mogelijk. Je voelt dan 1 hoe je baarmoedermond voelt (zacht en hoog is goed en hard en laag is niet vruchtbaar), 2. het slijm wat naar buiten komt tussen je vingers kan je testen. Als je vruchtbaar bent is dit meer doorzichtig, dit kan waterig zijn en als je geluk hebt wordt het echt eiwitachtig als je heel vruchtbaar bent. Als je dan je vingers uit elkaar doet, komen er draden tussen je vingers (je kan ze best ver uit elkaar doen terwijl het slijm nog aan elkaar vast zit). Niet iedereen heeft altijd dit eiwitachtige draderige slijm (ik in ieder geval niet, ik heb voornamelijk doorzichtig waterig). Deze methode moet je ook wat langer doen zodat je echt het verschil in slijm en de hoogte van je baarmoedermond gaat ontdekken. Voordeel is dat deze methode geen geld en weinig moeite kost.
Belangrijk dat je tijdig met je vriend naar bed gaat. Je kan daarmee beter te vroeg dan te laat zijn. Zaad kantot wel 5 dagen in je leven, maar je eitje is maar 12 uur vruchtbaar.
Ik hoop dat je hier wat aan had.
 
 
Terug
Bovenaan