Elke avond wakker

<p>hoi. </p><p>Mijn dochter is net 1 jaar geworden en sliep altijd goed. Bracht haar tegen 7 uur op bed en de volgende ochtend 6 uur werd ze weer wakker. Maar sins 3 weken word ze zowiezo 1 keer wakker tussen 2200 en 0100 uur dan word ze huilend wakker. Haar laten liggen heeft geen zin want ze houd niet op met huilen en word alleen maar erger. Dus ga ik met haar naar beneden troost haar totdat ze niet meer huilt daara speelt ze altijd nog even op de grond en daarna breng ik haar weer op bed en slaapt ze gewoon verder. </p><p>Maar ik begin nu behoorlijk moe te worden, ik werk namelijk gewoon 40 uur in de week. </p><p> </p><p>Heeft iemand een idee waarom ze elke keer wakker word savonds? </p>
 
Rond die leeftijd heb je weer een slaapregressie. Zou proberen haar niet mee naar beneden te nemen, maar in haar kamer te troosten en terug te leggen. Kamer zo donker mogelijk houden, evt nog wat water te drinken geven en terug leggen als ze rustig is. Anders heb je de kans dat ze wakker blijft worden straks omdat ze weet dat ze dan nog even mag spelen. Verder kun je er weinig aan doen. Het gaat weer over, het kan alleen eventjes duren helaas. 
 
Hebben we hier ook rond die leeftijd gehad. Gaat vanzelf weer over gelukkig. Wij haalden haar altijd uit bed en probeerden haar te troosten op de kamer. Dat lukte niet altijd omdat ze soms zo hysterisch werd. Boekje lezen of wat andere afleiding hielp dan altijd wel, na een klein half uurtje konden we haar dan weer wegleggen en sliep ze verder.
 
Als je er direct naar toe gaat, bij het eerste geluidje van wakker worden en dan liggend een beetje drinken aanbied, in een anti lek beker, rustig over het hoofdje strelen en na het drinken haar dekentje of knuffel weer in de handen geven. Dat werkt hier echt het beste. Slaapt meteen weer in. Natuurlijk doe je dit niet met de lamp aan ofzo. Succes ??
 
Was hier ook een fase. Ik troostte haar en ging vervolgens op een matrasje naast haar bed liggen. Dan bleef ze rustig en ging weer slapen. 
1e keer bleef ik tot ze sliep. Paar keer erna tot ze bijna sliep. Steeds eerder verliet ik de kamer. (Oké ze ging ook wel weer eens huilen hoor). Het heeft echt wel een paar weken geduurd en toen was het over. 
 
Hier EXACT hetzelfde met mn jongste dochter, 3 weken geleden 1 jaar geworden. Het is idd aan de gang sinds haar verjaardag.
Sommige avonden valt ze gewoon in slaap en horen we haar niet meer. Maar zo'n 3/4x per week is het gedoe. Ze doet meestal nog 2 dutjes overdag (9.30-11.00 En 14.30-15.30) Gistermiddag was ze om 15.00 wakker uit haar middagslaapje. Om 19.30 naar bed, ze ging lekker liggen. Maar 10 minuten later horen we gebrabbel. Dat gaat over in gemopper en gehuil. Ik laat haar even doen, na een poosje probeer ik 60cc extra melk of wat water te geven. Maar dat werkt de laatste tijd ook niet meer. Ze gooit expres al haar spenen uit bed en blijft huilen. Gisteravond hebben we haar echt 40 minuten laten huilen omdat we er zelf een beetje klaar mee waren, maar ze weigert écht!! 
Troosten op haar kamer werkt niet, in ons bed ook niet. Ze wilt alleen maar naar beneden. Ik wil er niet aan toegeven maar na 1.5 uur gejank geef ik op. Dan neem ik haar dus mee naar beneden. Vervolgens proberen we het een kwartiertje later weer, maar vaak ook zonder succes. Ze slaapt vaak pas rond 22.00/22.30! En dan is ze dus wakker vanaf 15.00/15.30. Onbegrijpelijk. 
De volgende ochtend is ze gewoon 6.15 wakker en natuurlijk stik chagrijnig. Om 9.00 moet ze écht weer naar dr bed, ze is niet te genieten.
Op een nacht dat ze wél goed slaapt van 19.30-7.00 red ze het om 1x te slapen overdag, maar ook dan is het gezeur s avonds soms, dus het maakt echt niks uit.
Geen tips, wel herkenbaar. Ik herinner me deze fase ook van mn oudste dochter, het was over rond de 14-15 maanden. Maar mijn oudste dochter accepteerde het wel om in ons bed in slaap te vallen, mijn jongste doet dit dus niet en slaapt echt pas heel laat s avonds. Gelukkig is het niet elke avond, maar wel de helft van de week.
Ik word er zelf ook behoorlijk chagrijnig van. Geen moment rust voor mezelf s avonds én om 6.15 staat mevrouw weer in dr bed te springen, niet tof. Hopelijk is het gauw voorbij.
Wij hebben hier alles wel geprobeerd, alle bovengenoemde tips helpen hier niet... succes!!  Je bent niet alleen ;)
 
@cvB hier zou ik denken dat het kan worden teruggedraaid naar 1 lang dutje overdag? Ietsje langer wakker houden Sochtends dan word het van 11.00-13.30u bijvoorbeeld. Dan word 19.30u ook geen probleem meer ? is gewoon hun enige manier om aan te geven dat ze klaar zijn voor verandering 
 
Nou ze red 1x slapen echt nog lang niet altijd. Vorige week sliep ze op donderdag 1x en was het óók drama s avonds. De ochtend daarna is ze zó moe dat ze om 9.00 echt alweer slapen moet.
Vandaag net zo, vannacht sliep ze van 22.00-6.15. Om 8.00 was ze zo chagrijnig, rondje gelopen buiten en om 9.00 sliep ze tot 10.15. Nu ligt ze net weer op bed, niet te genieten..
Van mij mag ze gerust 1x slapen maar ze red het écht nog niet alle dagen. Zeker niet na een korte nacht. En drama in de avond hebben we dus ook als ze 1x slaapt.
We moeten er maar even doorheen denk ik en binnenkort zal ze wel écht klaar zijn voor 1 slaapje, meestal rond de 14 maanden. Dit is zo'n irritante fase ;)
 
Terug
Bovenaan