Elke dag onrustig of ik genoeg leven voel (30 weken zwanger)

<p>Ik ben nu 30 weken zwanger. Zwangerschap verloopt voorspoedig: 20-weken echo was helemaal goed, ons kleintje groeit helemaal hoe het moet en ook ik voel me nog steeds erg goed, op enkel wat vermoeidheid na heb ik helemaal geen klachten. Nu zul je denken: keihard genieten dus. Nou niet zoals zou moeten helaas: angst komt elke dag weer om de hoek zetten. Elk trimester van de zwangerschap heb ik wel wat me onrustig maakt: in het begin de kans op een miskraam, toen of ze wel goed groeide, toen de 20 weken echo en nu of ik haar wel genoeg voel. Ik word er zo moe van!! Elke dag ben ik continu in mijn hoofd ermee bezig of ik haar wel genoeg voel en kan ik heel onrustig worden als ze even niet op mijn aanraking reageert, terwijl ze bijv. een halfuur daarna mijn hele buik verbouwt. Dan ben ik pas weer gerustgesteld. Zo gaat het zowat nu elke dag en elke dag denk ik nou morgen ga je niet zo zenuwachtig doen.. maar je raadt het al. Ze beweegt méér dan genoeg en dat weet ik ook wel, maar op een wat rustigere dag word ik gelijk gespannen. Dat is toch ook niet goed voor haar... Ik word er ook een beetje zenuwachtig van omdat de verloskundige zegt ja bij minder leven moet je gelijk bellen. Wanneer is dat dan denk ik dan..?!?</p><p>Pfff, zijn er mensen die tips hebben? Ik wil de komende weken echt nog even genietend en rustig doorkomen.</p>

Hey!
Ik voel de baby ook niet iedere dag even veel, maar dit ligt vooral aan mezelf en wat ik doe die dag. Lig ik rustig op de bank dan voel ik haar meer dan dat ik aan het shoppen ben bijvoorbeeld, dan let je er ook niet echt op.
Ben nu 37+5 en nu ze minder ruimte heeft zijn de bewegingen ook weer anders. Voel vooral trappen in mijn zij. Waar ik haar eerder alle kanten op voelde gaan, nu ze ingedaald ligt lukt dat niet meer.
Wat ik probeer in de gaten te houden is dat ik haar voel op de momenten dat ik haar al vanaf het begin voel. Haar ritme zeg maar. Voordat ik ga slapen is ze altijd heel actief. Als ik wakker word, wordt zij dat ook. En zo zijn er nog standaard momenten, sinds ik haar kan voelen, dat ze beweegt. Zolang ze dan vrolijk trappelt maak ik me geen zorgen. 
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring! 

Wow het is alsof ik mijzelf teruglees. Precies hetzelfde elke periode die gedachtes! Nu 29 weken.
wat mij heeft geholpen is toevallig gisteren deze zorgen met de verloskundige bespreken. Zij heeft samen met mij gekeken wat ik op dit moment nodig heb om wat meer rust te krijgen en te genieten. In mijn geval elke week even op controle, hartje luisteren. Uitleg over wat moet je voelen (het is heel snel al goed), en ik krijg gesprekken bij de pop-poli. Omdat ze denkt dat dit probleem na de bevalling er ook nog is; dan angst of alles met geboren kindje wel goed is.
Hiermee is het nu nog niet gelijk opgelost hoor, ik heb de gedachtes ook nog precies zoals jij omschrijft. Maar ik ben wel heel opgelucht dat ik het heb besproken☺️ dus dat is eigenlijk mijn tip!! 

Ik heb dit toch zijn geboorte gehad. Sterker nog..  een ctg gehad een paar dagen voor zijn geboorte omdat ik twijfelde over beweging. Kan dus niet echt antwoord geven op hoe je ermee om moet gaan. Wat ik wel kan en wil zeggen is dat als je je zorgen maakt je je nooit bezwaard moet voelen je vk te bellen. Vinden ze echt niet erg en jij bent daardoor gerust gesteld ❤

Soms hebben baby's een wat rustiger dagje. Waarschijnlijk hebben ze dan een groeispurt waardoor ze de energie niet hebben om druk te doen. Je moet ook een beetje op je eigen intuïtie uitgaan en erop vertrouwen dat je lichaam goed voor de kleine zorgt. Gaat helemaal goed komen! 

Hi! Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt.. :( 
Maar die zorgen zijn inderdaad heel herkenbaar! 
Jouw baby'tje ligt waarschijnlijk lekker te chillen in je buik. Baby's bewegen vanaf een week of 28 helemaal niet meer zoveel en als je ze elke dag eventjes voelt, is dat al genoeg! Als je een keer langer dan een dag niks voelt, dan zou ik contact opnemen met je verloskundige. Anders dus geen reden om je zorgen te maken!! :) Je leest er hier meer over: https://mybabywatcher.com/wanneer-voel-ik-mijn-baby/
Veel succes met je zwangerschap verder en probeer zoveel mogelijk te genieten nog! 

Terug
Bovenaan