Emesafene tegen misselijkheid

Hallo allemaal, ik ben nu 7,5 week zwanger en heb echt vreselijk last van misselijkheid en braken. Ik kan niks binnenhouden, ook geen slok water! Nu heb ik van de huisarts het medicijn Emesafene gekregen. Bij de apotheek zeiden ze nog dat het niet schadelijk was tijdens zwangerschap.
Nu lees ik toch op internet:

Bij zwangerschapsbraken zijn naast Emesafene nog andere therapeutische maatregelen aangewezen. Indien de arts medicamenteuze behandeling aangewezen acht, bestaan er voldoende gegevens over het gebruik van meclozine tijdens de zwangerschap bij de mens om de toepassing bij (hyper)emesis gravidarum te rechtvaardigen. In dierproeven is meclozine schadelijk gebleken, het risico van congenitale afwijkingen bij de mens ten gevolgen van meclozine gebruik door de moeder is echter verwaarloosbaar klein gebleken.

Dit baart mij toch enige zorgen. Of is dat niet nodig? Lijkt me dat half zwanger NL die pillen krijgt voorgeschreven?
Wat vinden jullie??

Evy

Hoi evy,

Toen ik zwanger was heb ik dit medicijn ook gekregen bij mij werkte het heel goed en volgens valt de kans op schade aan je kindje wel mee.

Ondertussen ben ik bevallen van een prachtig meisje naomi die alweer vier weke is dus ik denk dat je je niet heel druk of te maken hoor

Geniet van je zwangerschap voor je het weet is het geboren.

Groetjes melanie

Hoi hoi,

Ik heb dit middel ook gekregen aan het begin van mijn zwangerschap. Helaas hielp het mij niets. Maar dit is wel het eerste middel wat ze voorschrijven.
Toen ik in het ziekenhuis belandde (2x door die misselijkheid) hebben ze daar nog twee andere medicijnen geprobeerd: Primperan (in het infuus) en Stemetil (zetpil). Ook deze twee deden niks... En verder waren er geen middelen meer die ze nog konden proberen.
Maar ik ben inmiddels 32 weken zwanger, en onze kleine heeft er geen last van gehad. Op alle controles ligt ze precies op schema. De misselijkeid is sinds een week of 6 wat minder.

Maar maak je dus niet ongerust, ze schrijven dit al jaren voor, en het kan geen kwaad voor je kindje.
Hou jezelf wel goed in de gaten, want als je blijft overgeven en niks binnen kunt houden loop je het risico op uitdrogen en moet je aan het infuus.
Succes en ik hoop dat je je snel beter voelt!

Groetjes Lilian

Vanaf de 7e/8e week erg misselijk en veel spugen...
Toen ik 11 weken zwanger was en amper wat kon binnen houden, heb ik de gynaecoloog gebeld en ik mocht meteen langs komen. Hij schreef me Stemetil zetpillen voor, ze hielpen wel een beetje, maar erg kort, 2 a 3 uurtjes... Ik bleef wel misselijk, maar wat minder erg.
Drie weken later, toen ik dus al de grens van 3 maanden voorbij was, heb ik van de huisarts Suprimal tabletten voorgeschreven gekregen. Ze hielpen wel, maar ik werd er half bewusteloos van. Ik kon alleen maar slapen en praten en bewegen ging niet eens meer na het innemen van zo'n tablet. Gevaarlijk spul vond ik het. En het zat me niet lekker, wat ik binnenkrijg, krijgt het kindje ook binnen...
Vier weken geleden, bij de controle bij de gynaecoloog, stelde hij voor om acupunctuur eens te proberen. Bij ons in het ziekenhuis doen ze dat. De eerste twee weken ben ik iedere dag geweest, 1 naaldje in mijn hoofd en 1 in mijn arm. En na twee weken, ga ik nu om de dag en dat gaat redelijk goed. Ik heb goede dagen, maar ook nog steeds slechte dagen... Maar ik ben allang blij dat ik me soms ook heel goed voel en niet misselijk ben en ik geniet dan nu ook van die momenten! Ik gebruik verder geen medicijnen meer! En had nooit gedacht dat acupunctuur zou kunnen helpen, ben helemaal geen zweverig type. Dacht altijd dat je er in moest geloven... Nou ja, laat mij er dan maar in geloven! Bij mij werkt het wel wat!

Groetjes Bianca, 20 wk en 1 dag

Hoi,

Goh, acupunctuur. Dat heb ik ook nog geprobeerd. Helemaal niet meer aan gedacht (zwangerschapsdementie he? Gaat dat ooit nog weer over? )

Dat hielp bij mij inderdaad wel erg goed. Na ongeveer 4 behandelingen was het voor mij draaglijk. Afhankelijk van je ziektekostenverzekering worden deze behandelingen (gedeeltelijk) vergoed.

Succes allemaal!

Groetjes Lilian

Terug
Bovenaan