Emetofobie

<p>Hallo, </p><p>MIjn droom heb ik lang uit gesteld maar toch de stap gezet om aan kinderen te beginnen. Maar ik ben toch nog steeds bang als ik straks zwanger ben dat ik misschien moet spugen. Iemand die dit overleeft heeft zonder al te veel stress?</p><p>Tips? </p>

Ik was bang om misselijk te zijn tot 12 of 16 weken. Verrassing... ben 23 weken en nog steeds iedere dag de hele dag misselijk, maar ik overleef het iedere dag toch wel weer. Leuk vind ik het niet, af en toe erger ik me of word ik verdrietig ervan, omdat ik niet zo optimaal kan genieten als ik me ervan had voorgesteld, maar het moet maar. Beebje groeit, schopt regelmatig en daar hou ik me aan vast en probeer ervan te genieten.
Een vriendin heeft hyperemesis ( of hoe heet dat extreme overgeven?). Zij is zelfs aan een tweede begonnen en de zwangerschap verloopt precies hetzelfde. Dat vind ik pas knap!

Echt een fobie is het bij mij niet te noemen, maar zag daar ook flink tegenop. Ik heb helemaal niet overgegeven tijdens mijn zwangerschap of bevalling! Tussen 6 en 10(?) weken af en toe wel misselijk, maar verder totaal niks! Zo kan het dus ook :)

overgeven is niet fijn. Ik heb het vanaf week 6. Moest er zelfs eerder door naar huis van vakantie en gelijk door naar het zkh. Heb 3 keer in het zkh gelegen door uitdrogen van overgeven. Ik heb dus hyperemis gravidarum, maar nu ik op de helft zit is het al een stuk minder erg gelukkig. Ik wil maandag zelfs weer proberen te werken. Je moet eroverheen kijken, want straks heb je een heel mooi wondertje in je armen, daar doe je het allemaal voor! De een heeft een goede zwangerschap en een zware bevalling, de ander andersom en er zijn er ook waar alles voor de wind gaat qua zwangerschap en bevallen. Laat je er niet door beïnvloeden, dan kan je genieten van je zwangerschap. Ik heb bijvoorbeeld al heel veel echo's gehad. Dat is dan een geluk bij een ongeluk.

overgeven is niet fijn. Ik heb het vanaf week 6. Moest er zelfs eerder door naar huis van vakantie en gelijk door naar het zkh. Heb 3 keer in het zkh gelegen door uitdrogen van overgeven. Ik heb dus hyperemis gravidarum, maar nu ik op de helft zit is het al een stuk minder erg gelukkig. Ik wil maandag zelfs weer proberen te werken. Je moet eroverheen kijken, want straks heb je een heel mooi wondertje in je armen, daar doe je het allemaal voor! De een heeft een goede zwangerschap en een zware bevalling, de ander andersom en er zijn er ook waar alles voor de wind gaat qua zwangerschap en bevallen. Laat je er niet door beïnvloeden, dan kan je genieten van je zwangerschap. Ik heb bijvoorbeeld al heel veel echo's gehad. Dat is dan een geluk bij een ongeluk.

Hoi! Wat goed dat je je niet langer door je angst laat tegenhouden! Ik werk zelf als psycholoog en heb vaker mensen met emetofobie er van af geholpen, daar zijn relatief simpele behandelingen voor. Ik zou je aanraden gewoon even naar je dokter te gaan en een doorverwijzing te vragen naar de basis ggz! 

Groetjes Leonie 

Hier ook iemand met emetofobie. Vreselijk is het hè.. Ik heb in het begin ook veel last gehad ervan, omdat iedereen zei: oh joh de eerste twaalf weken zijn een hél, misselijk; spugen; je krijgt het allemaal. 

Ik heb nergens last van gehad. Brandend maagzuur ja, maar dat was het. En daarbij was mijn kinderwens dusdanig sterk dat ik me er ‘overheen’ heb gezet. Want laten we eerlijk zijn, als het enige wat wij hoeven te doen misselijk zijn/spugen is om een kindje te krijgen dan hebben we geluk. En zijn duizenden die meer moeten doen om überhaupt een kindje te kunnen krijgen. En geloof me; als je je kleintje vast heb (vreselijk hoe cliché dit gaat klinken), ben je de zware en moeilijke tijden vergeten. 

Stuur me gerust een berichtje als je nog vragen hebt, misschien kan ik je gerust stellen als mede-emetofoob die het al doorlopen heeft ☺️

Terug
Bovenaan