Empathisch vermogen peuter?

<p>Wij zijn afgelopen week op gesprek gegaan bij het kdv van onze 2,5 jarige peuter. </p><p>Hierin werd onder andere gesproken dat er weinig empathisch vermogen is. </p><p>In hoeverre kan je dit verwachten van een kind van 2,5?</p>
 
Zou er niet te veel van verwachten maar het is al wel deels aanwezig. Kan in hele kleine dingen zitten maar neem het vooral niet te zwaar op van een kdv.
Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld ‘inleven’ als een ander kind pijn heeft en zijn ze zich ook al deels bewust van het feit dat ze ‘stout’ kunnen zijn: bijvoorbeeld een ander kind een duw geven. 
 
Hier een stuk dat ik net vond over empatisch vermogen en peuters (sorry voor de grote tekst):
“Vanaf de peuterleeftijd zien we dat kinderen meer belangstelling krijgen voor anderen. Ze beginnen anderen te troosten en ontwikkelen een beetje inzicht dat anderen iets anders kunnen beleven dan zij zelf. Maar dit alles is nog zeer beperkt. Rekening houden met anderen is nog erg moeilijk, een peuter plaats zichzelf nog erg in het middelpunt. Peuters ontdekken net zelf dat ze gevoelens en wensen hebben die los staan van die van hun ouders en anderen. Zich verplaatsen in anderen is dan verstandelijk gezien nog veel gevraagd. Al zien we wel al enig inzicht, gezien het feit dat een peuter in staat is de ouders te foppen, door bijvoorbeeld iets te verstoppen. Dit houdt in dat de peuter dus beseft dat de ouder de situatie anders waarneemt (niet weet dat het kind iets verstopt heeft) en dat is de eerste basis voor het besef dat een ander dingen anders kan waarnemen dan het kind zelf. Een belangrijke eerste stap in de ontwikkeling van inlevingsvermogen.”
 
Een peuter hoort al over wat empatisch vermogen te bezitten. Mijn dochter (wordt over 4 maandjes 3 jaar) kan zich inleven als ik pijn heb. Ook het afpakken van speelgoed begint ze te begrijpen dat het niet leuk is voor de ander. Soms is het voor een peuter nog wel moeilijk om het te uiten. Hebben ze specifieke voorbeelden gegeven?
 
Terug
Bovenaan