En NU???

Meiden heb een vraagje..
Donderdag ben ik begonnen met bloeden. Was toen 5,2 week.
Een hele vroege MK dus..
Ik moet a.s donderdag naar de verloskundige voor een echo om te kijken of alles ''schoon'' is.
Maar waar kunnen ze nou eigenlijk in zo'n vroeg stadium aan zien dat je zwanger bent geweest?
En ook vraag ik me af hoe het nu verder moet.
Vanaf wanneer moet ik nu gaan rekenen wat mijn cyclus betreft, weet dat er wordt aangeraden om een ongesteldheid af te wachten..
En hoe zit het met opnieuw zwanger worden sta je dan meteen onder extra controle bij de verloskundige of gaat het gewoon zoals anders (met ongeveer 10wk 1e bezoek)
Sorry veel vragen, maar weet echt niet waar ik aan toe ben...
En er zal geen gemiddeld voor zijn, maar vraag me af na hoe lange tijd je zwanger bent (voor degene die al zwanger zijn)
Bedankt voor jullie antwoorden!
Groet,
Rian

Hoi Rian,

Wat vervelend voor je dat je een miskraam hebt gehad.

Ikzelf heb in oktober een miskraam gehad. Bij mij was het een zogehete missed abortion. Dat wil zeggen dat het vruchtje met ongeveer 6 weken gestopt was met groeien. Het vruchtzakje was echter wel blijven zitten. Mijn lichaam dacht dus nog steeds dat ik zwanger was. Ik heb toen een curretage ondergaan.

Waar ze precies naar kijken als ze jou gaan onderzoeken weet ik niet maar waarschijnlijk is je slijmvlies in je baarmoeder dikker dan normaal. En misschien zit het vruchtje er nog. Dat kan ook.

Over het afwachten van een cyclus zijn de meningen verdeeld. Ik ben na mijn curretage meteen weer zwanger geworden. Ik heb wel last gehad van veel bloedingen toen maar of dat van de curretage kwam hebben ze nooit aan kunnen tonen. Het is inderdaad wel makkelijker om dat je dan precies weet wanneer je uitgeteld bent. Maar goed, bij mij hebben ze dan nu vastgesteld door middel van een termijnecho. Ik denk dat het belangrijker is dat je er zelf weer aan toe bent.

Na een eerste miskraam wordt je nog niet meteen naar het ziekenhuis doorgestuurd tenzij er aangetoond kan worden dat jouw miskraam toch een medische oorzaak heeft. Mijn gynaecoloog zei dat je pas na 3 miskramen wordt doorverwezen. Ik weet natuurlijk niet of dat landelijk is vastgesteld of per ziekenhuis. Maar weet wel dat miskramen meer voorkomen dan dat je denkt!

Ik ben nu zelf 17 weken en 4 dagen zwanger en het gaat nu prima. Verlies dus niet de moed. Een miskraam is erg vervelend en dikke pech maar het wil niet zeggen dat je minder vruchtbaar bent of zo. Het kan elke vrouw overkomen.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Groetjes,
Maike

hoi Rian,
in je berichtje stel je voornamelijk vragen en laat je niet veel emotie lezen. Ik wil je wel veel sterkte wensen bij het verwerken van dit verlies! Ook al was het nog zo klein, het is nooit makkelijk.
Ik heb zelf 31 okbober een miskraam gehad met 5 weken en 5 dagen. Omdat mijn dokter die week op vakantie was, ben ik pas de week erna langs gegaan en heb toen pas de doorverwijzing naar de gyn gehad. Mijn gyn checkte alleen of alles netjes schoon was. Ik weet niet of ze kunnen zien dat je zwanger bent geweest, maar ze kijken in ieder geval of je alles verloren bent.
Verder mag je meteen weer opnieuw beginnen. Je moet er alleen wel zin in hebben natuurlijk. Met al die kennis tegenwoordig kunnen ze toch wel meten hoe ver je onderweg bent, mocht je meteen weer zwanger worden.
Je vraagt of je extra op controle mag bij een volgende zwangerschap. Mijn gynacoloog heeft tijdens de baarmoedercontrole gezegd dat ik zodra ik weer zwanger ben een afspraak mag maken. Maar dat is dan alleen aan het begin denk ik, verder ga je waarschijnlijk weer het gewone traject in, omdat 1 miskraam niks zegt over volgende zwangerschappen.
Over opnieuw zwanger worden na een miskraam kan ik je alleen maar vertellen dat ik nog niet opnieuw zwanger ben geworden. (Tenzij ik nu zwanger ben en het nog niet weet...komend weekend kom ik daarachter.)

mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet om ze te stellen. Helaas stikt het hier van de ervaringsdeskundigen!!

groet,
Patricia

Hoi Patricia,

Klopt ik stel veel vragen.. Maar dit zijn vooral vragen waar ik mijn ''praatgroepje'' van het oktoberforum niet mee lastig wil vallen... Heb ook op Babybrabbel al veel gesproken over wat er is gebeurd.
Maar ik vind het hoe dan ook  prettiger om met iemand te spreken die ik tijdens dat gesprek ook aankijk zoals mijn vriend..
Ben op internet nooit zo super open.. Ook om mezelf te beschermen denk ik..
Ik hoop dat alles snel achter de rug is wantik voel me wel echt naar door deze situatie!
En ook hoop ik dat het snel weer raak is (dan wel op de juiste manier natuurlijk) en helemaal gezond en wel!!
Het is een dubbel gevoel, maar wij hebben het er al veel over gehad het weekend en samen zijn we tot het besluit gekomen dat we gewoon verder gaan!
Bedankt voor je lieve reactie!
Dit was trouwens mijn 2e MK, maar na de 1e  hebben we juist pas besloten om  zwanger te worden  (ben toen trouwens niet onder behandeling geweest bij een VK)
Ik werd zwanger door een foutje met mijn anticonseptie maar we wilden het toen al wel erg graag..

Groetjes,
Rian

hoi Rian,
het geeft niet dat je veel vragen stelt hoor. Het is heel normaal om veel vragen te hebben. Je emoties hoef je natuurlijk ook niet aan te geven, als je ze in het echte leven maar wel tot uiting laat komen. Dat is naar mijn idee wel belangrijk. Maar zoals je al schreef doe je dit wel. Vervelend trouwens dat het al je 2e miskraam geweest is.
Ik hoop voor je dat je snel opnieuw zwanger mag worden,

groet,
Patricia

Hoi,
Wat rot voor je dat het mis is gegaan.
Ik heb vorig jaar ook een mk gehad, met bijna 8 weken..
Ik vond het emotioneel zwaar, maar lichamelijk is het heel natuurlijk verlopen.
Wij hebben inderdaad even een maandje rust genomen, om het te kunnen plaatsen, en ook omdat ik wilde weten hoe mijn cyclus zou zijn..
Ik werd 37 dagen na de mk weer voor de eerste keer ongesteld..En dat was de laatste keer, ben weer zwanger, nu alweer 21 weken..
Dus het kan heel snel gaan, ik rekende er ook niet op, maar we zijn dolblij dat we niet hoefden te wachten..
Nu lijkt alles goed te gaan, en overmorgen hebben we de 20 weken echo.Dit word ons derde kindje..
Zwanger worden was nooit echt een probleem, altijd binnen drie maanden raak, maar dat is gewoon geluk denk ik..We hebben het op zijn beloop gelaten, en ik denk dat dat het beste is.
Maar probeer zeker eerst de mk een plekje te geven.
Ik kreeg de avond van de mk een echo bij de vk, en daar zag je een lichte ruimte in de baarmoeder, waar het vruchtje had gezeten..
Ik had het zelf ook thuis opgevangen, en kunnne zien. Had het ook meegenomen, en ze heeft het even bekeken.''.Dat is het bewijs'' zei ze, ''dat je echt zwanger was!''
Dus de vk of gyn zal best kunnen zien of je zwanger was aan je baarmoeder.
Weet niet hoe het met je hormonen is, en hoe snel dat weg is..
Ik voelde het in een paar dagen gewoon mijn lichaam ''uitgaan'' heel raar.
Maar herkende het meteen toen het er weer was..
Ik wens je heel veel succes met alles, en als je er aan toe bent een mooie zwangerschap..
Groet R

Hoi Rian,
Wat naar, je miskraam, was het snel na je eerste miskraam?
Ik kan me zo voorstellen dat je "bewijs" wilt dat je zwanger was, dat wilde ik ook heel graag na m'n miskramen, want ook al ben je maar zo kort zwanger geweest, het is toch echt wel 100% anders dan gewoon een paar dagen te laat ongesteld worden, je hebt echt wel wat meegemaakt en wat verloren.

Ze raden inderdaad vaak aan om een menstruatie af te wachten, maar dat heeft geen medische oorzaak, dat is puur om makkelijker te kunnen tellen, maar omdat je tegenwoordig een termijnecho krijgt, hoeft dat eigenlijk helemaal niet meer. Belangrijker is, zoals de andere meiden ook zeggen, dat je er weer aan toe bent. Ik was na de 1e MK 2 rondes verder al weer zwanger (dus met 1 menstruatie ertussen). Heb toen een 2e MK gehad, en zei even: nu hoeft het allemaal niet meer voor mij. Maar we zijn nu 2 wkn verder en we gaan er weer helemaal voor. Luister gewoon goed naar jezelf (en je vriend natuurlijk), en wat jullie samen willen dat is het enige dat juist is.

Als je je eisprong een beetje wilt volgen: temperaturen, dan weet je in ieder geval wanneer-ie geweest is.
Sterkte met alles en op naar een succesvolle, gezonde zwangerschap!
lieve groetjes
Mauriek

Hoi meiden,

Hier weer even een berichtje van mij...
Om even antwoord te geven op de vragen.. Mijn 1e miskraam is nu 8 maanden geleden.. Dit is ook de reden dat ik gestopt ben met de pil enz.. Of eigenlijk. Ikwas aan de pil ik kon daar niet tegen en liep hiervoor eek bij een gynaecoloog. Heb van haar verschillende pillen gehad en uieindelijk kreeg ik de nuvaring.
Ik voelde me al een tijdje niet lekker en mijn vriend kwam toen met de opmerking zou je niet zwanger zijn... Ik heb direct de nuvaring verwijderd en de volgende dag een test gedaan en was dus zwanger.. 1 dag later begon ik te bloeden dit was voor mij meteen duidelijk.. Ik heb me hier toen bij neergelegd en mijn vriend en ik hebben er veel over gepraat. (hadden we al maar nu was het wel zeker dat ik niet doorging met anticonceptie) Dit was ook een beetje de laatste manier om te proberen ik kan blijkbaar niet tegen hormonen in deze vormen.
Toen dus helemaal gestopt..
Ik heb morgen een echo om te kijken of ik dus echt een MK heb gehad.. Mijn gevoel zei in eerste instantie van wel, maar mijn lichaam begint dit de laatste dagen een beetje tegen te spreken..
Ik probeer er zoveel mogelijk vanuit te gaan dat het over is al hoop ik natuurlijk wel dat het nog ok is..
Morgen om 13:00 zal ik het weten!!!

Terug
Bovenaan