en nu???

hallo,

mijn naam is inge en ik heb een vraag.
afgelopen augustus heb ik mijn zoontje verloren na een zwangerschap van 23.4 dagen. op zijn 20 weken echo was te zien dat er teveel vocht in zijn hoofdje zat, na erg veel echo's en een vruchtwaterpunctie zijn we terecht gekomen bij een kinderneuroloog. hij vertelde ons dat onze zoon helemaal geen grote hersenen had. de kans op een leven was er niet. hij zou als hij de zwangerschap zou volhouden amper een jaar te leven hebben. ook zou hij meervoudige beperkingen hebben en ook bewegen zou een spasme zijn. hij zou nooit weten wie wij waren en nog erger wie hij was. door deze reden hebben we besloten om de zwangerschap te beeindigen. op 12 augustus is ons prachtige mannetje geboren. hij was perfect! een donkere plek op zijn hoofdje was het enige bewijs dat er idd wat fout was in zijn hoofdje. een aanlegfout in de hersenstam heeft dit gedaan. ongelovelijk! hij was zo mooi! hij leefde nog toen hij geboren werd en is in de armen van mijn man overleden. daarna hebben we (via monpetit.nl) een prachtig kledingssetje aangetrokken bij hem. het stond hem prachtig :) op 16 augustus is hij met een heel mooi dienstje begraven. we hadden alles toen ik nog zwanger was al geregeld, en het was precies zoals ik me had voorgesteld. Echt mooi zoals het bij ons en dus ook hem past. met mooie muziek en al onze dierbaren om ons heen. mijn man heeft iedereen in het dienstje bedankt voor alles en ik zelf heb een brief voor mijn zoon voorgelezen. dat moest ik voor mezelf doen en voor hem. hij zal voor altijd bij ons passen en horen. zijn steen is nu inmiddels geplaatst mijn man heeft dat samen met mijn vader gedaan. het is erg mooi geworden. dat is echt ons plekje waar we als gezin van 4 samen zijn. onze oudste zoon nu 3.8 jaar is een trotse broer! en een lieve broer die af en toe de foto pakt en een verhaaltje gaat vertellen. mijn vraag aan iedere andere moeder die een kindje is verloren, hoe ga je weer verder als het gaat om je liefdesleven weer op te pakken? ik word een beetje panisch van het idee als ik eerlijk ben. niet om de seks zelf maar om het idee dat je van seks kinderen krijgt. weet dat dit belachelijk klinkt maar ik kan daar niet overheen zetten. de prikpil is er wel dus veilig is het wel maar ik vind het zo iets raars nu! is er een andere moeder die daar ook last van had? vind et best een naar probleem! gelukkig is mijn man zo lief om het te accepteren en op niks aan te dringen, maar vind et wel vervelend dat merk aan alles. kan iemand me hierbij helpen met tips of opmerkingen? alvast bedankt :) groetjes!

Zo ik ben er even stil van en de tranen staan in me ogen en ik heb maar een woord voor je respect hoe je er tegen over sta en ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe bij dit groot verlies

Veel liefs danielle

Wat een heftig verhaal.... Kan me vorstellen dat het na zo'n ervaring erg moeilijk is om je intieme relatie weer op te pakken. Ik denk dat dit tijd nodig heeft, maar aangezien je zegt dat het in augustus is gebeurd is dat nu 2 maanden geleden... Je man geeft je hiervoor de tijd en ik denk dat het goed is om er samen goed over te praten, wat de reden is waarom je het moeilijk vindt. Door dit te delen groei je wellicht ook hierin weer dichter naar elkaar toe. En zoals je al zegt, jullie hebben anticonceptie, dus als het goed is wordt je niet direct weer zwanger.
Ik weet niet of je ook nog nazorg krijgt vanuit het ziekenhuis, maar misschien ook goed om daar je verhaal te doen...

Ik wens jullie heel veel sterkte met het verlies van jullie zoontje.

Groetjes Anita

Wat een verschrikkelijk verdriet, geen woorden voor. Het afscheid wat je beschrijft is mooi. Ben je heel bang om weer zwanger te raken of ben je bang voor een soort schuldgevoel? Ik denk dat je niets moet forceren. Als je hoofd niet naar seks staat dan is dat best logisch. Maar waak wel voor je relatie. Je hoeft geen seks te hebben om intiem te zijn. Probeer te genieten van andere dingen met je man. Ga er weer eens samen op uit, neem wat tijd voor elkaar. Praat met elkaar of kruip gewoon eens bij elkaar in de armen. Misschien komt de zin in seks vanzelf weer terug na verloop van tijd, zolang jullie er allebei vrede mee hebben dat het liefdesleven even op non-actief is, is het prima. En als het voor jullie gevoel echt te lang gaat duren, ga dan zoeken naar hulp. Zo te horen heb je een heerlijk en liefdevol gezin. Waak ervoor dat het niet uit elkaar valt. Heel veel stekte!

bedankt allemaal voor jullie lieve reacties! ik krijg ook idd hulp van een medisch maatschappelijk werkster om het allemaal te aanvaarden. en gelukkig praat ik er idd veel over met mijn man. ook hebben we nu meer dingen gepland die we met zn 2en doen zoals lekker uiteten, dat deden we eerder nooit. dus onze relatie is er zeker op vooruit gegaan en we zijn ook heel erg naar elkaar toegetrokken deze periode. daarom wil ik ook graag dat dat stukje ook weer fijn en prettig word :) het meeste waar ik gewoon heel erg moeite mee heb is het feit dat ik heel zwart-wit denk over seks terwijl ik nooit over wat dan ook zwart-wit denk. ik heb echt zoiets van: van seks word je zwanger en dat wil ik niet dus ik durf niet. ergens weet ik dat dat belachelijk is om zo te denken, ik ga er samen met mijn man aan werken erg bedankt oor jullie tips!

Terug
Bovenaan