Endometriose en uitblijvende zwangerschap

<p>Goedemorgen :)</p><p>Ik zou het leuk vinden om in contact te komen met endometriose lotgenoten. Mijn situatie is (in het kort) als volgt;</p><p>Ruim 1,5 jaar bezig voor eerste kindje. Nog steeds zonder enig succes. Al 3 jaar van de pil af. Een half jaar geleden alle standaard onderzoeken doorlopen in ziekenhuis en niks gevonden wat zwangerschap in de weg lijkt te staan. Ook kijkoperatie gehad vanwege vermoeden endometriose. Paar kleine plekjes weggehaald. Tevens eileiders ‘doorgespoeld’, en ook dat ging goed.</p><p>Vanwege aanhoudende klachten op 1 plek in onderbuik een mri scan gehad. Daar is helaas uitgekomen dat er op die plek behoorlijke endometriose zit maar ook op andere plekken in de buik. Omdat  deze endometriose haarden doorgroeien zolang ik geen pil slik en ook niet zwanger raak, heeft de gyn het volgende besloten: doorverwijzing naar een ziekenhuis met endometriose centrum en totdat ze daar een behandelplan hebben gemaakt, weer aan de pil. Dit om in de tussentijd de endo zoveel mogelijk te remmen.</p><p>Pff wat een domper!! Ik had me meer voorgesteld dat ze IUI wilde gaan doen ofzo. Maar omdat de endo teveel woekert in mijn buik wil ze dus andere stappen nemen. </p><p>Ik ben nu in afwachting van een afspraak bij het endo centrum. Maar mijn eigen gyn zei dat er waarschijnlijk twee opties gaan zijn die ze gaan afwegen. Ofwel alles inzetten op die endo afremmen (met hormonen en/of operatie), ofwel zo snel mogelijk zwanger zien te worden met misschien wel IVF.</p><p>Hoe dan ook, ik had me het zwanger worden echt even heel anders voorgesteld. Eerst heb je iedere maand nog de hoop dat het nu dan toch raak is, maar dat is nu dus voorbij. </p><p>Zijn er dames die ervaring hebben met dit traject? En dan het liefst die net zoals ik, opzich wel zwanger kunnen worden ondanks de endo, maar vanwege het ‘woekeren’ van de endo in de buik, een ander traject in zijn gegaan?</p><p>Liefs</p>
 
Geen ervaring.. Maar wat pittig moet dat voor jullie zijn. En wilde je sterkte wensen hopelijk mag jullie wens uiteindelijk uitkomen!
 
 
Ik heb zelf endometriose en ook al anderhalf jaar aan her proberen om zwanger te worden. Ik ben 34 en bij mij lijkt het niet verder te woekeren (denk ik) omdat ik vroeger echt verschrikkelijke pijnen had en nu is het wel goed te doen ondanks ik toch wel een aantal best flinke verklevingen heb. Mijn eileiders zijn wel doorgankelijk bleek bij de hsg dus ik theorie zou ik zwanger moeten kunnen worden dus nu gaan we iui proberen. Het schijnt dat je door de endometriose wel ook mindere eicelkwaliteit kan hebben omdat je steeds wat ontstekingen in de buik hebt. Ik doe overigens wel het endometriosedieet en dat helpt wel echt!
 
Jutjul,
Bedankt voor je reactie!
Dat van de eicelkwaliteit had ik nog nooit gehoord, maar klinkt wel logisch.
Het endometriose dieet, heb je toevallig een goede website daarover?
 
Geen dank! Ik had het dieet gehad van endometriose in balans in het bronovo maar hier staat het nog uitgebreider beschreven https://energiekevrouwenacademie.nl/endometriose-voeding-eet-je-gezond/
ik kan het echt aanraden, bij mij heeft het voor grote klachten verlichting gezorgd. Alleen de endometriose die je al hebt gaat er niet mee weg. Het wordt alleen rustiger
 
Hey,
 
Ik heb enkele jaren geleden ook de diagnose endometriose gekregen na het operatief wegnemen van een cyste van 6cm op mijn eierstok. 
Toen ben ik doorverwezen naar fertiliteit. Tijdens de onderzoeken moest ik aan de pil om te voorkomen dat het verder woekerde. 
Dan zijn we gestart met IUI. Na 3mislukte pogingen raadde de arts ons aan te starten met IVF. Mijn vriend en ik waren daar toen mentaal nog niet klaar voor en vroegen nog een poging IUI.
Tijdens de controle van de 4e poging, zag de arts dat de endometriose ook op mijn darmen zat etc. Hij zei om na die cyclus echt wel te starten met IVF want ook die kansen zouden verkleinen.  We besloten de poging IUI nog af te ronden en de administratie voor IVF al in orde te brengen. 
En toen.... Had ik een positieve zwangerschapstest. 
Ondertussen een gezonde dochter van 8m.
 
Nadien dachten we; we laten de natuur zijn gang gaan en wie weet worden we nu wel snel zwanger.
De gynaecoloog raadde dit af vanwege mijn endometriose en zo zijn we dus weer via IUI aan het proberen. Tussen de bevalling en de opstart IUI moest ik aan de pil om de endometriose te beperken. 
 
 
Ik kreeg destijds de keuze; 
Ofwel gaan we voor kinderen via fertiliteit en moet je de symptomen van endometriose naast je neer leggen.
Ofwel bestrijden we de endometriose, maar zal de kans kleiner zijn dat er nog kinderen komen. Dit omdat ik een laag eicelreserve heb en dus niet de tijd heb zoals de gemiddelde vrouw. Bovendien zijn er in België ook wachtlijsten voor dergelijke operatie (als deze niet dringend is uiteraard). 
Dus kiezen wij nu voor de kids en nemen we de last en pijn er bij. Vanaf ik zwanger ben van ons tweede kind, ga ik het wel alvast bespreken om me nadien te laten opereren. 
 
Terug
Bovenaan