Endometriose zwanger worden

<p>Hoi ik heb 14 juli een laparoscopie gehad omdat wij niet zwanger raken, en daar hebben ze endometriose gevonden en gelijk weggebrand.  Nu ben ik benieuwd of er meer vrouwen hier zijn die ervaring hiermee hebben en na de laparoscopie en endometriose zwanger zijn geraakt. Of toch een traject in moesten van IUI of IVF. </p>
 
Hoi gebruiker,

Hier iemand met endometriose. Ik ben waarschijnlijk niet het beste voorbeeld voor je, maar als ik zo de verhalen van mijn artsen hoor ook wel een van de extremere verhalen. Ik hoor genoeg verhalen van vrouwen met endometriose die wel zwanger raken en soms ook zonder hulp. Helaas is dat in mijn geval niet zo en zijn we nu bijna 3 jaar onderweg. Ik heb endometriose gradatie 4 (ofwel ernstige endometriose) en heb een onregelmatige cyclus en verhoogd testosteron wat past bij een pcos beeld. Daarnaast is het zaad van mn man ook niet heel sterk. Eind vorig jaar hebben we daarom onze eerste ivf/icsi ronde gehad. Ik was gelijk de eerste poging zwanger, maar we hebben de zwangerschap met 18 weken moeten beëindigenen omdat onze dochter niet levensvatbaar was want ze bleek het edwardssyndroom te hebben. Ondanks dit alles heb ik er nog steeds vertrouwen in dat het ons zal lukken.

Ik denk dat het naast de gradatie er ook vanaf hangt waar je endometriose zit in hoeverre er een kans is op een zwangerschap. Ik heb ook 1 ex collega die endo had en het uiteindelijk allemaal weg heeft laten halen maar die is gewoon zonder hulp zwanger geworden en haar dochter precies hetzelfde. Daarnaast een andere collega die endometriose en adenomyose had en een afwijkende baarmoedervorm en daarmee eigenlijk te horen had gekregen geen kinderen te kunnen krijgen maar toch 2 hele vrolijke kids rond heeft huppelen die dus echt 2 enorme wondertjes zijn. Kortom er zijn nog genoeg goede verhalen van vrouwen waarbij het wel lukt op de natuurlijke manier.

Mocht je echt het traject ingaan vindt ik het aller ergste het moeten wachten op alles. Nu ook zitten we 3 maanden in de wachtstand omdat we beide net toen we mochten beginnen aan ronde 2 corona kregen. Mijn man heeft ook koorts gehad waardoor we nu 3 maanden moeten wachten en pas na een goede SOT uitslag weer mogen beginnen. Super frustrerend want in de tussentijd moet ik aan de pil om de endo rustig te houden dus er is ook geen kans dat het natuurlijk gebeurt de komende maanden. Je hebt het echt helemaal zelf niet meer in handen en bent heel erg afhankelijk van anderen en dat vind ik persoonlijk het zwaarst aan dit traject. Het prikken zelf is mij hartstikke meegevallen, maar ben hier ook meiden tegen gekomen die hier wel last van hadden.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en dat het jullie maar snel gegund is.
 
Hoi! Ik lees dit nu pas! Maar ik heb een uitgebreide operatie ondergaan en er is veel endometriose verwijderd. De artsen gaven aan dat zwanger worden lastig kon zijn en er waarschijnlijk IVF of behandeling voor nodig was. Tot nu toe twee keer heel snel zwanger geworden en door de zwangerschappen en borstvoeding geven nauwelijks klachten gehad! Dus hopelijk voor jullie ook een positief verhaal!
 
Terug
Bovenaan