Endometriose

A

Anoniem

Guest
<p style="text-align: left;">Lieve mama’s,</p><p> </p><p>ik heb gisteren na een hoop onderzoeken de diagnose ‘endometriose’ gekregen. Er zit een  endometrioom oftewel een chocoladecyste vast aan mijn eierstok. Deze heeft de grootte van een kleine Galiameloen. Ik loop al weken met klachten die niet weggaan en ben me nu aan het inlezen over endometriose. <br />de cyste wordt operatief verwijderd, maar ik maak me zorgen over eventuele verklevingen. Gezien de grootte van de cyste is er een kans dat mijn eierstok verwijdert moet worden. De kans om dan zwanger te raken zal sterk verminderen. Zijn er mama’s hier met endometriose (of chocoladecyste) die na de operatie nog zwanger zijn geworden? Of moeders met nog maar 1 eierstok? Ik maak me zo’n zorgen dat ik na de operatie geen kindjes meer kan krijgen?</p><p> </p><p>groetjes een bezorgde mama. </p>

Ik heb zelf endometriose IV met dus verklevingen alleen bij mij zit het meer bij mijn darmen en heb ik een cyste in de buurt van mijn eierstokken. Daarnaast ook een vorm van PCOS. Jaja een echte jackpot ahum.
Gezien de klachten die ik heb en de grootte van de operatie om voor mij de endo weg te halen (zou een stuk darm moeten worden verwijderd) plus de onregelmatige cyclus die ik had. Heeft erin geresulteerd dat wij via ivf/icsi nu wel zwanger zijn. Bij mij waren overigens alle eileiders goed doorgankelijk en toch lukte het 2 jaar niet om natuurlijk zwanger te worden.
Dan nu een positief verhaal van iemand die ik ken die raakte zwanger maar dat was een bbz waarbij met spoed dus 1 eierstok moest worden verwijderd. Zij is uiteindelijk erg snel weer zwanger geworden na 3 maanden. Dus het kan zeker goed komen ook met maar 1 eierstok.

Ik heb zelf al jaren de diagnose endometriose met diverse verklevingen en ben nu zwanger van ons 2de kindje dankzij ivf.

Ik heb geen endomentriose maar ik ben in 2019 wel een eierstok kwijt geraakt door een cyste. Mijn eierstok is door de cyste 4 keer om z'n as gedraaid en met een spoedoperatie recht gezet. Bij een tweede operatie waarbij ze de cyste weg hebben gehaad hebben ze helaas ook mijn eierstok moeten verwijderen.

Mij is toen verteld dat er geen verminderde kans is om zwanger te raken en in mijn geval klopte dit ook. Ik ben daarna nog 3 keer zwanger geweest. 2 keer is het helaas mis gegaan maar dat had niks met mijn eierstok te maken. Ik heb was er in het begin ook bang voor maar ik heb meerdere verhalen gelezen dat 1 eierstok net zo goed werkt als 2! Je bent natuurlijk wel wat kwetsbaarder maar de kans om zwanger te raken met 1 eierstok neemt niet af. Succes en sterkte!

Ah dat snap ik heel goed! Ik heb een grote buik operatie gehad ook cystes en verklevingen en goed hersteld daarna! De artsen zeiden altijd je hebt kleine kans op natuurlijk zwanger te raken en wss met IVF. En allebei de keren op de normale manier en heel snel zwanger geraakt. Blijf positief!!!

Terug
Bovenaan