endometriose

Hoi iedereen,

Sinds februrari weet ik dat ik endometriose heb. Ben ook op de site van de Stichting Endometriose geweest maar word daar heel depri van..
en nu 2.5 jaar gestopt met de pil (ik ben nu 30) en kreeg meteen ontzettende pijnen. Na het heel lang genegeerd te hebben toch naar de huisarts die het heel serieus nam. Ziekenhuis, verhoogde merkstof CA125 in m'n bloed.. kijkoperatie en ja hoor! Nu word ik een beetje losgelaten, moet over een jaar terugkomen.. is dit normaal? Zonder begeleiding? Ik vind het een beetje raar.. heeft er hier iemand ervaring mee?

Groeten, maartje

groeten, Maartje

Hallo Maartje,

Welkom op dit forum, gezellig nog meer nieuwe meiden die meelezen, meeleven en meeleren met ons!
'Onze' Lis heef ook ervaring met endometriose en hierboven klimpansee (grappige naam!) ookal, dus jullie zullen elkaar xtra goed begrijpen!

Suc6,
groetjes, Suus

nou daar ben ik dan Maartje,
bij mij is een half jaar geleden endo geconstateerd, tranen met tuiten. de gyn raadde mij aan niet op internet te kijken omdat ik daar alleen maar depri van zou worden. hij zei dat t op veel verschillende manieren voorkomt en dat t niet altijd op jou situatie hoeft te slaan wat je leest...nou, ik durf t ook niet hoor, brrr veel te eng!
t was bij mij in fase 2 (gaat tot 4 wat t zwaarste is) ik kreeg keuze tussen opereren om de verklevingen en endohaarden weg te halen en ivf. maar gezien mijn leeftijd kan ivf altijd nog en ben ik dus geopereerd. daarna heb ik nog een kuur gehad om de endo rustig te houden. dit was zoladex en brengt de cyclus tot stilstand (soort menopauze met aanverwante verschijnselen....) nu is dat net afgelopen en is m'n eerste ongi hopelijk onderweg. nu is t zaak zo snel mogelijk zwanger te proberen te worden, pffff. ik hoop dat t lukt en probeer er positief tegenover te staan maar als ik er over nadenk weet ik wel dat ik minder kans heb dan een ander en dat is wel even slikken. als jij zegt dat je depri van die site wordt krijg ik weer even een rilling en realiseer ik me hoe ernstig t is, zucht... als er bij jou geen operatie wordt voorgesteld neem ik aan dat er niet zulke verklevingen zitten als bij mij. misschien is t wel vrij mild en is zelfs zo'n kuur niet nodig. ik ken iemand die geen operatie heeft gehad maar wel zo'n kuur en die daarna vrij snel zwanger is geworden (en die had zelfs maar 1 eileider!!!!!) dus t kan allemaal best hoor! ik zou t dus eigenlijk als positief zien dat je wordt 'losgelaten',
maar als je nog met vragen zit nav mijn ervaring of stukjes op internet zou ik echt nog een afspraak met degyn maken. Die moet er wel voor zorgen dat jij weet wat er precies aan de hand is en geen prangende vragen meer hebt. dus ook al heb je geen vervolgafspraak gekregen dan kan je best zelf een afspraak maken! nou, als je nog vragen hebt stel ze gerust. ik moet zeggen dat ik ook ns heb gehoord dat endo nog een beetje geheimzinnig is en ze er niet zo veel vanaf weten...dus laat staan dat ik t allemaal snap!
t is echt balen he, t is zo oneerlijk! wat een stomme rot-ziekte! grrrrrrrrrrr, ik hoop dat je het een beetje van je af kan zetten en snel bewijst dat t best kan: endo en zwanger zijn! lis

Hoi Maartje,

Nou welkom!!!

Ik heb ook endo maar gelukkig is dat bij ontdekt toen ik 19 was (ben nu 25), jaren aan de prikpil gezeten en nu sinds maart 2003 gestopt met de prikpil, gelukkig kwam mijn cyclus snel opgang en dat gelukkig wel goed bij mij.

Alleen het zwanger raken lukte ook maar niet en de endo werd steeds pijnlijker, dus zei de gyn dat ik maar zsm zwanger moet raken en mochten we al eerder dan normaal beginnen met de "medische molen" (na 5 mnd bezig te zijn geweest om zwanger te raken).
Uiteindelijk bleek dat mijn man's zaad zwak is, niet super slecht maar het zou voor mij onnodig lang duren om te wachten dat het natuurlijk zou gaan, dus gaan we nu over op IUI (insemineren).
Ik ben nu vandaag begonnen met Clomid, volgende week vrijdag echo om te kijken of ik een mooi eitje op springen heb en dan afspraak voor het insemineren!!!

Ik had zelf niet zo veel endo (verklevingen) zagen bij de kijkoperatie maar het schijnt dat wanneer je erge pijnen hebt het minder is, raar he...

Die stichting is zeker goed, ze houden ook bijeenkomsten, ik wilde er een keer naartoe gaan maar ik kon die dagen niet, als het goed is is er in oktober weer een, daar kan je alle vragen stellen aan vakkundigen en lotgenoten..
Misschien zie ik je dan...

succes en maak je niet te druk, het is geen ramp om dat te hebben, alleen een beetje lastig....

liefs...
MoMo

Terug
Bovenaan