endometriose

Ik schijn 2 grote cystes te hebben die verwijderd moeten worden dmv een kijkoperatie en of buikoperatie,
Wie heeft hier ervaringen mee, want ik zie er heel erg tegenop, vind het heel eng allemaal.
Alle reacties zijn van harte welkom.

hoi sonja,
ik heb ook endo en heb ook een operatie gehad. ik moet zeggen: t verschilt heel veel of je een kijkoperatie krijgt of een buikoperatie! heb ze beiden gehad en bij de laatste was ik vrij snel weer boven jan (paar dagen, maar dit hangt ook misschien wel af van wat ze precies doen) maar de buikoperatie is wel andere koek. ik hoorde t vlak er voor (ze twijfelden, is bij jou ook misschien?) dat ze dus ipv de kijkoperatie een 'keizersnee' gingen doen. hiervan lig je tussen 5-7 dagen in t ziekenhuis. (ik weet niet meer precies wat er wordt aangegeven, kan ook wel iets meer zijn) maar bij mij was t 6 dagen en ook een kamergenoot van mij mocht toen weg. daarna ben je wel een aantal weken bezig om bij te komen. ik heb eerst thuis op de bank gezeten...en ben toen lekker naar mn moeder verplaatst. veel fijner. gewoon langzaam weer beter worden is dan t motto.
nou, ik hoop dus dat t een kijkoperatie wordt...maar ook een buikoperatie is goed te doen hoor. ik was na de rustperiode snel weer fit, maar die weken (4-6 ofzo) moet je echt nemen en luister goed naar je lichaam en ook langzaam weer beginnen ook al voel je je best goed. mijn arts zei dat als je dat niet doet je t altijd kan blijven voelen!
T is niet heel eng, ze doen dit zo vaak! dus probeer vooral eraan te denken dat de cystes daarna lekker weg zijn en niet aan de 'enge dingen'. als je een maal in t zieken huis bent zijn die dingen een stuk gewoner allemaal. mij heeft t ook geholpen om een gesprek met de anesthesist te hebben. hij heeft me heel goed geholpen. iedereen is heel lief en behulpzaam en er wordt constant voor je gezorgd! niks om je zorgen om te maken dus eigenijk!
veel sterkte, als jje nog een vraaghebt hoor ik t wel, lis

Hi Lis,
wat ben ik blij met jouw positieve reactie...ik kon vandaag maar nix anders doen dan huilen omdat ik heel bang ben voor de operatie en van het ergste uit ga. In eerste instantie gaan ze een kijkoperatie doen en als dat niet slaagt dan wordt het dus buikoperatie...Ik kan over 2 weken bij de anesthesist terecht voor onderzoek en vragen....jouw verhaal heeft me wel gerustgesteld. Hartelijk dank.

hoi sonja,

ik heb ook een kijkoperatie gehad ivm endometriose, ik vond het heel erg meevallen. ik mocht smiddag's ook gewoon naar huis.
natuurlijk is je buik dan erg gevoelig, omdat ze m opblazen met lucht om er beter in te kunnen kijken, en je hebt maar een heel klein litteken. ik heb er eentje van 1,5 cm net onder mijn navel. soms kunnen ze er 2 maken, dan heb je er nog 1tje net bij je schaambeen. in de haargrens zeg maar.
ik moest van beneden alles kaal scheren, maar had daar erg veel moeite mee. er kwam net voor de operatie zelfs een zuster controleren of ik me goed geschoren had!! nou die heb ik er dus ff mooi uit gebonjourd.....
ze zei: ik kom ff kijken of je goed geschoren hebt, ik zei: dat dacht ik niet! dat is me prima gelukt!

toen ik half onder narcose was hoorde ik haar tegen de gyn zeggen dat ze niet bij me had mogen kijken....hihihi wat een dom wijf.....

dus ik had best lol voordat ik in slaap viel ;-)!!

probeer je niet te druk te maken over een kijkoperatie, spannend is het zeker, maar echt waar het valt heel erg mee!

een buikoperatie lijkt me inderdaad een vrij heftige ingreep! ik kan je daar niets over vertellen omdat ik dit niet gehad heb!

veel succes
xx kimpansee

Terug
Bovenaan