Enkele tips bij bekkeninstabiliteit

Hierbij mijn reactie op 1 van de topics, heb even wat uit mijn boek overgetypt, misschien hebben meer vrouwen er wat aan:

Heel vervelend, al die bekkenklachten! Ik heb er deze zwangerschap gelukkig een stuk minder last van dan de vorige keren. De eerst keer kon ik nauwelijks meer lopen (en dan had ik nog niet eens 2 kindjes die ik regelmatig optilde en waar ik steeds achteraan moest enz). Ik heb heel veel baat gehad bij de therapie van Cecile Röst: http://www.bekkentherapie.nl/. Als je op haar site kijkt, zie je dat er inmiddels heel veel fysiotherapeuten haar methode volgen. Je kunt dan vaak op korte termijn resultaat boeken. Ook voor na de bevalling heb je er nog wat aan. Ik heb haar boek en doe daar regelmatig een paar oefeningen uit en dat helpt vaak heel goed.
Ik zal de belangrijkste dingen op een rijtje zetten, ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben:
Een paar simpele dingen waar je de hele dag rekening mee kunt houden: niet met je ben over elkaar zitten, bij veel pijn achteruit de trap aflopen, in de auto op iets glads (plastic zak oid) zitten waardoor je je hele bekken in 1 keer kunt draaien met uitstappen, in bed een gladde pyjama aan waardoor je kunt schuiven, als de pijn plotseling toeneemt tijdens het lopen even stoppen en balanceren van hak naar teen en van je linker naar je rechterbeen.
Verder de balangrijkste oefening om je bekken weer symmetrisch (dit zal misschien iet in 1 keer zo zijn, maar regelmatig even gaan liggen om de oefening te doen, kan echt helpen, ik doe hem iig voordat ik opsta en als ik naar bed ga) te krijgen:
* ga op je rug liggen met je knieën gebogen, zet je knieën tegen elkaar en je voeten plat op de grond (zo dicht mogelijk tegen je billen)
* spreid rustig je benen, tot je knieën zover uit elkaar liggen als kan zonder dat het pijn doet (nu komen je voetzolen tegen elkaar aan)
* plaats je voetzolen tegen elkaar. Probeer je te ontspannen en laat alle spanning uit je heupen wegzakken (is eerst vrij lastig, maar ik kan nu helemaal met mijn knieën op de grond komen zonder dat het pijn doet)
* als de oefening als je die alleen doet te pijnlijk is, vraag dan iemand om je te helpen.
 
Deze oefening kreeg ik ook via bekkenfysio, maar helaas gaat het bij mij al mis wanneer ik op mijn rug ga liggen. Mijn onderste rugwervel verschoof meteen en ik had ontzettend veel pijn en de tranen rolden over mijn wangen. De osteopaat heeft alles weer recht gezet.

Ik heb overigens het boek van Jose Busnel.
 
Terug
Bovenaan