Enorme bekkenklachten iemand de tip?

Momenteel ben ik 22 weken zwanger van ons 2e wondertje, alleen de pijn aan mijn bekken en rug worden bijna ondraaglijk.. ik werk nu nog maar een paar uur per week en heb elke week fysio alleen de pijn blijft hetzelfde.. ik kan amper meer iets doen van de pijnklachten.. wie heeft dit zo vroeg ook gehad en wie heeft de tip om de komende weken draaglijker te maken?<br />

Andere fysio zoeken? Ik heb daar een switch in gemaakt en toen ben ik er enorm goed bovenop geholpen. M'n verloskundige had daar toen tips over. Verder had ik steun aan begeleiding met zwangerfit lessen. Maar als je bekken bijv scheef staat of gedraaid en dat wordt niet opgelost, blijft de pijn ook als je bijv een bekkenband zou dragen oid.. een goede fysio kan hem recht zetten en signaleert ook die verwrongen stand als dat er is en dat zijn er niet veel heb ik gemerkt. Sterkte!!!

Wat vervelend en herkenbaar. Ik zou inderdaad een andere fysio bekijken, wellicht heeft die weer net een ander inzicht. Zou wel zeker naar een bekken fysio therapeut gaan, die hebben weer net andere theoretische achtergrond en ervaring. 
Ook zou je kunnen kijken naar een osteopaat, gericht op zwangerschap. 
Qua oefeningen, echt alleen liggen zorgt voor rust in je bekken. Dus probeer dat bij klachten zoveel mogelijk te doen, zodat je je lijf de kans geeft om te herstellen en zo de balans te vinden. 

Veel rust nemen, als in desnoods eerder stoppen met werken. Je bewegingen af blijven wisselen(staan zitten klein stukje lopen)   ook dan kunnen je klachten blijven, maar vaak ben je toch nog te veel aan het belasten. 

de fysio die ik nu heb is de 2e sinds mijn zwangerschap, en deze staat erg goed aangeschreven tijdens zwangerschappen en met bekkenklachten. Een bekkenband gebruik ik ook al. Ben bang dat er niets anders opzit dan het ‘uit te zitten’ maar het is wel erg vervelend, en lastig aangezien er een kleine van 2 jaar rondrent.

Ik vind het ook lastig met zo’n kleintje van 2. Ik heb het bukken/tillen zoveel als mogelijk geëlimineerd. Aankleden en verschonen doe ik op de grond, dan moet ik wel naar beneden, maar is minder belastend dan haar op de commode te tillen. Of ik laat haar zelf ergens opklimmen. Om te troosten ga ik ook door de knieën of ik laat haar bij mij op schoot kruipen. Wij douchen in bad, daar tilt mijn vriend haar in en uit.
Wasmand bv wordt ook alleen nog door hem gedragen. Die zet hij dan op een tafel waarvandaan ik het kan ophangen (of hij hangt het op).
En inderdaad lopen, zitten en liggen afwisselen. Ik blijf echt liggen tot alles weer tot rust is, en dan opstaan volgens de instructies van de bekkenfysio.
Bij mijn vorige zwangerschap ben ik al met 20 weken gestopt met werken. Na die zwangerschap ben ik doorgegaan met bekken- en kaakfysio’s waardoor ik het nu iets langer hoop vol te houden. Ik ben nu 20 weken zwanger, maar het ziet er ook hier niet naar uit dat ik nog heel lang kan blijven werken.

Misschien een hele suffe tip, maar kijk goed waar je op zit. Ik had tijdens mij eerste zwangerschap ook veel klachten, maar merkte bij toeval dat na een dag waarop ik op een nare houten kruk had gezeten, het stukken minder was. Rest van de zwangerschap en eerste maanden erna dus vooral op onze houten stoelen gezeten ipv lekker op de bank, maar pijn nam aanzienlijk af. In elk geval sterkte!

Terug
Bovenaan