Enorme stuwing

<p>Waar doe ik verstandig aan? De afgelopen dagen met de warmte heeft mijn bijna 10 weken oude zoontje meer borstvoeding gevraagd. Probleem nu is dat ik de hele dag met een vol gevoel loop en zoontje dit niet volledig leeg drinkt. Afgelopen nacht maar soepel gekolfd omdat het pijn deed. Nu heeft hij om half 9 gedronken en verwacht dat hij nu zijn lange ruk maakt qua slaap dus wss rond half 3 weer komt. Maar heb nu alweer stuwing en druk. Is het slim om dan voordat ik ga slapen volledig leeg kolf? Of juist niet om de productie niet te verhogen?</p>
 
Als je volledig leegkolft hou je je te hoge productie in stand. Ik zou alleen even de ergste druk eraf kolven en meer niet. Het is misschien een paar nachten ongemakkelijk maar juist door niet te kolven past je lichaam zich weer aan aan de behoefte van je kindje.
 
Ik zou ook de ergste stuwing eraf kolven. Als.het goed is hoef je dan minder te kolven na een aantal keer en zul.je weer op normale productie komen uiteindelijk. Succes!
 
Als je er echt last van hebt gewoon kolven. Voorraad in de vriezer kan ook geen kwaad...
Ik heb zelf een enorme overproductie en heb ook regelmatig stuwing als mn zoon minder drinkt.. ik kolf dan ook gewoon omdat zo'n ploftiet echt niet fijn voelt...
En ja er ligt intussen hier ruim 7 liter in de vriezer (zoon is 4 maanden).. Maar heb er ook al een andere mama en baby blij mee gemaakt door het te doneren ?
 
Ik heb dit ook een tijdje gehad toen mijn dochter al vrij snel door sliep. Erg fijn natuurlijk, maar ik werd s ochtends om 5 uur wakker van de zere borsten.. ik heb toen welke elke keer leeg gekolfd en zo een enorme voorraad opgebouwd. Het werd vanzelf minder, ben toen ook met een strakke sport bh gaan slapen dat voelde prettig.
Dochter is nu bijna 9 maanden en omdat de productie nu enorm terug loopt zijn we aan het overstappen naar flesvoeding. Hallelujah dat ik nu een enorme voorraad heb waardoor we alle tijd hebben om deze overstap rustig te maken ?
 
Leegkolven en in de vriezer gooien is natuurlijk een optie als je daar geen problemen mee hebt. Als je van de extra productie af wil, zou ik juist niet teveel kolven. Enkel als het echt echt moet, even heel kort de druk eraf. En let wel goed op harde plekken en roodheid. Maar verder kun je het ongemak het beste even doorstaan zodat je lichaam een seintje krijgt dat er minder melk nodig is.
 
Ik zou persoonlijk erg oppassen met even de druk eraf kolven. Hoe meer momenten je kolft, hoe meer de productie toeneemt, ook al is het even een minuutje. Mijn ervaring is dat je borsten na een voeding max 1x per dag helemaal Leeg kolven effectiever is. Dan 'reset' je de borsten en verhoog je de productie niet (wel dus direct na de voeding doen, zodat het niet een extra stimulans moment wordt). En daarna goed koelen en zo min mogelijk aan je borsten zitten. Succes! En anders even een lactatiekundige mee laten kijken. 
 
Terug
Bovenaan