Enquete taalontwikkeling

Hallo,

Mijn Naam is Danielle en zit op dit moment in 5havo.
Dit houd dus ook in dat ik een profielwerkstuk moet maken en aangezien ik hierna de opleiding voor lerares op basisschool wil gaan volgen heb ik als onderwerp voor mijn profielwerkstuk gekozen: Taalontwikkeling bij kinderen.
Ik ben dus een onderzoek aan het doen naar wat de echte gemiddelde leeftijd is dat kinderen beginnen te praten etc.
Nu heb ik dus een aantal vragen en ik zou u willen vragen of u deze misschien kan beantwoorden op betrekking van u kind(eren)
U zou me daar heel erg mee helpen!


1)  Wanneer zei uw kind voor het eerst papa of mama?
2) Wanneer zei uw kind behalve papa of mama, 3 andere woorden? Zoals ?
3) Wanneer begon uw kind kleine zinnen van 2 of meer woorden te zeggen? zoals ?
4) Wanneer kon uw kind een eerste volle zin zeggen? Zoals?
5) Wanneer begon uw kind met verhalen te vertellen ?
6) Wanneer begon uw kind te begrijpen wat u tegen het kind zei?
7) Wanneer begon uw kind met klanken te imiteren(brabbelen)?
8) Wat voor woorden gebruikte uw kind voor zelfstandig naamworden?, bijv:     Auto=broem, hond= waf etc
9) Wanneer ging uw kind de woorden goed vervoegen?
10) Heeft u veel met uw kind geoefend om het te leren praten?
11) Heeft u zich wel is zorgen gemaakt over de ontwikkeling van uw kind, omdat het bijv erg laat ging praten?

Ik hoop dat u deze vragen zou willen beantwoorden en het dan of hier zou willen neerzetten of zou willen sturen naar mijn email adres: kusj__daantje@hotmail.com           (2x laagtstreepje)

In ieder geval alvast bedankt,

Groetjes,

Danielle
 
Hoi,
IK ben Marina en moeder van Yenna van 2 jaar en 4 maanden.
Ik zal kijken of ik je vragen kan beantwoorden.

1)  Wanneer zei uw kind voor het eerst papa of mama?
      Bij  9 maanden: papa.
2) Wanneer zei uw kind behalve papa of mama, 3 andere woorden? Zoals ?
      Daarna meteen zoals bal, op, die
3) Wanneer begon uw kind kleine zinnen van 2 of meer woorden te zeggen? zoals ?
      bij ongeveer 1 jaar, zoals: mama lusse niet.
4) Wanneer kon uw kind een eerste volle zin zeggen? Zoals?
      Bij 2 jaar zei ze bijv. mama waar gaan we toe?
      Ze vergat dan wel het woordje naar.
5) Wanneer begon uw kind met verhalen te vertellen ?
      Nu bij 2 jaar en 4 maanden kan ze al hele zinnen maken en ze heeft dan ook hele
      verhalen als ze bijv. naar het kinderdagverblijf is geweest.
6) Wanneer begon uw kind te begrijpen wat u tegen het kind zei?
      Rond 1,5 jaar had ik echt het idee dat ze me begreep.
7) Wanneer begon uw kind met klanken te imiteren(brabbelen)?
      Bij ongeveer 7 maanden.
8) Wat voor woorden gebruikte uw kind voor zelfstandig naamworden?, bijv:     Auto=broem, hond= waf etc
      Ze zei eigenlijk meteen alle goede woorden. We inderdaad hondje=waf en     koetjes=boe, eigenlijk alleen bij dieren.
9) Wanneer ging uw kind de woorden goed vervoegen?   ?????
10) Heeft u veel met uw kind geoefend om het te leren praten? nee, alleen veel tegen haar praten en veel voorlezen.
11) Heeft u zich wel is zorgen gemaakt over de ontwikkeling van uw kind, omdat het bijv erg laat ging praten? Nee, ze praat juist erg goed en snel.


Hopelijk heb je iets aan deze informatie, veel succes ermee.
Groetjes Marina.
 
Hoi,

Ik ben Suzanne en ben moeder van Alyssa, 3 jaar en   Chantal, twee maanden. Ik ben zelf logopedist. Ik zal proberen de onderstaande vragen te beantwoorden:

1)  Wanneer zei uw kind voor het eerst papa of mama? -Met 11 maanden
2) Wanneer zei uw kind behalve papa of mama, 3 andere woorden? Zoals ? Andere woorden kwamen met 12 maanden. Haar eerste woord was aaien, verder nog: poes en poetsen.
3) Wanneer begon uw kind kleine zinnen van 2 of meer woorden te zeggen? zoals ? Vrij snel na de eerste verjaardag, 13 maanden: alyssa moe / mama zingen.
4) Wanneer kon uw kind een eerste volle zin zeggen? Zoals?  Echt volle zinnen kwamen met ongeveer 20 maanden. Ze zei dan zinnen als: Muis gaat slapen. Met twee jaar maakte ze zinnen van 6 tot 7 woorden als: ik wil nu naar de speeltuin toe.
5) Wanneer begon uw kind met verhalen te vertellen ? Vanaf twee jaar.
6) Wanneer begon uw kind te begrijpen wat u tegen het kind zei? het begrip kwam al vrij snel, korte dingetjes begreep ze al vanaf 1 jaar.
7) Wanneer begon uw kind met klanken te imiteren(brabbelen)? ongeveer vanaf  7 maanden.
8) Wat voor woorden gebruikte uw kind voor zelfstandig naamworden?, bijv:     Auto=broem, hond= waf etc dat waren woorden als haphap = eten / oh-oo = teletubbies / boem =   botsen / bè = schaap.
9) Wanneer ging uw kind de woorden goed vervoegen? vanaf ongeveer 20 maanden
10) Heeft u veel met uw kind geoefend om het te leren praten? ja, dat komt denk ik ook door mijn beroep als logopedist. ik was er wat meer mee bezig. veel leren praten door liedjes zingen, spelen, boekjes lezen.
11) Heeft u zich wel is zorgen gemaakt over de ontwikkeling van uw kind, omdat het bijv erg laat ging praten? nee, gelukkig heb ik me nog nooit zorgen hoeven maken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Echt de exacte leeftijd vermelden is soms moeilijk, omdat ik het me niet precies meer herinner. Maar het zijn wel ongeveer de correcte leeftijden.
Veel succes met je werkstuk!
Groetjes,
Suzanne
 
Hoi hoi

Mijn zoon is pas 8 maanden, dus veel vragen kan ik niet beantwoorden. Maar hij zei met 7 maanden al mama en papa. Nu probeert hij ook oma te zeggen, hij zegt dan mma

Groetjes Ria
 
Terug
Bovenaan