Enthousiaste kleuter

<p>Hoi allemaal,</p><p>Dit is de eerste keer dat ik hier iets plaats. Ik zit namelijk ergens mee. Ik ben een mama van twee zoons. Één van 5 en één van 3,5 maanden.</p><p>Mijn zoon van 5 is vanaf de geboorte af aan al lekker aanwezig. Ik houd er van! Niets zo mooi als een kind vol enthousiastme en zorgzaamheid voor anderen. Helaas word dit op school anders geïnterpreteerd. Hier word hij ‘druk’ genoemd. Begrijpelijk, in een klas van 25 kinderen. Maar tóch doet het pijn. Dagelijks krijg ik te horen dat hij toch wel erg druk was. En dat hij de prikkels niet aan kan. En laatst kreeg ik de vraag of hij wel tegen suiker kan. Terwijl ik juist erg veel let op zijn voeding. Thuis ná school mag hij best wel eens een snoepje of koekje. Maar vóór schooltijd en op school altijd iets gezonds. </p><p>Ik begrijp dat hier niet echt tips voor zijn. Ik wilde het gewoon erg graag kwijt. En wie weet zijn hier mama’s (of papa’s) die dit herkennen. </p>
 
Hi mamavantweeknappe kerels. Ik ben moeder van een knappemeid?. Zonder gekheid, klinkt alsof je zoon een heerlijke spirit heeft. In hoeverre is hij zelf al in staat thuis te vertellen hoe het op school gaat? Er zit natuurlijk een verschil tussen ‘persoonlijkheid’ en ‘overprikkeling’. Of misschien is het overprikkeling maar reageerd hij door zn uitbundigheid heftiger. Wat ik eigenlijk bedoel is: misschien kun je door met hem te praten erachter komen of hij zelf ook zenuwachtig wordt van school, en wat hij dan eventueel kan doen of uitleggen dat het in een grote groep handiger is wat rustiger te doen zonder dat hij te ver van zichzelf komt te staan. Als dit al lukt is de balans natuurlijk heel moeilijk maar het moet niet tegen hem gaan werken. Succes ????
 
Bedankt voor je reactie. Hij heeft zeker een heerlijke spirit. ☺️
Uitleggen/vertellen over school gaat hem goed af. Hij is erg verbaal en was hier ook hele vroeg mee. (Loopt voor op leeftijdsgenoten) maar emotioneel loopt hij een beetje achter. Zelf denken wij dat hij hoogsensitief is, dat nekt hem soms. Hij kan slecht tegen onrecht, verdriet (ook van anderen, dan wil hij graag helpen). En voor school lijkt het dan alsof hij steeds met iedereen wil bemoeien, de prikkels te veel voor hem zijn. Maar het zit echt in zijn karakter, dat zorgzame. Dit is altijd al zo geweest.
Hij word niet zenuwachtig van school. En komt ook altijd vrolijk weer thuis. Wel merk ik dat als er onenigheid is geweest, hij hier erg last van heeft. Misschien dat hij dit dan op school uit in het ‘druk’ zijn, omdat hij emotioneel dus niet zo goed weet hoe hij zich moet uiten.
Het lastige is dat hij vaak verkeerd word ingeschat. Hij is verbaal en lichamelijk heel sterk. Doet ook werkjes van groep 2. Maar emotioneel is hij soms niet op 1 lijn. En daardoor zien ze hem als een ‘probleem’. 
Het doet me pijn dat ze vol lof praten over zijn prestaties op school. Maar hem als persoon neerzetten als iemand die altijd te druk is. Dit is mijn kind! En zo is hij gewoon. En ik vind het heerlijk! ?
 
Terug
Bovenaan