erfelijkheid/ angst voor afwijking (kleine dingetjes)

hallo dames
hoe zit he tmet evt. angst voor kleine afwijking omdat je hetzelf hebt gehad of je partner broer zus.
ben er wel benieuwd na.

mijn oma en ik hebben vroeger heupdysplasie gehad en ik had een afwijkende stand van de voet beetje klompvoet achtig.   daarbij waren mijn opa en oma doofstom.
nu kon het zijn dat onze kinderen hier ook last van konden hebben.

nu heb ik een dochter van 2 jaar en 4 maanden en gelukkig bleek dat ze kon horen en ook haar neef   wat ouder is.
maar ik wilde graag heup controle hebben toen ze 3 maanden was omdat het erfelijk kan zijn en he tin de familie zit.
na een hoop gezeur op het cb heb ik een verwijskaart gekregen.
en bleek mijn dochter inderdaad een heupdysplasie te hebben ze heeft toen een jaar een spreider gedragen. en nu zit ze nog bij de fysio omdat ze vrij veel valt.

nu weten we dat als dit kind een meisje wordt we weer grote kans hebben op heupdysplasie en evt. luxatie. en als we een zoon krijgen dat de kans iets kleiner is maar wel meestal erger is als hij het zou hebben.

ik heb me dus wel voor genomen dat ik in oktober kontrole op het ziekehuis wil van de heupen van ons kindje. en ik dus meteen een verwijzing haal bij de huisarts en effe na vraag doe als iris weer naar de orthopeed moet.

maar dit is goed te behandelen is alleen shit dat je niet lekker knuffelen kunt.

en mijn broer en man hebben gestotterd. dat is ook vrijgoed te helpen met therapie.

dus mijn vraag was hebben jullie iets waar van je bang bent dat je kindje dit overerft.
groeten petra

Hee hoi,

onze dochter is ook gecontroleerd voor haar heupjes. Mijn schoonvader heeft hele slechte heupen vandaar. Onze dokter deed daar helemaal niet moeilijk over en we konden meteen een echo laten maken in het ziekenhuis. Mijn man was zelf nooit gecontroleerd ookal liep hij eerder wel slecht, nu zijn er pas wel rontgenfoto's van hem gemaakt en bleken zijn heupen helemaal goed. Weet dus niet of we deze baby ook willen laten controleren, we zien wel.
Verder heb ik zelf wat last van eczeem en zie dat mijn dochtertje dit ook wel wat heeft maar ben er verder niet echt bang voor. Zo erg is het ook weer niet.

Groetjes Alberdien

Ik heb besloten dat ik niks wil laten controleren. Ik kan me het trouwens wel heel goed voorstellen dat als er ernstige afwijkingen in de familie zitten dat je dat laat controleren. Maar voor mij hoeft het niet. We zien het wel of het gezond is of niet. Het zal je leven even op zijn kop zetten als je kindje niet gezond blijkt te zijn. Hoe ga je daar dan mee om. Ik heb geen idee, ik prijs mezelf gelukkig dat ik twee gezonde kinderen heb.
Wel is het zo dat ik een oogafwijking heb waardoor ik slecht zie. De overdracht kans is 50%.  
Ze hebben me vanuit het onderzoeksinstituut voor oogafwijkingen wel eens een aanbod gedaan om ons kindje te laten controleren. Maar wat doe ik met die info? Ik leef er zelf toch ook prima mee.
Het blijft toch een beladen onderwerp denk ik. Het ligt er voornamelijk aan wat je al hebt mee gemaakt in het verleden. Wat er voor ziektes voorkomen binnen de familie. Het één is heel ernstig het ander is prima om mee te leven. Voor iedereen is dat weer anders toch?
Ik wens een ieder heel veel wijsheid in de keuze die je maakt voor wel of niet laten controleren!

ik bedoel
dingen die na de geboorte ondekt worden.
zoals ik vroeger heupdysplasie had en een scheef voetje. hier ben ik aan geholpen.en mijn oma had ook heupdysplasie.
hier moeten mijn kinderen op worden gekontroleerd.
iris had het en heeft toen een jaar met een spreidbroek gelopen en nu heeft ze fysio.
we hebben kans dat dit kindje het ook heeft.
maar het is zeker welkom we zijn zo blij dat we nog een wondertje mogen krijgen.
de gyn had ons gezegt dat we geen kinderen meer konden krijgen op de natuurlijke wijze.
en we zijn toch nog zwanger geraakt van dit kindje.

groeten petra

Hey Petra,
Hmm volgens mij was ik nog niet helemaal wakker.
Als je natuurlijk van te voren weet dat je kindje eventueel wat zou kunnen hebben dan zou ik zeker laten controleren! Wel irritant als een arts dat niet zinnig vind. Weet je, jij als moeder voelt aan wat het beste is voor je kind. Dus ik zou zeggen: Gewoon je voet tussen de deur tot ze je kindje hebben onderzocht.
Enne... geweldig dat je toch zwanger bent geworden! Wat bijzonder is zo'n zwangerschap toch.

hey do
dacht al dat je iets niet goed had gelezen of begrepen.
bedoelde gewoon of er andere ouders zijn die iets gehad hadden wat erfelijk kan zijn en of ze bang zijn dat hun kindje dit ook erft.
voor de heupproblemen zijn er een hoop oplossingen en genezingskansen.
groeten petra
bedoel dit ook gewoon luchtig als onderwerp.

en we zijn erg blij en dankbaar dat we dit babytje mogen krijgen.
groetjes petra

Terug
Bovenaan