erg bezig met het onderwerp over de dood

Hoi

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben maar waag het toch...

Mijn dochter van 5 is sinds kort heel erg bezig met de dood.
Op zich geen probleem want ze krijgt gewoon op alle vragen uitleg.Op sommige uitgebreider ligt aan de vraag en wat ze er mee kan.

Ik weet alleen niet of dit wel zo goed is om er ook op in te gaan.
Ze is op alles geinterreseerd, kerkhof daar ligt opa en dan vraagt ze bijv kunnen we die nog zien, hoe ziet opa er dan uit, kan de steen omhoog , waar ligt die dan enz enz.

Ook wil ze weten wat er in een crematorium gebeurd...en dan ook de vragen wanneer ga ik en jij en pa enz enz...

Ik vindt het onderwerp niet erg, dit omdat ik vindt dat ze dit best mag weten.
Maar vindt het niet zo fijn dat ze er zo vaak mee bezig is...vindt het soms een beetje eng omdat ik niet weet wat er in haar hoofdje omgaat.
Kan ook niet zo goed plaatsen hoe ze ineens aan dit onderwerp is gekomen.

Want de dood van opa heeft ze niet meegekregen, toen was ze nog niet geboren.
Hooguit omdat we de hond hebben laten inslapen, maar dat is al weer een tijdje geleden.

Heeft iemand advies of ervaring hierin?
bedankt alvast
Bubba
 
Erg hè, waar die kleintjes zich allemaal mee bezig houden. Mijn dochtertje van 4,7 jaar is er ook continu over bezig. Ik ga er net als jij gewoon op in. Bij mijn zoontje, nu 6, is het ook een periode aan de orde geweest, maar dat ging ook gewoon weer over. Verwacht dat dat bij haar ook het geval zal zijn. Opeens worden ze zich bewust van heel ongrijpbare dingen. Dat ze daar over nadenken, geeft aan dat ze zich ontwikkelen. Heel goed dus eigenlijk, maar het is gewoon een vervelend onderwerp om over te praten. En dat voelen ze natuurlijk ook, waardoor het nog langer blijft hangen. Ze hebben het idee dat  je meer weet of dat er meer achter zit dan je verteld en daarom blijven ze erop terug komen. Lastig, maar mijns inziens wel belangrijk  om ze dingen goed uit te leggen en gerust te stellen (maar ze ook niks verkeerds voor te spiegelen).
 
Bedankt voor je reactie ....
Het is niet erg dat ze idd met dit onderwerp bezig zijn, alleen ze blijven   maar vragen.
Nu krijgt ze daar ook antwoord op, da's geen probleem.
Ik wil ze ook geen verkeerd beeld geven..ook omdat ze in de periode zit van het bang zijn voor spoken en heksen...
Ik vindt het belangrijk om naar haar eerlijk antwoord te geven..voor zover haar leefdtijd dat toelaat....

Maar op een gegeven moment wil ik ook wel over andere dingen praten.
En dat ze zich ontwikkeld is idd goed..ze heeft laatst een zusje gekregen en daar zijn we ook heel open over hoe dat tot stand komt en waar de baby uitkomt...hahah je houdt ze niet zo snel voor de gek...tenzij het om  sinterklaas gaat..hahaha

Ik wacht maar af tot er een nieuw onderwerp om de hoek komt dat haar aandacht krijgt en tot die tijd blijven we geduldig alles eindeloos uitleggen...
 
Hé toevallig dat jij ook juist op de site bent. Ach ze zal regelmatig ook een ander onderwerp aansnijden en hier waarschijnlijk nog jaren af en toe op terugkomen. De komende periode zal het haar onderwerp zijn en afkappen zal niet slim zijn, maar afleiden kan soms lukken. Met het sinterklaas verhaal heb ik zelf ook moeite, wil ook graag eerlijk zijn tegen de kinderen, maar ja, sommige sprookjes moet je niet te vroeg wegnemen hè. Andere wel, maar ja, ik vertel ze ook niet over Wicca en geestverschijningen, heksen en spoken bestaan voor de kinderen voorlopig alleen in verhaaltjes. Groetjes, ik ga de kinderen uit school halen.
 
Hoi Bubba,

Uit jouw verhaal maak ik op dat je echt serieus ingaat op haar vragen over de dood omdat je vind dat daar gewoon over gepraat kan worden. Logisch natuurlijk en hartstikke goed ook! Maar denk je niet dat je er TE erg op ingaat. Je dochter weet misschien; als ik daar iets over vraag, gaat mama rustig met mij zitten en praten en krijg ik aandacht. Als ik iets 'gewoons' vraag geeft mama vlug antwoord en gaat weer verder waar ze mee bezig was.
Misschien weet ze dat ze door deze vragen serieus wordt genomen. Het is niet kwaad bedoeld hoor zoals ik het schrijf maar dit zou een mogelijkheid kunnen zijn dat ze hier telkens weer op terug komt.

Is dit niet zo dan kun je haar misschien vragen waarom ze daar zoveel over wilt weten? Of ze het er op school over hebben gehad? Dat kan ook he? Of dat een klasgenootje van haar pas iemand is verloren en dat het daar op school over is gegaan.. Maar het kan ook gewoon nieuwsgierigheid zijn natuurlijk. Het is ook geen onderwerp dat makkelijk te begrijpen is. Niet voor ons en helemaal niet voor zo'n kleintje.
Succes in ieder geval!! En hopelijk stapt je meisje snel over op leuke onderwerpen.

Groetjes Kirsten
 
Terug
Bovenaan