Erg druk, soms bij het extreme af!

Hallo,

Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en is heel erg druk. We noemen het voor de grap wel eens ADHD, maar ik heb even gezocht op internet en het blijkt dat eigenlijk pas vanaf een jaar of 4 echt adhd vastgesteld kan worden.

Ik heb het idee dat hij constant over zijn eigen grens heen gaat.. Ook bijvoorbeeld als er bezoek is, dan moet alle aandacht naar hem uit gaan en weet hij niet hoe gek en druk hij moet doen. Hij kan niet stilzitten, loopt en rent rond, 'praat' (echt praten doet hij nog niet natuurlijk) hard. Corrigeren helpt bijna niet.. maar het gekke is, dat als hij straf heeft en we zeggen 'ga in je hoek staan' dat hij dondersgoed weet waar de hoek is en dat hij daarin moet staan. In de box zetten helpt maar eventjes, want daar klimt hij weer uit.

We zijn er ook achter gekomen dat hij van bepaald drinken en wat snoepgoed (hij mag van mij niet veel snoepen, maar met grotere kinderen in huis ontkomt je dat nog wel eens.. zijn zus en broer zijn 8 en 7 jaar oud) helemaal gaat stuiteren.. ice tea bijvoorbeeld. Ik weet nu dat daar een stof in zit die kinderen hyperactief maakt en in snoepjes zitten natuurlijk kleurstoffen.. Ik beperk het zoveel mogelijk, maar kan niet overal bovenop zitten.

Ik heb wel het idee, dat hij veel regelmaat nodig heeft.. maar met een schoolgaande dochter komen zijn middagslaapjes ook nogal eens in het nauw en kan ik niet echt een ritme aanhouden. Hij slaapt nog 2x per dag, 's ochtends rond 10 uur half 11 tot een uur of 12 en dan 's middags rond een uur of half 2 tot..?? soms een uurtje, soms 2 uur..

Nu hoor ik van alle kanten, dat jongetjes sowieso drukker zijn dan meisjes.. maar daar heb ik geen ervaring mee (ik heb alleen een dochter en mijn vriend heeft een zoon uit zijn vorige relatie). Wie heeft ervaring met een druk kind en kan mij misschien tips geven? Ik vind het al heel vermoeiend voor mezelf, ook omdat mijn zoontje doordat hij zo druk is zelfs 's nachts nog 2 x wakker wordt (ook op gezette tijden trouwens, altijd tussen 02.00 en 04.00 uur en is uiteindelijk tussen 06.30 uur en 07.30 uur wakker). Vanaf zijn geboorte slaapt hij trouwens al niet echt door, maar ben er de laatste paar maand echt op gaan letten en kwam tot de conclusie dat hij op deze tijden wakker wordt.. hij wil dan zijn speentje of wat water en slaapt ook zo weer verder, maar mijn nachten zijn wel gebroken..

Het is verder een schatje en doet het heel goed, maar dit 'probleem' is wel vermoeiend..

Groetjes
José
 
hoi

Jeetje erg lastig lijkt me zo'n druk mannetje.   Ik heb niet echt ervaring met kleine drukke kindjes. Ik heb zelf een dochter van 7 maanden die houdt zich nu nog rustig. Wel werk in met jongeren met adhd, autisme enzo.
Een bepaalde regelmaat is erg belangrijk nou hoeft dit niet tijd gebonden te zijn maar wel in het zelfde ritme. Bijv eten, alleen spelen, wat drinken, samen spelen.
Mijn vraag is wel heeft hij echt 2 slaapjes nodig, Mogelijk heeft hij hierdoor zoveel energie dat hij dit niet kwijt kan en snachts nog wakker wordt.
Nog een vraag heb je hem in een slaapzak liggen of dat niet? Buiten zijn rennen en gek doen kan ook helpen. Wat we gebruiken in mijn werk is het hebben van regelmaat met hierin de actieve activiteiten maar ook de rust activiteiten omdat ze anders door blijven draven.
En met visite zou ik hem uitleggen voorzover dat kan dat er mensen komen voor de gezelligheid, dat hij met ze mag spelen maar ook zelf moet spelen. En misschien helpt negeren als hij alle aandacht vraagt. Ik zou ook letten op de zoetigheid dit ook in dranken er zit tegenwoordig zoveel suiker en weet ik het wat allemaal in. Dat werkt denk ik ook niet altijd. maar ja drinken moeten ze wel goed blijven doen.
Het is lastig maar heel misschien heb je er wat aan.
groeten auriske mama van lianne
 
Hoi Jose,

Weet je wat ik eens zou proberen? om hem nog maar 1 slaapje overdag te laten doen, dus bijv. van 13uur tot .....? mijn dochter is nu 24 maanden en die slaapt al ik weet niet hoelang nog maar 1keer, ze is niet druk maar heeft heelveel energie.

Misschien kun je eens bijhouden wat hij zoal eet overdag, en dan niet alleen de zoetigheid. ik ken iemand die  therapeute/medium is en die kan je telefonisch of via een gesprek vertellen wat er misschien aan de hand is. Bij mij vertelde ze dat mijn dochter geen banaan meer mocht de komende tijd, ze schijnt het daar benauwd van te krijgen.
Mijn dochter weigert gewoon om haar avond eten te eten, ze lust het niet. en ik heb dus vaak contact gehad met die vrouw om te vragen wat ik moest doen, en waardoor het kwam, en ze gaf me elke keer weer tips die ik dan kon proberen, en het werkt.

En de visite ja, je zou kunnen proberen om je zoontje er meer bij te betrekken. met bijv. koffie of drinken inschenken, of hij brengt de koekjes, laat hem eens helpen en kijk eens wat er gebeurd.

succes

groetjes,

Cindy
 
Terug
Bovenaan