erg gefrustreerde peuter

ik heb een dochtertje van 2,5 jaar en ze is soms erg gefrusteerd.
Ik heb oppas kindjes in huis 3 dagen in de week en ze vindt het soms erg moeilijk te moeten delen, logisch als peuter zijnde is dit ook moeilijk, maar ze reageert het soms zo fel af.
Als ik bijvoorbeeld een bakje met stukjes fruit neerzet en een oppaskindje gaat aan de tafel staan, reageert ze hierop door erg te gillen en dan schreeuwt ze dat zij OOK wil.
Ik leg dan uit dat het voor allemaal samen is en dan na een poosje bedaart ze wel.
Ik kan natuurlijk iedereen een apart bakje geven, maar het gaat de hele dag soms zo, op de glijdbaan; "ik wil ook" met ander speelgoed of als ze op het potje gaat, het lijkt allemaal zo'n strijd te worden.
Wie weet raad groetjes Martine
 
Helaas, je dochter begint te ontdekken dat ze niet de spil is van de wereld, zoals ze tot nu toe altijd dacht en is zich daartegen aan het verzetten, ofwel, zich een nieuw plekje in de wereld aan het veroveren en dat gaat bij het ene kindje wat heftiger dan bij een ander...
Echte oplossingen zijn er niet, alleen consequent zijn en duidelijk en heeeel veel liefde (en het is niet echt een troost, maar zou jij een kind willen hebben dat alleen maar ja en amen zei, ik ben blij dat die van mij niet over zich heen laat lopen, hoe heftig dat ook is....)

Yvonne
 
dat is maar een periode, zodra ze in de gaten krijgt dat delen veel leuker is dan alleen te spelen of alles op te eisen en ze weet dat ze jullie kind is en die anderen niet, dan ziet ze ook dat ze hele lieve ouders heeft die andere kinderen niet buitensluiten. zodra ze bij andere kinderen thuis gaat spelen. gewoon nog ff volhouden
 
Hoi

ik heb zelf een kindje van 3 jaar ( zoontje).
Ben ook nog is gastouder van 3 kindjes en van een ander kindje nog alleen met grote vakantie 2 weken en carneval.

Maar Ik merk aan Kris mijn eigen kindje dat die de laatste tijd ook zo gefrustreerd is.
veel aandacht vraagt en schreeuwt roept en van slag is.
Dit uit in drift buien en zijn zin willen hebben.

Dit is anders geweest hij was juist erg zorgzaam en lief met andere kindjes.
Hij wil juist graag met andere kindjes spelen heel graag maar andere kindjes soms alleen en dat kan hij dan niet hebben en wordt boos en uit dit door trekken aan de keleren van de andere of duwen. dit accepteer ik niet maar zeg hem dat wel. maar heb het gevoel dat ik alleen hem de hele tijd dan waarschuw. hij pakt ook alles af.

Denk dat hij nu pas echt het besef krijgt dat hij het moet delen als er andere kindjes zijn.

Vind het erg moeilijk. wil hem niet achteruit stellen.
geef hem ook altijd eerst de keus met dingen.

Maar vind het soms nu erg zwaar want het gedrag doet hij nu ook als ik geen kindjes heb.

Zal het minder worden beter gaan hoop het wel. Anders moet ik misschine maar stoppen met het werken als gast ouder.

Groetjes Jenny
 
hoi Jennifer,
dit is precies ook mijn verhaal, toch ondanks dat ik er een een vraag over stelde merk ik bij mijn dochtertje wel verbetering.
Als er geen kindjes zijn probeer ik wat meer aandacht aan mijn eigen kindjes te besteden en dat werkt wel goed hoor.
Ik leg haar dan ook uit op die dagen dat het niet zo gezellig is als ze die andere kindjes duwt en trekt en dat ze zo schreeuwt.(ik negeer het schreeuwen nu ook)
Dat komt nu al aardig aan en met een beetje meer knuffelen en aandacht ook als er wel kinderen zijn gaat het al wel iets beter.
Ik merk dat ik zelf ook verschillend reageer, als ik moe ben heb ik uiteraard weinig geduld.
Meestal probeer ik haar als ze gilt juist weg te halen uit de situatie en geef dan het andere kind meer aandacht
Op een moment dat ze juist wel lief is geef ik haar weer meer aandacht.
Zo hoop ik dat ze door krijgt dat het op een negatieve manier niet werkt en als ze wel lief is dat mama er dan ook voor haar is.
Het is ook zo dat ze zelf tussen de middag niet meer slaapt dus dan kijken we samen even naar de teletubbies ofzo dat zijn ook van die kwaliteit momenten.
het blijft moeilijk maar ik probeer ook maar het beste.
Ze blijft het toch leuk vinden die oppaskindjes, als ik op zondag zeg dat "D"komt dan wordt ze weer helemaal blij en op dinsdag komt haar vriendinnetje dus dan is het helemaal feest.
Stoppen met oppaswerk als gastouder is volgens mij geen oplossing, ze moet gewoon even haar plek vinden en hopelijk heeft ze die snel gevonden
groeten Martine
 
Terug
Bovenaan