ergenissen kind van een ander

om maar weer eesn iets te posten:

Je eigen kind is misschien altijd de liefste, maar ik wil toch even mijn gal spuwen hoor!
Ik heb een vriendin die ik al jaren ken. Ik mag haar heel graag en ze is mijn beste vriendin, maar oh oh wat erger ik me aan de manier waarop ze haar kinderen (niet)opvoedt.

De hele dag mogen ze snoepen, ze eten  nooit warm s avonds, echt nooit, dat lusten ze niet zegt ze, nee niet gek als ze om 5 uur nog een gevulde koek eten.
Elke avond is het heibel bij het naar bed gaan en degene die het hardst huilt krijgt nog een pyjamapapje om beter in te kunnen slapen. Zonder tandenpoetsen wel te verstaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Van bovenstaande dingen heb ik geen last, maar wel van het volgende:

Ze mogen  met de schoenen op bank. Ze eten door heel het huis, dus overal koekkruimels en viezen handen en niemand kijkt op van gemorst drinken.
Vandaag kreeg ik dus de kleinste van ruim 3 en haar moeder op visite, Ik stond te dubben in de winkel. Welke koekjes moet ik nemen. Geen met chocola, daar gaat m'n bank, geen met te veel boter, daar gaat m'n houten tafel, Geen drinken met een rode kleur, want oei oei mijn vloerkleed.
En tja laten we maar hopen dat het droog weer is en mijn bank gespaard blijft van vieze schoenen.
EIgenlijk moet ik er gewoon flink een keer wat van zeggen, dat ik wel zuinig ben op mijn huis en dat ik liever heb dat de kleintjes in de keuken of aan het kindertafletje eten en drinken net als mijn eigen kind.

's Avonds gezellig iets afspreken bij hun of bij ons is ook niet meer leuk, want de kinderen mogen zo lang opblijven en rennen en vliegen voor je neus en willen continue tv kijken zodat er niet veel tijd overblijft om gezellig te praten. Vooral mijn man ergert zich daar vreselijk aan!

Tot zover mijn ergenissen van vanmiddag!!!!

Elke

Hoi Elke,

Ik kan me goed voorstellen dat je je daar enorm aan kan storen als je zelf heel anders met je kind omgaat. Maar ik vind wel dat als je vriendin op bezoek komt met haar kinderen, ze wel een beetje rekening kan houden met jouw waarden en normen in jouw huis. Ik bedoel, als het goed is weet ze donders goed dat jij zuinig bent op je spullen en dat jij je daar aan kan ergeren. Of zie ik dat verkeerd? Nu moet ik toegeven dat ik zelf vrij makkelijk ben, dus hier in huis liggen ook overal koekkruimels (we hebben een stofzuiger...), op de banken liggen fleecedekens ter bescherming omdat bij ons de hond en de katten ook op de bank mogen liggen, maar  ik heb een hekel aan geknoei met drinkbekers. En met schoenen in de bank is  hier ook niet toegestaan, hoor! En wat het bedritueel betreft, daar zou ik me over haar kinderen niet druk over maken, hoor! Dat is hun probleem, toch?  Zelf stoorde ik mezelf afgelopen weekend ook aan de kinderen van mijn vriendinnen.  We hebben de verjaardag van Steyn toen gevierd omdat hij met kerst jarig is en  er dan vrijwel niemand kan komen buiten de opa's, oma's, ooms en tantes. Lijkt me leuk, dacht ik. Al die kids in huis. Het waren er uiteindelijk  twee in de ochtend....  bom ontploft in de kamer, koppijn van al het muzikale speelgoed waar zij geen  genoeg van konden  krijgen.  Na hun vertrek alles opgeruimd en 's middags kwamen er nog drie. Complete bom ontploft in de woonkamer en in de keuken. Letterlijk al het speelgoed wat ze maar konden vinden lag overal verspreid. En zelf opruimen...? ho maar. Dat is bij hun in huis blijkbaar normaal, daar wordt niet  eens meer opgeruimd. Tsja, dachten wij. Dat kan dan wel zo zijn, maar dat  is bij ons  in huis toch geen waar. Steyn gooit ten eerste niet alles ondersteboven  en als hij klaar is met spelen, sporen wij hem aan om ook  alles weer op te ruimen. Al is dat niet op  onze manier, hij probeert het toch te doen. Dus  toen zij weg waren,  hebben we als een gek alles opgeruimd en uitgezocht,  zeker toen een vriendin van ons  binnenkwam die zwanger is. Moet er niet aan denken dat  zij over dat speelgoed zou vallen. We waren compleet uitgeteld 's avonds. Van al dat getob van die kids en dat  geruim de hele dag. Vreselijk!! Dus ja, ik  sluit me bij je aan dat je je soms enorm kan ergeren aan de kinderen van een ander.

Fijne jaarwisseling.

Gr. Mirelle  

Ik herken je ergenissen wel!

maar ik denk ook dat je best wat assertiever mag zijn als die kids bij jou zijn. Gewoon zeggen als je ze drinken/eten geeft; kijk eens, hier is drinken/eten. Ik zet het hier op het tafeltje neer. Eerst even opdrinken/eten en dan weer gaan spelen. En er dan ook eventjes een beetje bij blijven om dat in de gaten te houden. Als hun moeder die verantwoording niet neemt, dan zou ik het heft wel in eigen hand nemen.
Net als de schoenen op de bank; gewoon aangeven als het spul binnenkomt; zet hier je schoenen maar neer, hier zet Jasmijn ze ook altijd neer (ofzo). En dan kun je lekker binnen gaan spelen.

Bij ons thuis is het ook niet zo spik en span, maar de stofzuiger en poetsdoek is er goed voor. Maar als we bij een ander zijn hou ik wel m'n kind in de gaten! Ik vind het ook altijd een beetje raar als je ziet dat een ander z'n kinderen maar gewoon loslaat en er verder niet meer naar omkijkt.
En ik vind het ook vervelend als de kinderen tot 22.00 of 23.00 uur (of later) blijven rondrennen. Ik probeer altijd zoveel mogelijk een normale bedtijd aan te houden. Vind het ook wel prettig om dan even rust te hebben en gewoon met de volwassenen te kunnen praten.

Maar goed, komend weekend zitten we weer bij m'n schoonfamilie in Duitsland en daar zijn ook een aantal familieleden die het heel normaal vinden om de kids maar aan te laten rauzen en ze pas naar bed te doen als ze echt heeeel hard beginnen te jengelen. 't Is even de vraag hoe mijn eigen kids het gaan doen met slapen, maar ik wil het niet zo uit de hand laten lopen. 't Is dat we die schoonfamilie niet kunnen mijden, maar van mij hoeft het niet. Ik heb me maar weer ingesteld op een lang, vermoeiend familiebezoek wat alle rompslomp en moeite niet waard is...

Maarre, Elke, je mag dus best een beetje assertiever zijn in je eigen huis!

Hai!!
Ook ik zou je tips van Jacoline geven. Drinken prima, maar wij drinken altijd op deze plaats. Je mag best op de bank, maar dan moeten je schoenen uit en daar hebben we een heel mooi plekje voor.  Enzovoort..
Ik heb door wat jaren onderwijs geleerd dat je een helebooel bij kinderen voor elkaar krijgt, als je het maar leuk en positief brengt. Nu weet ik ook wel dat het in de praktijk weleen anders kan werken...

Ik erger me ook weleens aan de kleine van een vriendin van mij, maar dat is waarschijnlijk meer andersom. Tenminste... laat ik het zo zeggen...

Ik had wat stellen met kids bij ons uitgenodigd om Sinterklaas te komen vieren. heel leuk en gezellig. Uiteindelijk waren er 7 kids, waarvan de jongste 3 weken en de oudste net 3 jaar.
Nu wilde mn vriendin dat we eerder zouden beginnen, nu leek het mij wel gezellig als ze alvast kwam, maar er waren nog wat mannen die eerst moesten werken. En we gingen na het uitpakken van de cadeautjes met zn alle patatjes eten. Vanaf 17 uur werd er al gevraagd om patatjes te gaan halen (nog druk bezig met uitpakken cadeautjes...) Want die kleine van hun eet altijd om 17.15u.
Uiteindelijk hebben we om 18.15 u pas gegeten en waren we om 18.40 klaar. Nog geen 5 minuten later stonden ze op en gingen ze naar huis. Anders werd hij wel heel vervelend ( het is het liefste kind die erbij zit!!!) En anders was hij morgen zo druk ( Druk??? Ik heb hem nog nooit druk mee gemaakt!!!!! Die van ons is veel drukker!!) Met de rest hebben we nog gezellig en een bakkie gedaan en alhoewel Jules (2 jaar) meestal om 19.30 u naar bed gaat, was het nu een keer 20.30u. Nou en??? Het is niet elke dag Sinterklaas!!!

Nu kan ik nog tal van dit soort voorbeelden opnoemen....
Soms denk ik dat ik weleens te makkelijk ben, en dan kan ik me ook ergeren aan andermans kinderen. maar ja, dat hoort er ook wel bij. We zijn   niet allemaal hetzelfde.Gelukkig maar.
Het allerbelangrijkste is   dat je er zelf een goed gevoel bij moet hebben!!! Doe nooit dingen tegen je zin in, omdat dat van anderen mensen zo moet!!

Het is een heel verhaal geworden...
Gr Antoi

Heel herkenbaar, al erger ik me ook wel aan m'n eigen kind, ha ha!!

Dat wat Antoi schrijft over haar vriendin met die strikte tijden heeft m'n schoonzus ook. Met het plannen van verjaardagen is het een drama.. we moeten om half 6 eten.... opt ijd klaar zijn... enz. Terwijl mijn vader boer is, en dus liever iets later begint, kan hij eerst melken en kan dan gezellig blijven. Maar nee, het neefje mag niet te laat naar huis. Natuurlijk mocht hij ook niet blijven in de winterdierentuin met gezellige lichtjes, nee werd te laat. Net als Sinterklaas, dat is toch niet altijd!
En waar ik me ook aan stoor, maar dat is denk ik de hele schoonfamilie, dat gezeur om eten. Net zoals het niet iedere dag Sinterklaas is, is het ook niet iedere dag een verjaardag of zo. Of een dagje dierentuin als laatst. We hadden nog geen middageten gehad, dus mijn man trakteert de hele familie op een broodje Unox. "wel zout he? al dat vet! moet die saus nou? t'is vlees he? weet je wel wat voor vlees? zeker gefokt! niet echt gezond he witbrood?" En zo kan ik wel even doorgaan. Geen chipjes op verjaardagen, geen snoepje alleen maar diksap. Alleen maar potjes eten, zeker niet met de pot mee, al dat zout en suiker! En een kapper? Nee, zonde van zijn krullen! Welke krullen? Je bedoelt die pieken in zijn ogen? Dat is ook smaak natuurlijk, maar ja.... En..geen cent te makken, maar wel kleren van Vingino......
Ik ben misschien iets te gemakkelijk. Erikjan en ik hebben lekker koekjes gebakken vanmiddag, met een lekker chocolaagje en hageltjes, en dat is natuurlijk heel erg vet en ongezond, maar wel smullen!   Ik denk altijd maar, doe maar gewoon, gewoon eten, af en toe iets lekkers, en verjaardagen wat meer, maar dat doe je zelf toch ook. Of met feestdagen of wat dan ook!
Over het verdere opvoeden eigenlijk niet zoveel te zeuren. Alhoewel.... Hij mag overal mee spelen. Overal ligt speelgoed, maar nee, hij moet op omas verjaardag in het bejaardentehuis met de suikerklontjes spelen, die de volgende dag weer voor de neus van die bejaarden staat..... Of met de lepeltjes die hij allemaal gaat aflikken. Ik weet, andere dingen zijn veel leuker, maar probeer het als ouder te sturen in de richting van het speelgoed......En geef hem speelgoed dat bij hem hoort. Wij hebben hem een tijdje terug duplo gegeven, had hij eigenlijk nog niet. En ook geen houten trein met spoor oid. Nee, alleen maar autos, ook pas vanaf dat hij 2 is, en op zijn kamer nog wat, maar daar speelt hij niet mee. Eigenlijk heeft hij nog veel babyspeelgoed, en hij is al 3!!  
Mijn vriendinnen hebben eigenlijk alleen nog maar babies, dus dat moet ik nog zien......... Eentje heeft een heel dik kind, geeft niet, maar ze tret het van die net te kleine kleren aan, en dat vind ik dan zo lelijk, maar zeg dat maar eens!
Geeft allemaal niet, als we het zelf maar veel beter doen he?!!

haha, bedankt voor alle reacties. Ik moet wel lachen om al deze verhalen en verschillende normen en waarden.
Ik lig er verder niet echt wakker van hoor, al moet ik toch wel wat asserrtiever worden als het om mijn eigen huis gaat.
groetjes ELke

nog even een aanvulling nav mijn weekendje schoonfamilie; afgelopen vrijdagavond was m'n zwager met zijn vrouw en 2 zoons (resp. 3 en 2 jaar oud) ook op bezoek bij m'n schoonzus. Mijn dochter en neefje (allebei 2 jaar) gingen rond 21.00 uur naar bed. Ikzelf ben om 23.00 uur naar bed gegaan. Maar m'n zwager en z'n vrouw gingen met de anderen nog pokeren en hebben die kids van hen tot (SERIEUS!) 5.00 uur laten rondlopen. En nee, ze waren niet lief en rustig. Ze waren moe, hangerig, dreinerig en huilerig. Ze bleven heen en weer lopen tussen de woonkamer (waar een DVD opstond, in de hoop dat ze gingen slapen op de bank) en de keuken (waar het hele spul aan het pokeren was). Elke keer werden ze weer teruggestuurd naar de bank, onder luid protest natuurlijk... Tegen 5.00 uur kregen zwager en zijn vrouw ruzie en uiteindelijk zijn ze dus maar vertrokken (wonen 5 minuutjes rijden van daar).
Onbegrijpelijk....

Jeetje Jacoline wat een verhaal!!!!   Ik schrik hier wel van!!! En ik denken dat ik makkelijk was als Jules een keer om 20.30 naar bed gaat!!!!
In dit soort situaties zou ik toch een oppas geregeld hebben. Dan heb je zelf lekker je handen vrij!   Gelukkig hebben wij ook het geluk dat we familie en vrienden in de buurt hebben waar Jules wel een avondje terecht kan!

En Elke , hoe staat het ervoor?? Toch ook bezig met de laatste loodjes / weekjes ? Of vergis ik me hierin??

Gr Antoi

Terug
Bovenaan