erkennen en zeggenschap vader kind

Hallo allemaal,

Ik zit even met een vraag over het zeggenschap van de vader wanneer deze zijn kind erkent heeft.

Ik hoor van mensen dat je dit niet kunt vast leggen door alleen het kind te erkennen en naar de rechtbank hiervoor moet.

Wie weet hoe dit zit en wie kan mij hier een goed antwoord op geven.

want zo weten volgens mij heel veel stellen niet hoe dit zit.

ik ben benieuwd.

Hallo,

Wij zitten met hetzelfde probleem en ook wij werden bang gemaakt met allerlei verhalen dat je naar de notaris moet en dat trouwen eigenlijk goedkoper is.

Ik heb het e.e.a. nagekeken op de site van onze gemeente.
- erkennen is gratis
- vader en moeder moeten beiden hierbij aanwezig zijn en hiervoor dien je een afspraak te maken
- als moeder zijnde moet je een handtekening zetten
- raadzaam is het om het voor de geboorte te doen omdat je anders in je kraamtijd naar het gemeentehuis moet gaan

Wellicht kun je nog meer info vinden op de site van jou gemeente.

Succes!

hallo,

wij hebben dat bij de eerste ook gedaan... en gaan dat nu bij de 2e ook weer doen, t steld eigenlijk niet zo veel voor idd.

je moet naar het gemeente huis (voor de geboorte) om de vader het kind te laten erkennen, zodat de vader het aan kan geven na de bevalling en voor het kiezen van de achternaam. dit moet idd gezamelijk omdat je als moeder toestemming moet geven.

wanneer je bevallen bent krijg je papieren voor de gezamelijke zeggeschap, deze moet je even invullen, kopieen identeiteitsbewijzen er bij en een geboorte akte en dit opsturen naar de rechtbank.

Zij controleren dan de gevens en verwerken het verder.

ik weet niet of het idd in elke gemeente zo werkt, maar in princiepe stelt het niet zoveel voor,. even de tijd nemen op je papieren op tijd weg te bregen omdat je geboorte akte niet ouder mag zijn dan 3 maand.

via de rechtbank en je gemeente kun je allerlei informatie opvragen.

Succes! :)

1 tip doe dit op tijd!
want als jij wilt dat de kleine zijn achternaam krijgt dan moet dit rond zijn voordat je bevalt

mijn vriendin beviel met 7mnd en ze hadden nog niet erkent, en dan staat ineens haar naam op papier, nog meer stress na die spoedkeizersnede
op zijn naam zetten kost nl wel een paar honderd euro! gelukkig was de gemeente coulant ivm de situatie en hebben ze het gratis gedaan

wees er op tijd bij!
mijn man en ik kozen voor trouwen, hij had in juni 2010 willen trouwen maar ja toen zou ik in juni 2010 bevallen en moest hij ineens sneller op de knieen hahahaha
groetjes sabine

Terug
Bovenaan