Ervaring ASS en ontwikkelingsachtersgand 3 jaar

Hi!

Zijn er hier Mama’s die ervaring hebben met de diagnose ASS met ontwikkelingsachterstand?
Hoe verloopt dit bij jullie en hebben jullie kindjes ondanks de verwachting toch de achterstand enigszins kunnen inhalen ?

Gr een bezorgde mama
 
Hoii , 
 
hier een zoontje van inmiddels 4 die de diagnose ass kreeg met 2,5 jaar en een  taalachterstand . Ze zijn nog erg jong dus inmiddels al met flinke stappen vooruit gegaan met de juiste hulp. 
 
Hi!

Bedankt voor je bericht. Hij start volgende maand op de peuterspeelzaal met pedagogen etc erg benieuwd hoe dit zal gaan !
Artsen waren alleen zo negatief over zijn achterstand dat het niet in te halen valt etc dat heeft er heel erg doen schrikkend…. Hoe heb jij dat ervaren als ik vragen mag ?

Groetjes !!
 
Ze zijn natuurlijk allebei nog erg jong en volop in ontwikkeling , ik weet niet of je ook een diagnose hebt gekregen ? Maar ass is zooooo groot ... vind het zelf nog steeds ingewikkeld mijn zoontje heeft het vooral met de communicatie hij praat bijv nog niet maar kan wel alle klanken en praat veel na dus heb er goede vertrouwen in dat het goed komt alleen allemaal wat later op zn eigen tempo.


 
 
Mijn kindje is ruim 2,5 nu en wij hebben geen diagnose maar we weten wel dat het ass is. Hier in Nederland zijn ze heel erg met het komt wel goed. Dat zou ook heel goed kunnen maar ik kan je aanraden om zelf gewoon aan de slag te gaan. Met 2 jaar hebben wij zelf de cursus van Mary Barbera gevolgd. Je kan haar ook op YouTube vinden. Ik vond dat heel erg nuttig. Wij zijn ook met ABA therapie gestart en krijgen 4 uur vergoed van de gemeente. Verder hebben wij nog meer therapie wel per week maar die betalen wij zelf.
Van geen woorden en geen taalbegrip met 2 jaar zijn we nu op 2 a 3 woordzinnen ook redelijk wat begrip. Zowel de logopedie als de fysio is gestopt zo goed gaat het. Word iig niet pessimistisch van die artsen.
 
In Amerika zijn ze zoveel verder. Hier in Nederland zeggen ze al snel sterkte ermee en daar moet je het mee doen. Terwijl je er zelf gewoon mee aan de slag kunt. Zelfs als je die oefeningen van Mary Barbera maar 10 min per dag kan doen, kan het al helpen. Het is nog niet te laat om te beginnen ermee. Ook hebben wij de app Mita wat ook schijnt te helpen. 
 
Terug
Bovenaan