Ervaring fors bloedverlies / stuitkneuzing

Vrijdag 25 februari zijn wij bevallen van ons zoontje. Hij doet het ontzettend goed? Zelf heb ik nogal wat klachten overgehouden aan de bevalling, ik heb 1,5 liter bloed verloren en ook door vacuüm verlossing mijn stuit behoorlijk gekneusd.

Ik ben op zoek naar mama’s met soort gelijke ervaringen. Ik ben nog snel duizelig / last van bonkend hoofd en ben vrij snel vermoeid. Door de stuitkneuzing heb ik veel moeite met ontlasting (is erg pijnlijk) en lang zitten. Ik voed ons zoontje in zijlig op bed omdat ik niet langer dan 10-20 minuten kan zitten.

Voor het bloedverlies heb ik ijzertabletten gekregen voor 6 weken en voor de stuit /
Knip heb hulp ingeschakeld. Mijn man ondersteund thuis en overweegt om aanvullend ouderschapsverlof met een week te verlengen (hij is nu al 2 weken thuis).

Mijn vraag is: hoe is jouw herstel gegaan na bloedverlies en/of vacuüm verlossing met knip en evt. stuitkneuzing?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!
geen ervaring met veel bloedverlies maar wel klachten aan m'n stuitje na knip en vacuümpomp. Ook ik heb daardoor veel liggend gevoed. 
Ik ben inmiddels 1,5 jaar verder en het is nog steeds niet helemaal over. Prima mee te leven hoor maar als ik lang in dezelfde houding zit is het weer gevoelig. 
Ga naar een bekkenbodemfysio! Daardoor ben ik van de meeste pijn en volledig van de ontlastingproblemen afgekomen. 
sterkte 

Geen ervaring met veel bloedverlies of vacuumverlossing. Maar wel met een totaalruptuur en flinke klachten aan mijn bekkenbodem en stuitje. Daarnaast herstelde ik van andere complicaties. Ik werd na een weekje ook ongeduldig over wanneer het nou eens beter ging voelen. Ik hoorde om me heen namelijk alleen maar verhalen over hoe je na een paar dagen thuis wel weer op de been bent. Maar ik kon de eerste week niet eens goed mijn bed uit, laat staan iets met de baby doen of even naar beneden gaan. 
Ik heb heel veel last van achterover zitten gehad. Dus inderdaad liggend voeden. Zittend ging pas na 1,5 a 2 maanden. Ik kon na 3/4 weken wel op sommige stoelen even kort en voorzichtig tegen de rugleuning zitten. De bank duurde helaas langer. Maar bijvoorbeeld een van onze tuinstoelen. 
Na 2 weken zijn er wat knoopjes van hechtingen verwijderd omdat de verloskundige dacht dat die er wat mee te maken hadden, maar dat hielp niks. 
Na 3 weken maakte ik pas een eerste wandelingetje van 10 min buiten. Maar na 2 maanden liep ik alweer een uur. Het ging vanaf daar wel snel bergopwaarts hoor. 
Ik heb me ook lang slap, bibberig en grijs gevoeld. Dat was me goed aan te zien ook. Maar ook dat ging na 3 weken ongeveer de goede kant op. 
Dus de eerste 3 weken merkte ik gewoon nauwelijks vooruitgang, wat ik erg zwaar vond want ik kon zo weinig met mn kindje en die werd daardoor steeds weggepakt. Daarna begon het beter te gaan en na 1,5 mnd ofzo was ik fysiek wel snel aan het opknappen. 
Mijn bekken is nooit meer echt de oude geworden. Maar ik kan weer plas en poep ophouden, lange stukken lopen, goed zitten zoals ik wil. Hurken doet nog wel pijn of op de harde grond zitten (harde stoelen geen probleem). En rond mijn menstruatie voelde ik altijd meer pijn. Nu ben ik zwanger van de tweede en zijn de bekkenklachten wel weer flink. Maar of dat aan de vorige bevalling ligt, of gewoon bij deze zwangerschap hoort?? Geen idee. 
De bekkenbodemfysio hielp mij niet zo. Al raad ik het wel aan. Na 4-6 weken kunnen die met je aan de slag. Bij mij hielp tijd en geduld gewoon. 
Deze keer heb ik dan ook niet de verwachting dat ik me in de kraamweek al lekker voort kan bewegen door huis. 

Ik zou je adviseren om te vragen om een bloedtransfusie. Ik heb tijdens mijn bevalling ook 1,5 liter bloed verloren. In het ziekenhuis een ijzerinfuus gekregen. Thuis knapte ik niet op en is de huisarts gekomen om een vingerprik te zetten en mijn hb te checken, deze was zo laag dat ze ervan schrok. Daarna iemand laten komen om bloed te prikken en daarna is er meteen een bloedtransfusie aangevraagd. Daarna voelde ik mij zoveel beter! Ik had weer energie, kom normaal de trap op en af en kon zelfs kleine stukjes wandelen. Het was echt een wereldnvan verschil!

@mamaEvanl - bb fysio is al bij mij geweest. Na week 6 ga ik sowieso naar de praktijk, dan kan ze makkelijker mij behandelen?

@lewis – dankjewel voor je reactie. Heb je nu een beetje perspectief hoe mijn herstel eruit kan gaan zien.Bekkenfysio is bij mij thuis geweest voor advies en check van bilspieren en stuit. Ga mn belasting langzaam opbouwen, gisteren 2 trappen gelopen. Vandaag 4 trappen gelopen en buiten 50-100 meter gelopen + pauze op een bankje?Op termijn gaat bb fysio kijken of mijn stuit evt. scheef staat en deze mobiliseren.
@taps – ik slik voor 6 weken ijzertabletten en laat hb checken bij vk op 6 weekse nacontrole. Heb ook nog bij 6 weken telefonisch consult met gynaecoloog, om de restklachten en bevalervaring te bespreken.Ass gyn zei dat de 4,5hb bij mij vertekend kan zijn omdat ik veel vocht heb gehad via infuus.
Ik kan evt het hb iets eerder laten checken als ik dat zou willen…

Terug
Bovenaan