ervaring gebruik L-Methyldopa en borstvoeding?

A

Anoniem

Guest
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van dit medicijn en het geven van borstvoeding?
Volgens de bijsluiter moet de bv gestopt worden wanneer je dit medicijn gebruikt. Terwijl mijn gyn zegt dat het best mag, dat de bijsluiter nog niet is aangepast. Ik vind dat een raar verhaal het lijkt me dat een fabrikant wettelijk verplicht is een bijsluiter up-to-date te houden.. heb ik het mis?

Groet,
Anne

Hoi Anne,

Ik gebruikte voordat ik zwanger werd Aprovel voor de hoge bloeddruk en heb toen als eerste keer een miskraam gehad. Ik ben toen daarna overgegaan op Methyldopa en dat gaat heel goed, tot nu toe geen hoge bloeddruk en ben nu al 24 weken zwanger.
Het is een oud medicijn wat niet meer door andere artsen wordt voorgeschreven dus zal de bijsluiter ook wel niet zijn bijgewerkt. Ik weet alleen dat mijn Gynacoloog ook zei dat dit het beste is voor jezelf en je kindje en als je er nu baat bij hebt maakt het volgens mij met borstvoeding ook niet uit. Ik blijf het dus ook gewoon gebruiken.
Eventueel zou je je apotheker eens kunnen vragen om raad.

Groetjes,
Angela

Hoi Anne,

Wat goed dat je je aan het verdiepen bent in deze materie

Op www.borstvoeding.com  , het kenniscentrum voor borstvoeding, wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstvoeding en medicijngebruik. Op deze pagina kun je lezen waarom een bijsluiter vaak niet de borstvoedinginhoudelijke informatie bevat die je nodig hebt om een weloverwogen keuze te kunnen maken: Bv.com-Borstvoeding en medicatie.
Hier  wordt dieper ingegaan op het gebruik van medicatie tijdens de borstvoedingsperiode en dit is de link naar de verklarende lijst medicijnen bij borstvoeding voor moeders en niet-professionals, waarin per medicijn de mate van veiligheid wordt aangegeven bij gebruik tijdens de borstvoedingsperiode. Zo is er ook een verklarende lijst voor professionals in de gezondheidszorg  als leidraad in de advisering samengesteld, die je eventueel zou kunnen uitprinten en zou kunnen voorleggen aan bijvoorbeeld je apotheker, mocht je graag een extra bevestiging willen

Groetjes van Yvonne

Hoi Mischa en Yvonne,

Bedankt voor jullie reacties!
Op de site van yvon staat het medicijn inderdaad op de groene lijst, dus zou het geen kwaad kunnen. Wel fijn zo'n dubbel check. Je wilt zo'n gyn wel geloven maar als in de bijsluiter dan iets anders staat ....
Ik blijf 't vreemd vinden dat dat dan niet is aangepast, maar goed!
We kunnen dus gewoon borstvoeding geven zonder probleem :)
Ik had voor mijn zwangerschap geen last van hoge bloeddruk, dus in die zin ook geen ervaring met de medicijnen. Gebruik dit nu pas een week of 2, maar wel met goeie resultaten!

Ik wens jullie nog een fijne zwangerschap!
En nog een keertje bedankt :)

Anne

Hallo Anneku,
Tijdens mijn vorige zwangerschap kreeg ik ook een hoge bloeddruk en helaas heb ik die ook behouden. In de laatste week was het helaas noodzakelijk dat ik medicatie kreeg en ik ben met Methyldopa naar huis gestuurd.
Zoals je inmiddels al weet wat je daar gewoon BV mee geven. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat als je het invriest het nog opmaakt terwijl je aan de medicatie zit. Ik heb heel veel weg kunnen gooien namelijk omdat ik aan het afbouwen was! (De medicatie bedoel ik dan)
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik nu een kerngezonde knul heb rondlopen die nergens last van heeft!
Succes meid!!

Terug
Bovenaan