ervaring gevraagd met starten bijvoeding

Meiden, graag jullie advies...
Sophie heeft haar koemelktest achter de rug. Donderdag volgt de uitslag. Ze heeft op de eerste voeding(vorige week maandag) helemaal geen reactie vertoont en op de voeding van gister alleen wat roodheid op haar borstje(waarschijnlijk gewoon van de warmte).   Aangezien ze de laatste paar dagen echt geen voldoening meer heeft aan haar 5x200ml voeding ga ik beginnen met bijvoeden. Nu wil ik hier graag advies over, hoe pak ik dat aan. Ik weet dat je eerst een paar dagen bijv peer geeft en hierna een ander stuk fruit introduceert. Maar wat is een goed schema, wat is een goede tijd, blijf ik dan ook nutrix geven om 18 uur(soms met lepel, soms met fles)?? Wie kan mij hierbij helpen.
Ik heb liga vanaf 4 maanden gekocht, hoe geeft je die? Vermengen met fruithap, een hele of een halve??
Zoals jullie lezen, veel onwetendheid en jullie ervaring is hard nodig!
Alvast erg bedankt!
Ik ga trouwens pas na donderdag beginnen hoor, wacht nog wel even het gesprekl met de kinderarts af.

(Haar huidje is sinds ik al haar kleding naspoel met azijn helemaal gaaf)

Liefs, Anne

Hoi,
wat fijn dat het wassen met azijn helpt. Super. Om antwoord te geven op je vraag over bijvoeding. Je geeft tot max. 2 eetlepels fruit om te starten. Wij doen dat hier om 10.00 uur. Zo tussen de eerste en tweede fles in. Je blijft gewoon voeding doorgeven, omdat dit is om te wennen en niet om melk te vervangen.
Groetjes Veerle

Hoi

Ik zou beginnen met groente omdat je daar minder snel een allegie van kan opbouwen... Ik gaf eerst een 1/3 van zo'n kleine potje (nu na  2 maanden nog maar een half). Maar als je fruit geeft zou ik ook beginnen met 1/3 (nu na 3 maanden een heel potje). Lega vind joshua niet lekker door de fruit. Oh ja begin niet met sinnasappel!! Joshua eet dat nog steeds niet begin volgende maand er pas mee! En idd tussen de maaltijden door geven en niet vervangen! Je zei al dat je begint met een smaak en dat wordt vaak geadviseert, deed ik niet hoor! maar ik zie dat joshua wel de ene lekker vind dan de andere

bijvoorbeeld:

Lekker---> Pompoen met rijst (vind ik echt vies), bruine bonen met appel, bannaan, bannaan met appel en druif, worteltjes (nu ook met aardappel)

Vies ---> spezie bonen, bloemkool, rijsteboem en kunstvoeding

niet vies maar ook niet echt lekker ----> broccolie

Oh ja ik heb er al een aardappel bij gedaan, want ik ben al een tijdje bezig met bijvoeding en joshua is al wat gewent... Van veel bannaan kan hij wel moeiljiker poepen.

ik hoop dat je hier aan wat hebt!

grt suuz mv joshua 8-2-07

Hai

tips van ons cb:

begin idd 's ochtends, als er krampjes van komen, dan heb je er niet 's nachts last van. Min een uur tussen melk en fruit ivm gistingsprocessen die extra lucht veroorzaken, kunnen ook krampjes van komen. Als je bang bent voor reacties, kan je ook de eerste dagen appel eerst koken (moes dus), dat is lichter verteerbaar. Als dat goed gaat rauw geven.
Veel plezier, het is leuk vinden wij!!!!

Rosanne en
loek

ik zou de Kinderarts even om advies vragen, gezien de allergie die er mogelijk is. Kindjes met een allergie moet je anders benaderen dan zonder. Ik heb er één namelijk (mijn middelste had een koemelkallergie). Appel en peer bijv., kunnen ook een reactie oproepen, daar moet je niet mee beginnen. Kiwi aardbei en sinaasappel (en al het citrusfruit) niet voor 9 maanden geven. Altijd met één eetlepel beginnen, volgende dag 2, dan 3. En 's ochtends geven zodat  je niet midden in de nacht met een huilend kind zit als iets een reactie geeft!  Brood pas na 7 maanden. En zo zijn er nog meer dingen waar je op moet letten.
Ik heb een boekje van de thuiszorg-diëtiste hier, waar alles in staat.

Oja, en Liga gaf ik zo, een halve dan, maar soms ook door de fruithap. Kan allemaal! Als je hem zo geeft wordt het wel een knoeiboel!

Groetjes,
Sabine

ben zelf nog maar net begonnen, dus kan je niets uit eigen ervaring vertellen.

maar op borstvoeding.com staat veel info en ook een schema over introduceren van vast voedsel, met daarin ook info over allergeen voedsel, herintroduceren van voedsle bij kindjes met allergieen. Wellicht handig om op je koelkastdeur te plakken bijvoorbeeld?

Meiden bedankt voor jullie reactie, ga zeker op de borstvoedingssite kijken!

Hoezo krijgen baby's reactie van peren, dit lijkt mij toch een onschuldig stuk fruit????

( Had net 4 potjes peer gekocht)

Daan kreeg erge buikpijn van appel en peer! Het is een bekend probleem, de diëtiste vertelde me dit meteen! Van de potjes peer van bijv. olvarit heeft Daan nog heel lang klachten gehouden! Pas nadat hij een jaar was geweest kon hij zonder problemen verse peer eten. Als je het eerst even kookt is de kans op een reactie minder. Had iemand dit niet hierboven een keertje gezegd?
Ik zou beginnen met banaan!

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan