Ervaring gynaecologisch onderzoek

<p>Iemand ervaring met dit onderzoek:</p><p>Eerst vindt er met een speculum (eendenbek) inwendig onderzoek plaats.</p><p> Meteen aangevuld met een echoscopie (dat zal bijna altijd een inwendige echoscopie zijn). Een echografie is een onderzoek dat gebruik maakt van hoogfrequente geluidsgolven. Het onderzoek kan via de buikwand of de schede plaatsvinden. Bij een niet al te grote baarmoeder geeft echoscopisch onderzoek via de schede de beste informatie over eventuele afwijkingen van de baarmoeder of de eierstokken. Bij uw klacht van abnormaal bloedverlies is het vooral belangrijk om een indruk van de binnenkant van de baarmoeder te krijgen.</p><p> De uitslag van de echo bepaalt wat er verder gaat gebeuren. Als er dik baarmoederslijmvlies gevonden wordt, gaat u verder met de onderzoeken. Als dit niet zo is, kan de gynaecoloog u waarschijnlijk al geruststellen. Het volgende onderzoek kan een S.I.S. of hysteroscopie zijn.</p><p>Tips? En hoe pijnlijk was het? In de folder staat niet erger dan menstruatiekrampen, maar ik ken 1 iemand die dit heeft gehad en zij ging echt door de grond en vond het veel pijnlijker en had naast 500 Naproxen zelfs nog 1000mg paracetamol gekregen. Dus ik ben best een beetje bang nu haha. </p>

Ik heb alleen ervaring met een inwendige echo. Dit was bij mij totaal niet pijnlijk en hier doen ze glijmiddel op. De eendenbek kan wel wat pijnlijker zijn volgens mij aangezien ze je vagina dan echt opendoen, probeer jezelf goed te ontspannen (I know) maar dat is wel fijner. 

Succes:)

Aah dank! Ja eendenbek heb ik ooit bijna 4 jaar geleden gehad voor een uitstrijkje, maar vond dat toen allebei niet pijnlijk gelukkig. 

Ik heb begin dit jaar zo'n soort onderzoek gehad bij de gyn. Vond het niet pijnlijk alleen vervelend als ze naar de eierstokken gaan kijken... Maar goed.. Heb ook een andere helse pijn gehad dat jaar daarvoor maar die details bespaar ik je liever hahaha. 

Ik vond het reuze meevallen, maar ja mijn laatste uitstrijkje duurde 20 minuten en was ongemakkelijk doordat ik opengespert haha lag. Mijn baarmoeder lag gedraaid en daadoor was de ingang niet te zien. Een uitstrijkje, waar ze met een ienieminie borsteltje wat cellen bij de ingang/baarmoedermond weghalen kan vervelend zijn, maar viel mij alles mee.
De inwendige echo vond ik niets voorstellen, ook niet toen ze naar de eierstokken keken. Het apparaatje is echt maar een klein ding en je ligt niet vastgepind door een eendenbek ofzo. Ik voelde een soort van bubbeltje als ze het apparaat bewogen.
Het is vooral belangrijk om je te ontspannen!! Als je erg zenuwachtig bent, kun je dat altijd van te voren aangeven. Succes!

Met 3 van de 4 ervaring hier. 
Inwendig onderzoek hoeft niet veel voor te stellen en deed bij mij in ieder geval geen pijn. Ik geef altijd wel eerlijk aan dat die normale eendebek niet prettig is en krijg dan een slagje kleiner. Ik weet niet waarvoor je heengaat maar het met apparatuur naar binnen gaan (meetstokje om te kijk hoe dieo je baarmoeder is, of ragertje) vond ik minder prettig maar niet pijnlijk ofzo. Gewoon een gek gevoel. Belangrijkste is inderdaad om te proberen te ontspannen. 

De inwendige echo is gewoon een soort dildoachtige stok waar een condoom omheen gaat en glijmiddel. Behalve dat dat ding altijd koud aanvoelt helemaal geen vervelend onderzoek. (Vond ik)
Dan de hysterescopie. Die heb ik gehad om mijn spiraaltje te laten verwijderen in januari dit jaar. Ik mag me graag groter voordoen dan ik ben en dat heb ik geweten. Er werd me een roesje aangeboden, maar dat leek me niet nodig. Aanrader... Neem dat roesje. Het is geen ik ga dood pijn maar ik vond het wel dusdanig pijnlijk dat ik er beroerd van werd. Maargoed zoals ik al zei, ik vind altijd van mezelf dat ik me niet moet aanstellen maar misschien stel ik me wel gewoon aan haha. 
Alle drie in ieder geval niets om je druk om te maken. Gewoon vertellen dat je het spannend vind, vragen of ze je vertellen wat ze aan het doen zijn en aangeven als iets niet prettig / pijnlijk is. Vaak kunnen ze er dan al een hoop aan doen. 

Terug
Bovenaan