Ervaring ICSI

Hoi! Ik deel graag onze ervaring met jullie. Wij hebben namelijk in oktober 2021 besloten dat wij klaar zijn voor een 1e kindje. Ik ben momenteel 32 en mijn partner 30. Wij zijn nu 9,5 jaar samen en wonen al 8 jaar samen, met een hond (2018) en kat (2021).

Het eerste jaar
Ik had een regelmatige cyclus, dus we maakten elke maand een kans. En elke maand hebben we die kans goed benut. Na 9 maanden bekroop echter mij het gevoel dat het zinloos was, maar het was nog te vroeg om contact op te nemen met de huisarts. In november 2022 ben ik op gesprek geweest bij de huisarts en zijn wij doorverwezen naar het ziekenhuis. Precies 4 weken later zaten wij tegenover de fertiliteitsarts.

De route naar ICSI
De oorzaak was vrij snel gevonden. Na twee zaadonderzoeken is geconcludeerd dat sprake is van een laag aantal zaadcellen. De uroloog heeft na verder onderzoek bepaald dat daar vrij weinig aan te doen valt. Vervolgens mocht mijn vriend nogmaals zijn zaad inleveren voor een semenoverlevingstest. Daaruit is gebleken dat wij zijn aangewezen op ICSI. Eind juli 2023 hadden wij het intakegesprek. De fertiliteitsarts heeft ons toen in grote lijnen het traject uitgelegd. Eind augustus 2023 konden wij weer langskomen voor de prikinstructie. Er is ons toen uitgelegd hoe wij de verschillende spuitjes moesten zetten. Daarna konden wij alles ophalen bij de apotheek.

Nog eventjes geduld
Het gaat in mijn geval om het korte schema. Dat betekent dus dat ik moet wachten tot de start van mijn volgende cyclus. Ik verwacht deze rond 14 september. Zodra mijn menstruatie doorzet, moet ik contact opnemen met het ziekenhuis. Zij zullen dan de eerste echo inplannen rond cyclusdag 8. Ik begin op dag 3 met het injecteren van Meriofert, en daar komt vanaf dag 6 Fyremadel bij.

Ik vind het altijd erg fijn om van mij af te schrijven, dus bij nieuwe ontwikkelingen kom ik hier sowieso weer terug!
En mocht je toevallig nu ook in het IVF/ICSI schuitje zitten, laat dan gerust een berichtje achter!

Hoi,

Wat fijn dat je je ervaring deelt. Er is zo weinig te vinden over azoöspermie. Mijn man (35) en ik (30) zijn een jaar bezig met proberen. Ik heb een regelmatige cyclus maar ook elke maand zonder resultaat dus naar de huisarts. Gisteren zaad ingeleverd en meteen resultaat gekregen... 1 miljoen/ml cellen gevonden met een mobiliteit van 0.0%.... dat nieuws is heel hard binnen gekomen. Wat kwa oorzaken te vinden is online heeft vooral met lifestyle keuzes te maken(drugs, alcohol, ongezond leven) maar mijn man leeft zo gezond. Sport veel, loopt obstacle runs van 21 km, drinkt amper, gebruikt geen drugs. Dus waarschijnlijk is er wat anders aan de hand. Natuurlijk is dit allemaal speculatie. Ik werk zelf in de research, stamcelonderzoek in de embryonale ontwikkeling waardoor ik ook iets meer kennis heb over bevruchting etc. Wat opzich prettig is maar ook weer niet want mijn brein draait nu over uren en probeer te zoeken naar een antwoord die er niet is, dat zal onderzoeken en dergelijke moeten gaan leveren maar dat gaat nog wel even duren. De huisarts kon ook niet echt antwoorden geven of mijn man heeft niet de juiste vragen gesteld, wat begrijpelijk is als je dat telefoontje krijgt zakt de grond onder je vandaan. En ik was nog op mijn werk opdat moment.

Lang verhaal kort, toen jullie de diagnose azoöspermie kregen wat waren de vervolg stappen? Wat kunnen wij verwachten? Welke onderzoeken werden er gevoerd?

Alvast bedankt!

Terug
Bovenaan