Ervaring met 'Inleiden' (tweeling)!?

<p>Hallo Dames,</p><p>Vandaag ben ik 38 weken zwanger met een tweeling. Nu willen ze Komende week gaan inleiden. Daar heb ik onwijs veel moeite mee.</p><p>Wat zijn jullie ervaring met inleiden?</p><p>Hoe was het bij jou gegaan?</p><p>Heb jij enigzins invloed op de datum?</p><p>Zou ik nog tot komende weekend kunnen wachten met inleiden, ben dan wel 39 weken zwanger?</p><p> </p>

Hiii
Vorig jaar rond deze tijd had ik me helemaal ingesteld op een natuurlijke bevalling het liefste thuis. Op de 30 juli 2019 moesten we ter controle naar de vk  hier kwamen ze erachter dat mijn bloeddruk te hoog was. Ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis
Eenmaal in het ziekenhuis werd ons verteld dat ik de volgende dag ingeleid ging worden.
En nu het inleiden
Ik stond erop dat ik zonder oxytocine werd ingeleid. Ik wilde mijn lichaam de kans geven zelf de weeen op te wekken. Dit hield in dat ze eerst de vliezen zouden breken. De verpleegster vertelden dat het dan wel 24 uur zou duren voordat de weeen zouden komen. 
Ik sprak met mijn vriend af dat als de weeen na 6 uur nog niet waren begonnen we een lage dosering konden proberen. Ze spuiten namelijk eigenlijk gelijk vaak een vrij hoge ml in maar je kan ook vragen of ze het eerst met een klein beetje kunnen proberen.
Dit was dus allemaal niet nodig want 20.min na het breken van mijn vliezen had ik keiharde weeen. Ons meisje in met een bevalling van 5 uur geboren. 

Ik heb 1 tip voor je. 
Het ziekenhuis verteld het je niet en wij kwamen erachter TIJDENS de bevalling ik had graag gewild dat iemand me dit had verteld. 
Je hebt zelf de touwtjes in handen over jouw bevalling
- Bij ons begonnen ze na 1 uur persen over een vacuumpomp en een keizersnede maar ik wilde dat allemaal niet DUS gebeurde het niet. 
- ik wilde geen oxytocine dus werd het niet ingespoten. 
- ik wilde geen pijnstilling dus begonnen ze er niet over.
En natuurlijk had ik wel alles laten doen als mijn baby in levensgevaar was. Maar zolang alles er goed uitziet en de monitor geen gekke dingen doet kun je zelf veel beslissingen nemen. 

Bij mij was er sprake van 'doorleiden' ipv inleiden. Ik had al een week of 2 4 cm ontsluiting en mn dochter had het moeilijk met haar hartje. Besloten om geen infuus te gebruiken maar enkel vliezen breken. 1 uur en 16 minuten later was ze er. Maar goed dat ze mijn lichaam zelf de kans gaven (hier stond ik ook op na thuisbevalling van 5 uur bij de eerste) anders was het fout gegaan en had ik aan weeenremmers en weet ik wat voor spul allemaal. Ben wel blij met de ervaring en dat ze tóch naar je luisteren in een ziekenhuis als daarvoor de ruimte is.

Zoals Dootje zegt: Jij bent de baas tijdens jouw bevalling!
Laat je goed informeren waarom ze dingen willen, dan kan je zelf besluiten of je het er mee eens bent of niet. Zolang er geen sprake is van levensgevaar voor jou of je kindjes hoef je helemaal niets!!!! Dus je hoeft je dan ook niet te laten inleiden als je dat niet wilt. Aan de andere kant is er vast een goede reden waarom ze het aanraden, dus vraag dat, dan kan je zelf meebesluiten wat goed is.

Wat zijn jullie ervaring met inleiden?
Ik heb er een goede ervaring mee. Het gaf mij een stuk rust, omdat mijn buik al erg rommelde in de tijd ervoor. Ik heb een snelle bevalling gehad. Er zat 7 minuten tussen mijn eerste en de tweede kindje. Ik kreeg direct na mijn persweeen van mijn eerste, ook gelijk persweeen voor mijn tweede kindje. Erg fijn. Het vervelende vond ik wel dat ik last kreeg van weeenstormen. Gelukkig houden ze dit in het ziekenhuis goed in de gaten en zetten ze de pomp gelijk lager indien nodig. Je wordt goed in de gaten gehouden. Ik zou met een volgende zwangerschap ook zeker weer in het ziekenhuis willen bevallen. 
Hoe was het bij jou gegaan?
Zoals hierboven beschreven vond ik het over het algemeen goed verlopen. Mijn eerste kindje is wel een stukje begeleidt met de vacuumpomp en ik heb zelf nog even aan de zuurstof gezeten, omdat ik blijkbaar verkeerd persde. Ik ging met 4 cm ontsluiting de bevalling in, dus mij verliep en vlot en snel. 
Heb jij enigzins invloed op de datum?
Ik had goed contact met het verplegend personeel. Zij hebben in overleg met mij en vanuit hun advies een datum voorgesteld. Hiermee ben ik akkoord gegaan, omdat ik direct het belang ervan in zag om de kindjes eerder te halen. Ik ben ook ingeleid met 34,3 weken, omdat mijn meiden onvoldoende groeiden op het eind. Ook was de druk in de navelstreng van mijn jongste dochter verhoogd. 
Zou ik nog tot komende weekend kunnen wachten met inleiden, ben dan wel 39 weken zwanger?
Hier heb ik geen ervaring mee. Maar volg je hart en er zal inderdaad een reden zijn waarom ze je het aanraden. 

Terug
Bovenaan