ervaring met 2 kindjes snel achter elkaar?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

wij zijn in juli de trotse papa en mama geworden van een schat van een meiske. Ik heb haar niet kado gekregen, en het heeft behoorlijk lang geduurd voor we een kleintje kregen. Ik kan makkelijk zwanger worden, maar heb erg veel miskramen gehad (Zonder aantoonbare oorzaak) Nu zitten we erg in twijfel wat we nu zullen gaan doen. Mocht het weer zo lang duren, dan willen we zo snel mogelijk beginnen, want ik wil er niet 4 jaar tussen hebben zitten. Maar ja, dat is niet te voorspellen. Stel dat het wel snel goed gaat, en er maar een jaar tussen de beide kleintjes zit. Zouden we dat dan aankunnen?? Dus wie heeft hier ervaring mee (kindjes snel na elkaar)?? En hoe is het bevallen? Alvast bedankt voor de reacties!!

groetjes Patries

Hier een ´deskundige ´.. Bij ons eerste kindje duurde het ruim twee jaar voordat ik zwanger was. Het was voor ons dus een reden om vrijwel meteen na de geboorte door te gaan voor een tweede en werd toen vrij snel zwanger. Ben over 2 weken uitgerekend en dan is er een leeftijdsverschil van 14 maanden. De zwangerschap van de tweede is heel snel gegaan en als GROOT voordeel heb je dat je eerste kindje nog vrij veel slaapt, bij ons slaapt ie nog ´s ochtends 2 uur en ´s middags twee uur!! Heeeeeeeeeerlijk, want dan kan  ik ook lekker in bed gaan liggen of badderen of wat dan ook. Strakjes als de tweede er is zal het natuurlijk druk zijn, maar hoe is dat als je eerste 2 of 3 of 4 jaar  is... Volgens mij net zo druk, want je moet ze nog steeds aankleden, eten klaarmaken, entertainen  e.d. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zie alleen maar de voordelen. En hoe leuk zal het voor die kleintjes zijn dat ze bijna even oud zijn, super toch!!
Succes met je beslissing!!

Na 7 zwangerschappen heb ik 4 prachtige kinderen. Dus ik weet wat miskramen zijn, en ikw eet ook hoe het is om meerdere kinderen te hebben, en weet je ik weet zelfs wat het is om kinderen snel achter elkaar te krijgen.

Tussen mijn oudste twee zit 16 maanden. Ik heb dat nooit als zwaar ervaren. Het fenomeen ontzwnageren ken ik niet, dus voor mijw as het geen probleem om snel weer zwnager te worden.

Tussen mijn jongste twee zit 1 jaar en een week. Nog minder dus. Heel bewust voro gekozen. Voordat mijn derde geboren werd heb ik een vroeggeboorte gehad met 18 weken. Ik ben binnen twee jaar tijd 3 keer bevallen. En ja natuurlijk merk je dat lichamelijk. Maar nu weer ben ik blij dat ze zo vlot achter lekaar zitten. Allebei slapen ze nog dus ook ik heb af en toe rust (de oudste twee zitten op school)

Je kan een hoop voors en tegens bedenken, maar het belangrijkste is, wat wil jij, wat voel je, hoe gata het lcihamelijk met je en emotioneel, en alleen jij kan dat bepalen.

Ik kan uit mijn eigen ervaring zeggen ga er voor, inderdaad het kan weer langer duren, en als het wel allemaal vlot verloopt dan is dat alleen maar een heel mooi kadootje.
Maar ja dat is mijne rvaring en gevoel, en dat zegt dus helemaal niets over wat jij er mee ozu moeten doen.

miep

Ik zit een beetje met dezelfde twijfels voor een eventuele derde omdat ik inmiddels al 38 ben en niet te lang meer wil wachten. Maar tomaatje geeft aan dat het met een 3 of 4 jarige even zwaar zal zijn en dat herken ik niet. Mijn oudste is 3,5 en mijn jongste 2 maanden. De oudste is al  behoorlijk zelfstandig en kan ook al dingen voor mij doen, zoals even het spuugdoekje aangeven als ik de jongste de fles geef, Je kunt een kind op die leeftijd ook al uitleggen waarom hij nu even  geen beker drinken kan krijgen en dat hij even moet wachten tot mama klaar is. Bovendien speelt hij vaak hele dagen buiten met de buurtkinderen en dan zie ik hem niet veel op een dag. Heel anders dus dan wanneer je weinig leeftijdsverschil hebt. En straks gaat hij naar school en heb ik dus ook even 1 op 1 tijd met de jongste. Voor allebei is wel wat te zeggen en alles heeft voordelen en nadelen. Maar het is zeker  niet hetzelfde als je er veel of juist weinig tijd tussen laat zitten.

Hoi,

WIj hebben 5 kinderen. De 6e is op komst. Tussen de oudste 2 zit 26 mnd, tussen de 2e en de 3e zit 2 jr. en 9 mnd. , tussen de 3e en de 4e zit 17 mnd en tussen de 4e en de 5e zit 3jaar en 2 wkn. Tussen de nog nog jongste en de baby zit straks als het goed is 22 mnd. Er zit bij mij geen een keer net een jaar tussen. Toch zitten de 3e en 4e dicht op elkaar. Dat heb ik toen ook zo ervaren. Vooral omdat de oudste 2 al op school zaten en je steeds heen en weer moest. Toch heb ik er wel heel erg van genoten. De 5e vond ik het makkelijkst, tot nu toe dan. De oudste was toen al ruim 9 en de jongste 3, en toen weer een kleintje. Dat was erg leuk. Nu gaat het ook nog lekker. Ik moet nog een week of 7.
Wat je zwaar of niet zwaar vind ligt heel erg aan jezelf. Dat kan niemand voor jou bepalen. Het voordeel van wat meer leeftijdsverschil is, vind ik, dat ze zelf meer kunnen en snappen. Ik leer ze ook altijd zelf te spelen.......... Dat is heerlijk!
Francien

haaiii!!

Ik heb op dit moment ook 2 kids, een jongen van 4, en een meisje van 4 maanden.
En ik ben nu zwanger van de derde! En helemaal gepland, we hadden alleen niet verwacht dat het dit keer zo snel zou gaan! Want we hebben dik een jaar moeten wachten dat ik zwanger was van onze dochter.Maar ja als ik moest kiezen tussen kort op elkaar of weer lang wachten kies ik voor het eerste! En tuurlijk vraag ik me af hoe het straks zal gaan..Het zal in het begin heeel erg wennen zijn, en een gevlieg worden omdat de oudste van en naar scholl moet.Maar daar moet je gewoon je ritme in vinden, en dan denk ik dat het allemaal wel goed komt!
Ik heb in ieder geval nog tijd zat om het allemaal op een rijtje te zetten, en om aan het idee te wennen enzo!

Iedereen heel veel succes!!
Groetjes vanessa!!

Hoi,

Hier nog een Vanessa haha.

Mijn oudste twee meiden schelen 15 maanden. En het is prachtig om te
zien, ze hebben heel goed contact met elkaar, net een tweeling.
Tuurlijk hebben ze ook wel eens bonje en ik heb heel veel speelgoed in
tweevoud.

Zij zijn nu 6 en net 5 jaar.

Mijn jongste zoontje is 11 maanden en ik ben in januari uitgerekend van weer een zoon. Dus ook zij zullen 15/16 maanden schelen.

Dat is bij ons een heel bewuste keuze, wij hopen dat ze net zoveel aan elkaar hebben als de oudsten.

Ik merk wel dat het zwaarder is voor mijn lijf maar ik ben dan ook wel zwanger van de vierde he.

Er zijn altijd mensen die zich afvragen van hoe doe je dat, zwaar etc.
Maar ik denk dat het aan je eigen instelling ligt, ben je een
levensgenieter en positief ingesteld, maak je je niet te druk, dan
loopt het allemaal vanzelf.

Tuurlijk heb ik ook mindere dagen, even uitrusten (proberen) en daarna weer dubbel genieten.

Moeilijke keuze, ik zou zeggen, ga op je gevoel af!

Groetjes,

Vanessa 21,6 van de vierde

Terug
Bovenaan