Ervaring met geen 'officiele' kraamzorg na bevalling?

Hoi!

Nu met al die nieuwe verzekeringen enz. ben ik aan het nadenken over wel of geen behoefte aan kraamzorg. Ik was hier al langer mee bezig, maar nu moet je het speciaal bij verzekeren (tenminste voor zover ik het begrijp uit de verzekeringenjungle..).

Heeft iemand van jullie ervaring met het niet nemen van een officiele kraamverzorgster, maar bijvoorbeeld met hulp van oma's, tantes, etc.? Ik heb mijn moeder al gepolst en zij wil wel komen helpen na de bevalling. Met een kraamverzorgster heb je, hoe leuk ze ook is, wel een vreemde in huis.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Harma

Hoi,
Ik ben zelf kraamverzorgende en ik kan het niet laten om even te reageren op je berichtje.
Het maakt ten eerste best wel uit of het je eerste of 2de kindje is.
Bij een 2de weet je vaak al een hoop,bij de eerste zijn er zo enorm veel vragen.
Ik persoonlijk ,niet omdat het mijn beroep is ,maar wel omdat het mijn ervaring is (dank zij mijn beroep)vind dat een kraamverzorgende wel na een bevalling aanwezig moet zijn en ook wel een paar uurtjes per dag in zo'n kraam week.
Ook verloskundigen vinden dit erg prettig,want ze krijgen via ons een goed beeld van hoe het ook medisch met de vrouw en baby gaat.kijk huishoudelijke dingen daar kun je altijd de zogenaamde mantelzorg voor inschakelen(familie vrienden kennisen)maar de voorlichting ,medische controlles en bij borstvoeding is vooral de begeleiding daar bij zeer belangrijk kun je niet krijgen van mantelzorgers.Dit vereist wel de enige kennis waar we een opleiding voor gehad hebben,en die kennis moet zelfs een paar keer per jaar bijgeschoold worden omdat er zoveel nieuwe ontwikkelingen zijn,dit kun je niet verwachten van moeders en schoonmoeders(niet lullig bedoelt).Maar vergelijk het maar met het ziekenhuis.Als je daar bevalt dan krijg je ook een kraamverzorgende of kraamverpleegkundige aan je bed die je met allemaal praktische dingen helpt en als vraagbaak fungeerd,als je daar zomaar een "oma' of goede buurvrouw neer zet klinkt dat heel raar,maar thuis is het niks anders behalve dat je in je eigen huis bent.De keus is natuurlijk altijd aan je zelf, over leg het met je verloskundige,die zijn er vaak wel op gesteld.Volgens mij is het bij elke verzekering en ook in 2006 zo dat je in ieder geval voor 3 uur per dag zorg kan krijgen via je basis pakket ,als je 8 uur of 5 uur te veel vind.Om je nog even een hart onder de riem te steken.mijn ervaring is dat veel mensen van te voren denken van "oei   een vreemde in huis niks voor mij" maar achter af hoor ik van vele dat ze het positief hebben ervaren .Geen reklamen voor kraamzorg hoor,maar ik denk dat je er veel aan kan hebben!succes met je keus en de bevalling natuurlijk.
Groetjes Cat.

hoi,

ik heb zelf niet de ervaring zonder maar had wel hetzelfde idee als jij, mijn vriendin heeft het wel zonder gedaan.
Ik sluit me helemaal aan bij de vorige reactie, ik heb 3 uurtjes per dag gedaan, gewoon even om te wennen aan je kindje toch even die extra ervaring met in bad doen (je familie blijft altijd veeel te voorzichtig) en zeker voor de medische kant het geeft een hoop rust...
ook vondt ik het (ik had het zooo mooi voor ogen) toch bezwarend om steeds hulp te vragen aan familie hoewel die graag wilen helpen en bij een vreemde geef je je eerder bloot en toe aan je rust, bij je familie houd je je toch onbewust vaker groot..

nu bij de tweede neem ik meer kraamzorg ikheb spijt dat ik bij de eerste zo kort had omdat je gewoon die rust nodig hebt....

ik ben nu superverzekerd, (4* zilveren kruis) en heb uitgerekend dat ik als ik dit voor 1 jaar doe en daarna gewoon de verzelering naar minder omgooi ik toch heel voordelig uitkom, ze vergoeden dan 100%.
ook betalen ze de bevalling als je om niet medische redenen naar het ziekenhuis gaat inmijn geval dus wel heeel voordelig!

suc6 met je beslissing
brenda

Als verloskundige sluit ik me helemaal aan bij de vorige spreeksters. In onze praktijk staan we op minimaal basiskraamzorg. Anders moeten wij dat zelf gaan doen en daar hebben we de tijd niet voor. Bovendien ligt ons uurtarief een stuk hoger dan van de kraamzorg, dus die kosten heb je toch.
Maar het medische gedeelte dat de kraamzorg bijhoudt kun je niet van fam of vriendinnen vragen. De rest wel, maar dan is de kraamverzorgende 2,5 uur per dag bij je in huis en daarna ben je weer heerlijk 'onder ons'.

Hoi
Ik ben het toch ook met de anderen eens. Zelf heb ik drie kinderen en ik vond het absoluut niet erg om een vreemde in huis te hebben. Er zijn dingen die je toch eerder aan een vreende vraagt dan aan b.v.je eigen moeder. Ook al kan de verloskundige ook bij jou de onderzoeken doen zoals de stand van de baarmoeder en zo, toch is het fijn als er iemand om je heen (langer dan de 15 minuten van de verloskundige) is die verstand van de zaken heeft. Want zelfs bij de derde kwamen er weer andere dingen naar voren. Dus een advies neem inderdaad gewone kraamzorg al is het maar het minimale.

Groetjes Chantal  

Hoi Harma,

Ik ben ook bezig geweest met wisselen van zorgverzekeraar en ik kan je vertellen dat het grootste deel van de kraamzorg gewoon in het basispakket vergoed wordt. Je moet rekenen op een eigen bijdrage van 3.50 euro per uur.
Wanneer je voor de eerste week 3 uur per dag afneemt kost het je dus 10.50 per dag, in totaal dus voor 7 dagen 73.50. Ook gaan de kosten van kraamzorg niet van je no-claim af ofzo, dus ik denk dat het dan nog wel een beetje meevalt toch?
En je hebt dan wel de juiste medische zorg voor jezelf en je kindje en wordt je op gang geholpen met de verzorging e.d.
Succes met beslissen!

Hi Harma,
kraamzorg zit verplicht in het basispakket dat verzekeraars aanbieden. Daarbij zit vaak wel een eigen bijdrage bij, maar dat is altijd minder dan wanneer je iemand anders moet betalen. Hoe veel je moet bij betalen hangt af van je verzekering. Soms kun je met een klein aanvullende verzekering deze kosten al opvangen. Ik ben bij de VGZ verzekerd en voor 6,50 in de maand heb ik een beperkt aanvullende verzekering. heel veel extra kosten worden hierdoor gedekt, zoals de eigen bijdrage van een niet medische ziekenhuisbevalling en de eigen bijdragen van de kraamzorg.
Ik zou als ik jou was even rekenen, maar het valt altijd mee hoor, maak je geen zorgen.

Groetjes,
Tineke

Hoi meiden!

Wat leuk al die reacties!! Lief dat jullie de  moeite hebben genomen!  Dank jullie wel daarvoor!

Ik was heel erg benieuwd naar jullie mening en jullie verhalen hebben mij absoluut overtuigd van het voordeel van kraamzorg in huis.

Een van de redenen waarom de vraag in mij op kwam is dat ik zelf verpleegkundige ben en van daaruit wel ietsje achtergrond heb. Echter, werk ik niet op een kraamafdeling, dus mijn ervaring valt absoluut in het niet bij een kraamverzorgster. Ik begrijp ook dat het 'wennen' is om ineens een kindje thuis te hebben die ineens dag en nacht aan jouw zorg is overgeleverd en dan is het wel handig als er iemand is die je kan helpen bij vragen etc.

Bovendien was ik al aan het twijfelen, omdat ik bij mijn collega vpk ineens allerlei onzekerheden boven tafel zag komen toen zij pas moeder was. Ineens was ze geen vpk meer, maar alleen nog moeder. En dat is natuurlijk ook logisch! Bij iemand anders haar kindje heb je als vpk een afstand en kun je veel scherper naar een kindje kijken. Als het om je eigen kindje gaat, maak je je natuurlijk veel sneller zorgen. Misschien wel juist om de medische achtergrond die je hebt..

De bijdrage vind ik niet erg hoor, je krijgt er ook veel voor terug. Zelf werk ik in de thuiszorg en mensen betalen daarvoor ook een kleine bijdrage, maar ze zijn er niet minder blij om als je komt helpen!

Tuurlijk komen er lieve meiden bij je over de vloer en is het fijn om iemand met kennis bij de hand te hebben als je vragen hebt. Het is ons eerste kindje, dus alles is nog nieuw en spannend. Ook voor mijn vriend trouwens.. die bijna nog nooit zo'n ukkie op de arm heeft gehad, laat staan een luier heeft verwisseld..

Meiden, nogmaals bedankt hoor!!
Groetjes, Harma

Terug
Bovenaan