Ervaring met geplande keizersnede

Hoi lieve mama’s,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen met geplande keizersnedes.

Inmiddels ben ik bijna 34 weken zwanger van ons tweede kindje. De eerste is geboren dmv een spoedkeizersnede en dit heb ik best als traumatisch ervaren. Nu heb ik de keus of ik het natuurlijk wil proberen of geplande keizersnede.

Mijn voorkeur gaat uit naar een natuurlijke bevalling en hiervoor heb ik samen met de verloskundige ook een mooi geboorteplan voor gemaakt waar ik helemaal achter sta. Nu komt het eind steeds dichterbij en merk ik dat ik wat in paniek raak en het niet meer zo goed weet. Mijn vorige bevalling duurde erg lang, bijna 30 uur, mijn zoontje was niet ingedaald en bleek achteraf ook een sterrenkijker. Na nog een uur persen moest ik heel snel schakelen want ze gingen over op een keizersnee en was mijn zoontje binnen 10 minuten geboren.

Nu begin ik dus een beetje in paniek te raken over wat als het weer zo lang duurt en uiteindelijk niet lukt. Misschien beter om een geplande keizersnee te laten doen. Maar aan de keizersnee heb ik ook niet echt een leuke herinnering.
Help.. Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Hoe hebben jullie een geplande keizersnede ervaren?

Ik heb na mijn eerste met spoedkeizersnede bij de tweede wel gelijk een geplande keizersnede gekozen. Doorslaggevend voor mij was dat ik geen wens had voor nog een derde. Als jij die mogelijkheid open wilt houden, zou ik toch vaginaal proberen want na iedere keizersnede neemt de kans op complicaties tijdens de zwangerschap, zoals je weet, toe.
Dat gezegd hebbende kijk ik ontzettend positief terug op de geplande keizersnede. Het verliep rustig, er was tijd voor een praatje, de sfeer op de OK was gemoedelijk, totaal anders dan de eerste keer met spoed. Ik kon mee kijken hoe mijn zoon geboren werd (gentle sectio) en kreeg hem gelijk op de borst en kon lekker met hem knuffelen terwijl de operatie werd afgerond. Ook vond ik het herstel echt 1000x minder zwaar. Achteraf blijkt toch dat eerst een moeizame bevalling ondergaan echt wel veel impact heeft gehad op mijn herstel. Ondertussen is mijn zoontje 4 maanden en voel ik me alweer helemaal fit, alsof ik nooit een keizersnede heb gehad, nou dat was de eerste keer wel anders.
Als minpuntje vond ik het wel lastig om twee nachtjes mijn dochter te moeten missen terwijl ik in het ziekenhuis lag, ze mocht ook niet op bezoek vanwege toen nog de coronaregels. Maar zij heeft het heel leuk gehad bij opa en oma en het was heel bijzonder om samen met haar bij haar nieuwe broertje te gaan kijken toen ze weer thuis kwam. 

Mijn 2e kindje is geboren met geplande keizersnede ivm stuitligging. Mn 1e kindje is gewoon thuis geboren na een prima bevalling van 12 uur, dat was echt een bevalling volgens het boekje.

Ik vond de geplande keizersnede prachtig! Heb het echt als iets heel leuks ervaren. Zo gezellig om s ochtends in het ziekenhuis te komen, alle tijd om jezelf te settelen en dan maar afwachten tot je aan de beurt bent. Het was zo gezellig, ook op de OK! Het was relaxed, er werden grapjes gemaakt. Met een geplande keizersnede is er 0.0 stress, dus t was vooral genieten!

Tijdens de keizersnede was ik wel extreem misselijk dus ik kon m'n kindje niet vasthouden na geboorte, ik voelde me zooooo rot en had genoeg aan mezelf. Dus m'n man is met haar naar de kamer teruggegaan en ik kwam zo'n 1.5 uur later nadat ik een poos op de uitslaap kamer gelegen had.

Ik vond het dus echt prachtig, wat een mooie ervaring! Zo bijzonder! Het herstel vond ik wel mega zwaar in vergelijking met m'n 1e bevalling. Het waren echt zware weken met 2 kleine kinderen, m'n oudste was nog maar 21 maanden toen de tweede geboren werd.
Wat betreft het herstel zou ik 100x liever weer gewoon normaal bevallen, maar dat is voor mij makkelijk praten omdat m'n 1e bevalling zo soepel ging.

Hoe dan ook, voor een geplande keizersnede hoef je niet bang te zijn. Het is een prachtig iets waar de doktoren alle tijd voor nemen en het is voor hun een super leuke operatie. Ik heb echt genoten in de OK, hoe gek dat ook klinkt.

Ik neem aan dat ze dit dit keer niet nogmaals zolang laten gebeuren. Kan je niet misschien afspreken dat je na zoveel uur toch over wilt gaan op een keizersnede. Omdat je vorige zo traumatisch was.

Hoi hoi. Ik zit in nagenoeg dezelfde situatie als jij. Mijn zoontje (nu 2 jaar) is na ruim een uur persen met een keizersnede gehaald ivm een zeer ongunstige aangezichtsligging (sterrenkijker). Was niet met spoed, maar was natuurlijk wel erg onverwachts. Heb dit hoe dan ook als iets prachtigs ervaren en mijn herstel ging super. Momenteel ben ik 17 weken zwanger van de tweede en heb natuurlijk ook de keuze, maar ben nog erg aan het twijfelen. Natuurlijk bevallen geeft natuurlijk over het algemeen de kortste hersteltijd en dat is uiteraard wel handig als je al een kindje rond hebt lopen, maar ja, bij mij speelt ook wel een bepaalde angst. En zoals eerder al gezegd, je hebt dan niet eerst die uitputtingsslag gehad van persen enzo. Blijft erg moeilijk hè…..

Niet echt antwoord op je vraag, maar ik had ook een traumatische eerste bevalling en was zoals dat heet "verhoogd angstig" voor de tweede. Ik had een heel mooi geboorteplan maar ben uiteindelijk door de verloskundige naar een bevalcoach gestuurd. Echt heel fijn!! Ze heeft de angst om te bevallen echt weggenomen (in 6 sessies) en hielp mij ook uit te zoeken wat ik nodig had om vertrouwen te hebben in de bevalling.
Bij 40+6 bevallen van een prachtige dochter, natuurlijk (wel medisch vanwege het eerdere gebeuren). Ging echt 100x beter dan bij de eerste en duurde ook maar 7 uur van eerste wee tot bevalling. Waarvan eigenlijk 3/4e heel goed op te vangen was. 7 uur klinkt veel maar voor mijn gevoel was het maar 3 uur.
Lang verhaal, maar mijn advies is om een bevalcoach in te schakelen(die ook emdr kan doen). Die kan je helpen om je angsten en plekje te geven en samen met jou kijken naar wat het beste voor jou is
Heel veel succes! En bedenk dat er geen foute keuze is

Terug
Bovenaan