Ervaring met kraamfeest / kraamborrel

<p>Op dit moment ben ben ik 33 weken zwanger van ons eerste kindje. </p><p>Wij overwegen een aantal weken na de bevalling een kraamfeest / kraamborrel te geven. </p><p>Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En wellicht tips. </p><p>Wie nodig je wel en wie nodig je bijv niet uit? En hoe hebben jullie het aangepakt?</p>

Ik lees even mee! Ben ook benieuwd. Zwanger van de 2e. Bij eerste 'gewoon' visite gedaan. Maar denk ook na over een kraamfeest nu... 

Wij hebben een kraamfeestje gegeven toen onze zoon bijna 3 maand was. Dit omdat hij 5 weken in het zkh moest blijven (prematuurtje). De periode erna hadden we nodig om te wennen aan elkaar. 
We hebben het feest gegeven van 17 tot 20 uur en we hadden zo’n 30 man uitgenodigd: naaste familie en vrienden, daarbij goed gekeken naar wie wel/niet. Ik heb ook een zeer goed contact met onze buren en met hen heb ik een aparte dag genomen waarbij ik zelf lekkere hapjes had gemaakt, van 19 tot zo’n 21.30/22.00 uur.  
Op het kraamfeestje hebben we met z’n allen lekker gegeten bij ons thuis. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor alleen hapjes. De uitnodigingen verstuur je ruim van tevoren en daarop kun je vragen of men wil laten weten of ze komen. Voor de voorbereiding van het eten heb ik mijn lieve moeder gevraagd en zoete lekkernijen gekocht en de hapjes voor onz buren heb ik zelf gemaakt. 
Het geven van zo’n feest heeft het voordeel dat je alles in 1 x hebt gehad en je kunt beter voorbereiden en eventueel extra uitpakken. Ik vond het een zeer geslaagde dag in ieder geval. 

Ik zou persoonlijk alleen uitnodigen wie je bijvoorbeeld ook echt over de vloer zou willen hebben. En niet omdat het moet of omdat het familie is. 
Wij hebben iedereen een kaart gestuurd en van sommige kon ik ondertussen echt niet uitstaan dat ze der waren? daar ergerde ik me dood aan etc.

Hoi,

Wij hebben 'n kraamfeest gegeven toen ons dochtertje 3 weekjes was. Gewoon bij ons thuis. We wonen vrij, dus hadden een grote partytent opgezet (het was zomer). 
Bij ons kwam familie gewoon op kraambezoek, en voor buren, vrienden, collega's etc was het kraamfeest. Begon om 4 uur smiddags dacht ik, taartje eten, uur of 6 bbq aan. Uur of 8 waren de meesten weg. Was erg gezellig! Alleen, we zouden het bij ons komende kindje (nu 12 weken zwanger) later na de bevalling doen. Ik voelde me toen super, alleen was toch denk ik, ook voor ons meisje, ff te druk. Ze was flink van slag die avond. Maar, dat verschilt misschien per situatie en kindje.

Hoi! Wij hebben een geboorte feestje gegeven toen onze dochter 6 weken was 
ik was namelijk zelf erg gehavend (wil je niet bang maken) maar ik was lichamelijk nogal van de leg na Mn bevalling daarom heb ik het pas met 6 weken kunnen doen..
ik zou zelf eerder als je je goed voelt voor 4 weken kiezen zodat mensen niet zo ongeduldig worden..
wij hadden bij het geboorte kaartje een los kaartje laten maken als uitnodiging voor het geboorte feest..
wij hadden een ruimte afgehuurd in een hotel.. met hapjes en drankjes 
het was heel gezellig en lekker geen troep in Mn huis en geen mensen die net ff langer bleven hangen dan waar je zin in had 
beste idee ooit! Je kraam tijd is zo fijn om als “gezin” door te brengen er komt zo veel op je af en het is zo fijn om echt de tijd te hebben met je hulp hoe je alles moet doen met je kleintje als je dan constant visite hebt is je week voor je het weet voorbij en dan is je hulp er niet meer waar je op terug kunt vallen of je het wel allemaal goed doet etc..
zeker bij je eerste je bent dan nog zo ontwetend doe ik het wel goed etc je bent moe hormonen misschien wel ingeknipt dan zit je echt niet te wachten op al die mensen 

Wij gaan ook een babyborrel doen wel pas al onze mup 3 maandjes is. Hebben een zaaltje gehuurd, de oma's zullen hapjes maken en wij ook. Zo kunnen we iedereen in een keer uitnodigen en dat zijn er nogal wat 160.... hoeveel er zullen komen is natuurlijk wel de vraag. Denk dat het wel fijn is om het zo te doen anders zit je elk weekend met mensen bij je thuis. Natuurlijk mag hele dichtbijstaande familie en vrienden wel al eens eerder langskomen. 

Bedankt voor alle reacties en tips. Leuk om te lezen hoe anderen t aanpakken. Wij zijn d’r nog niet helemaal overuit. :) gelukkig kunnen we er nog even over nadenken

Terug
Bovenaan