ervaring met logopedie????

Hallo allemaal,

Ben net terug van het consultatie buro en daar vonden ze dat mijn zoontje onduidelijk praat  is natuurlijk nooit leuk voor een moeder om dat te horen, maar ze hebben wel een beetje gelijk...

Hij praat veel, kent veel woorden en praat twee talen (ned.  & eng.), maar alles binnenmonds. Nu viel het mij niet zo op omdat ik hem natuurlijk dagelijks hoor en dus ook versta, maar het klopt wel...

Nu heb ik het advies gekregen om een afspraak te maken bij een logopedist, wie heeft hier ervaring mee?
Werkt het?
En wat kan ik ongeveer verwachten?

Liefs Nika
 
Hallo,

Ik weet niet hoe het is bij een logopediste maar er woont er een bij ons in de straat en die zegt dat het heel erg goed is voor kindjes om met een rietje te drinken.
Dat is goed voor de mondmotoriek en voor de spraak.
Misschien iets om te proberen.

Huub had in het begin een beker van Nuby waar een rietje in zit, de meeste mensen zeiden dat dat niet goed voor hem was, terwijl zij het aanmoedigde.
En ik weet niet of het daar aan ligt maar Huub praat erg duidelijk.

Succes ermee.

Groetjes mamavanHuub
 
hai Studiemam,
Mijn broer is nederlands en zijn vrouw engelse. Ook hun dochtertje spreekt nog wat traag en soms onduidelijk. Advies wat ze kregen was consequent in hun moederstaal tegen haar te spreken: nederlands door mijn broer en engels door mijn schoonzus.
Tweetalig opvoeden kan natuurlijk prima, maar kan ook verwarrend zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met een logopediste, maar kom er door mijn werk wel heel veel mee in aanraking. Over het algemeen bieden ze voor kinderen hele leuke oefeningen, bv. brandweerauto's nadoen of dierengeluiden. Samen boekjes of wat ze praatplaten noemen doorkijken. Mondmotoriekoefeningen zoals inderdaad door een rietje drinken, maar ook bubbels blazen in een bekertje zeepsop, bellen blazen, watjes wegblazen met een rietje, op allerlei fluitjes blazen. Ik zie aan de kinderen dat ze er met heel veel plezier naar toe gaan en dat er weinig druk op ze ligt. Dat ze het juist heel leuk vinden,  het echt zien alseen  speel half uurtje.

Groetjes Soela
 
Dank jullie voor de reacties...
Heb het mijn familie verteld en die vinden het allemaal onzin, die vinden dat hij best duidelijk praat en hij was ook wat verlegen bij consultatie buro waardoor hij nogmeer mompelde...
Toch denk ik dat ik wel een afspraak ga maken, helemaal na de uitleg wat ze ongeveer doen (klinkt heel leuk!) en een consult mag zoiezo van de verzekering...
Door een rietje drinken had ze het ook over, maar dit doet hij eigenlijk al vrij vaak...

Ik houd jullie op de hoogte!
Liefs Nika
 
Onze dochter praten tot haar derde jaar heel onduidelijk, dat zelfs wij als ouders zijnde vaak moesten gokken wat ze zei. Ze heeft toen ze drie was buisjes gekregen en is gelijk een stuk duidelijker gaan praten, waarschijnlijk heeft ze het al die tijd zelf niet verstaan. Ze ging voor ons duidelijk praten, maar een vreemde verstond haar niet. Ze miste heel veel klanken, die ze haar eerste levenjaren gemist had. Wij zijn een half jaar (zijn net klaar) bij een logopediste geweest, en staan er zelf verstelt van hoeveel duidelijker haar taalgebruik is geworden. Ik ben blij dat we gegaan zijn. Iedereen kan haar duidelijk verstaan nu en kan het dus iedereen van harte aanraden, dat als je het advies krijg om naar een logopedist te gaan, zeker te gaan. Je helpt er niet alleen je kind mee, maar ook de omgeving die haar/hem niet kan verstaan.
 
Mijn dochter van 4 krijgt ook logopedie, vanwege het niet uitspreken van de R.
Ze is er een keer of 5 geweest en kan hem  nu al uitspreken. Voor haar was het net het zetje wat ze nodig had.
Ik zou gewoon een afspraak maken en kijken wat de logopedist zegt.
Het gebeurt idd op een hele speelse wijze. Mijn dochter vond het altijd een feest om er heen te gaan.
Je familie kan het wel onzin vinden, wat je beslissing niet makkelijker maakt, maar je kan er beter een keer voor niks heen gaan, dan dat hij straks echt problemen krijgt met praten.
Mijn ervaring is dat een logopediste ook heel eerlijk zegt als het niet nodig is.
Veel succes
Sil
 
Terug
Bovenaan