Ervaring met meertalig opvoeden?

Hoi allemaal,Ik ben een kersverse moeder van een schitterend zoontje, geboren 12 november 2014. Samen met mijn man willen we graag ons zoontje meertalig opvoeden; Nederlands en Engels. We zijn allebei backpacker en reizen veel. Daarnaast communiceren we ook in het dagelijks leven vaak in het Engels. Als ons zoontje enigszins op ons lijkt, gaat hij er zeker baat bij hebben om al vroeg Engels te kunnen spreken. Mijn vragen zijn bijvoorbeeld:- Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is jouw ervaring?
- Vanaf welke leeftijd (van je kleintje) ben je begonnen met het spreken in de andere taal?
- Hoe reageerde je omgeving hierop?
- Merk je resultaat?Mochten hier mensen zijn die juist ook willen beginnen met het meertalig opvoeden? Dan hoor ik graag waar je tegen aan loopt of andere ervaringen.We zijn allebei Nederlands, maar ik beheers het Engels zeer goed tot uitmuntend. Met uitzondering dat ik niet ben opgevoed met Engelse kinderliedjes, maar daar heb je gelukkig het internet voor ;). Ik heb gelezen dat het beste werkt als er één consequent de vreemde taal spreekt en de andere ouder de moedertaal.Ik ben benieuwd naar reacties!
 
Ik zelf werk op een multicultureel kinderdagverblijf en wij adviseren inderdaad ook aan ouders met deze vraag dat er 1 ouder consequent de Nederlandse taal aanbiedt en de ander de vreemde taal. Je kunt er dan eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen. De ontwikkeling van taal begint al ver voordat het kindje zijn eerste woordje uitspreekt. Succes!
 
Nonna,
Dankjewel!! Je zou denken dat het nu nog niet uitmaakt als je kindje 5 weken oud is. Maar alles zou inderdaad wel meegenomen zijn. Plus, daarbij moet ik er zelf ook aan wennen. Dus kan er beter maar vroeg genoeg mee beginnen :)
 
Gefeliciteerd met jullie zoontje. Direct beginnen is inderdaad belangrijk, omdat ze vanaf moment 1 al bezig zijn met taalontwikkeling. Ze gaan op den duur herkennen en nadoen wat al vroeg kan beginnen. Brabbelen is al een eerste begin, dus hoe vaker en langer ze het van je hebben gehoord hoe beter
 
Ik vraag me af of je dan eigenlijk ook Engels zou moeten spreken tegen andere mensen, als je kleintje in de buurt is? Want dat zit nog niet in mijn systeem.
 
Terug
Bovenaan