Ervaring met overproductie borstvoeding?

Hi meiden,

ik heb een redelijke overproductie voor wat betreft borstvoeding. Vanaf het begin al, ook verloor ik tijdens de zwangerschap al veel colostrum.

Mijn zoontje is nu een maand oud en hij zit op 5-6 voedingen per dag. Ik doe al aan blokvoeden en nu kolf ik eerst 100 cc af (in 2 minuten!) en geef dan de borst, anders spuit de voeding eruit en dan verslikt hij zich. Ook lekt mijn ene borst als ik de andere geef of kolf, dus dat is best lastig.
Dit gaat allemaal best goed, maar ik vraag me af of iemand ervaring of tips heeft? Wil dat afkolven niet eeuwig blijven doen...

Groetjes Janneke
 
Hoi Janneke,

vervelend zeg, dat je zo`n overproductie hebt. Had er zelf ook erg veel last van, heb trouwens nooit het eerste afgekolfd, maar gewoon weg laten lekken, ik was veel te bang dat ik de overproductie in stand zou houden. Het is hier eigenlijk vanzelf beter geworden. Na ongeveer 8 weken merkte ik dat ik minder spanning op mn borsten had en dat ik minder vaak een schoon t shirt aan hoefde te trekken omdat ik weer was doorgelekt.
Het lekken van de "vrije borst" heb ik overigens nog steeds, ik los dit s nachts op met een handdoek en overdag gebruikte ik de lilly pads, siliconen zoogcompressen, ik wisselde ze overigens wel af met de "gewone"wegwerp zoogcompressen. Met de lilly pads gebeurde het trouwens ook zo nu en dan dat er een stuwmeertje ontstond, maar dat was denk ik meer aan mij te wijten dan aan de zoogkompressen.
Kijk ook eens op www.borstvoeding.com.

Heel veel sterkte en succes!
groetjes Baukje
 
Ook ik ken het overproduceren.
Mijn zoontje van 12 weken slaapt sinds een week door en in het begin werd ik wakker van de pijn, zoveel stuwing had ik. Het afkolven zou ik proberen te minimaliseren.   Je borsten wennen er aan dat je elke keer zoveel melk afneemt.
Ik voedt altijd met een extra doekje  onder mijn borst bij mijn bh in. Ook leg ik een spuugdoekje  bij mijn zoontje op de buik.
'S nachts gebruik ik gewoon een compres bij  de borst die hij niet drinkt en lig ik op een handdoek.  
Ik probeer ook niet binnen de 3 uur te voeden, ik merk dan dat de productie snel weer omhoog schiet.
Het is best wel lastig zoveel melk maar het is een luxe probleem houd ik mezelf maar voor, hoe vaak hoor je wel niet dat vrouwen niet genoeg melk hebben.
 
Zorg dat je zo snel mogelijk van dat kolven afkomt, want daarmee houd je het probleem in stand en maak je het op den duur erger!
Beter is het  als je kolft  om heel kort te kolven tot het toeschiet, dat te  laten lopen en dan aan te leggen, maar liever leg je aan en maak je even los als het toeschiet, vangt de melk op en legt weer aan als de melk niet meer spuit maar druppelt.

Door elke keer 200cc extra te kolven denken je borsten dat je een tweeling hebt!

Op borstvoeding.com staat een heel duidelijk artikel over de aanpak van hyperlactatie. Met een goed stappenplan voor de aanpak.
 
Hallo meiden,

Even een denkvraag van mij: als je bij overproductie niet eerst afkolft komt je kleintje dan wel aan de vette achtermelk toe? Het is zo maar een gedachtenspinsel van mij. Op de borstvoedingscursus had ik gehoord dat kinderen waarvan de moeders overproductie hebben veel spugen en huilen (overvol zitten) maar ook slecht groeien omdat ze niet aan de vette achtermelk toekomen. Daarom denk ik dat afkolven misschien wel goed is.
Ik weet niet hoe je dit oplost, ik zou een lactatiekundige consulteren!

Succes! Wat heerlijk dat jullie nog borstvoeding geven.... bij mij is het om allerlei redenen geadviseerd om na  5 weken te stoppen.... ben een beetje jaloers!
 
Je borsten raken na verloop van tijd 'zindelijk', maar daar gaan meestal eerst wel heel wat maandjes overheen. Vanaf 5 maanden lekte mijn andere borst nooit meer bij afkolven of voeden...... Maar goed, zo ver ben je nog niet. Ik ken (helaas, denk ik soms wel eens, maar dat zal je vast niet met me eens zijn) het probleem van hyperlactatie niet (bij mij was het eerder andersom, als ik niet vreselijk mijn best doe met kolven dan loopt de bv snel terug). Hopelijk raak je snel van die overproductie af, wel fijn voor de koelkast, maar niet voor jouzelf. Niet teveel kolven, daarmee stimuleer je het alleen maar.....
 
Persoonlijk geen ervaring mee, maar omdat een vriendin dit wel had ben ik voor haar gaan googlen en kwam ook op de site van borstvoeding.com.
Daar hebben ze het over het resetten van de borsten door beide borsten helemaal leeg te kolven en vervolgens volgens een bepaald schema te voeden. Je moet het maar eens lezen, ik denk dat het wel wat is.
Overigens is vraag en aanbod na een week of 8 pas enigszins goed "afgesteld", maar als je zoveel blijft kolven(vraag) blijft de produktie(aanbod) in stand.

Groetjes, Yvette
 
is 5 voedingen voor een kindje van een maand niet wat weinig. Zou je je overproductie niet kunnen verbeteren door vaker aan te leggen en hem daarmee kleinere hoeveelheden tegelijk laten drinken? Ook dat kolven werkt natuurlijk tegen je.
 
Terug
Bovenaan