Ervaring met Rapley methode?

Hallo mama's, iedereen begint nu zo'n beetje met de eerste hapjes. Ik ben erg benieuwd of er nog meer moeders zijn die dit met de Rapley methode doen, dus geen gepureerd eten maar eten direct in brokjes aanbieden. Ik heb hierover gelezen op borstvoeding.com en vind het eigenlijk wel een erg goed verhaal. Ben alleen een beetje bang dat het veel langer duurt dan leren eten met een lepeltje (door mama gevoerd). Onze dochter wil echt geen fles en ik kan dus maximaal 2 uur van huis zonder haar wil ik niet in de stress schieten. En binnen nu en een paar maanden moet ik ook weer aan het werk en ik heb dus nog steeds geen manier om haar een bv (of meer) te laten overslaan. Help! Pap met de lepel vindt ze ook geen succes. Hoe lang duurt het ongeveer, leren eten en dan ook 1 of 2 voedingen kunnen overslaan?

Hoi,
Ik heb idd ook over deze methode gelezen op dezelfde website, ik vond t op zich een overtuigend verhaal, hoewel ik me toch wel afvraag of een kindje zich niet sneller verslikt met stukjes eten in de mond.... Jesse krijgt sinds een maand eten met een lepeltje en dat gaat heel goed. Ik zie er op zich ook niks mis mee om hem van een lepel te leren eten, uiteindelijk doen volwassenen dat ook!! Maar ik wil hem ook de structuur van voedsel laten leren kennen, dus ben met 5 maanden begonnen hem in dingen te laten bijten (zachte dingen, zoals peer, aardbei, komkommer). Hij vindt t geweldig, schraapt met zn tandjes stukken ervanaf en wat hij te groot vindt, loopt weer uit zn mond. Maar ik heb wel al een keer meegemaakt dat er ineens een echt groot stuk afbrak van de peer, en dat hij wel moeite had om t eruit te krijgen, toen zat mn hart even in mn keel, was erg bang dat ie zich erin zou verslikken en t blijft een klein kind, één foute beweging en hij had de brok ingeslikt... toen ben ik wel wat voorzichtiger geworden, geef m nu eigenlijk weer wat meer gepureerd eten...

Hoi,

Wij hebben met onze oudste dochter (nu 2 jaar) de rapleymethode een beetje uitgevoerd. Een beetje, omdat ik niet alles meteen  rauw / in grote stukken gaf.

We zijn i.v.m. allergieen en BV pas begonnen met bijvoeding vanaf 6 maanden. Dan zijn  ze ook wel wat groter om  kennis te maken met  stukken eten dan bijvoorbeeld als ze 4 maanden zijn.
Eerder gaf ik haar wel een lepeltje om vast te houden en op te 'bijten' zodat ze 'kennismaakte' met een lepeltje.
Haar eerste fruithapje was half gepureerde banaan, 2 dagen geprobeerd, en de derde dag een stuk banaan gegeven. Ik vasthouden en zij hapte  gewoon stukjes er vanaf. Heb eigenlijk nooit iets helemaal fijn gepureerd, ze slikte meteen goed en toen hebben we alle soorten fruit met stukjes gegeven, Broccoliroosjes, bloemkool, zachte worteltjes, er is zo veel om goed te eten.  
Verslikken? Eigenlijk heb ik dat nog nooit echt meegemaakt, was het stuk te groot dan spuugde ze  het eigenlijk uit. Goed kijken naar de manier van slikken en eten!  

Voordeel: niks helemaal fijn prakken of fijnmalen  maar snel stukjes kunnen  eten.  
Nadeel: nu is het echt een vuilnisbak; eet alles op, kan soms echt alles naar binnen schrokken!!!    

Met onze jongste dochter (nu 3 maanden) wil ik het ook zo weer doen, ben benieuwd of het een tweede vuilnisbak wordt!

Hoi,

Wij hebben onze dochter leren eten via de rapley methode. En het is ons zeer goed bevallen, onze zoon mag over 2 weken ook beginnen (hij is dan 6 maanden).
Wij hebben nooit iets gepureerd voor haar. Zij at gewoon wat wij ook aten.
Ik ben begonnen met worteltjes, daarna bloemkool, broccoli etc. Ook aardappels bood ik gewoon in hele stukken aan (meestal legde ik een halve aardappel voor haar neer). En brood is natuurlijk heel makkelijk á la Rapley aan te bieden. En qua fruit is ze begonnen met banaan en peer geloof ik.
In het begin snapte ze niets van een bordje. Als we haar eten op een bordje legden,  kieperde ze het bordje om. Daarom hebben we eerst haar eten gewoon voor haar neergelegd en dat pakte ze dan zelf van tafel. Zij heeft zich nooit verslikt in eten.
De rapley methode gaat ervan uit dat je niet zelf eten in hele stukken in de mond van het kind moet doen, maar dat het kind het zelf moet kunnen pakken. Dan is het nooit te klein om in de keel te schieten (denk maar aan rozijntjes, die kunnen ze motorisch echt nog niet pakken als ze 6 maanden zijn). Onze dochter pakte het gewoon en spuugde iets uit als het te groot was.
Ze is nu 2 jaar en eet gewoon van een bordje hoor, met een vork of lepel.
Het is ons heel goed bevallen en ik heb er nu al zin in dat  de jongste mag gaan experimenteren met eten. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen dat kinderen met de handen eten, maar dan is het echt super.
Onze dochter heeft nog nooit een potje opgegeten (ze heeft één keer één hap gehad, maar spuugde het direct uit en weigerde sindsdien alle potjes).

Als je nog wat te vragen hebt,  gewoon doen.
Het is echt heel erg leuk om samen  met je kind te  eten.
Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15-09-08) en Freek (13-05-08)  

Onze ervaring is dat Rapley fantastisch is!
Wij deden wel een combi en hielpen onze oudste (nu net 2) ook af en toe maar grotendeels deed ze alles zelf! Rapley met de handjes maar ook zelf met een vorkje of lepel, ook tuitbekers hebben we heel snel afgezworen omdat ze ook echt wel uit een bekertje (uiteraard niet helemaal vol) kunnen drinken! Alleen in de auto bijvoorbeeld of onderweg namen we een tuitbeker mee! We merken dat onze dochter qua fijne motoriek heel erg goed ontwikkelt is en ik denk dat het mede komt door het zelfstandig eten en drinken.
Het is in het begin helemaal niet zo belangrijk dat ze echt veel binnenkrijgen want ze krijgen nog genoeg melk (fles of BV)!
Een goede site is: http://www.bijvoedingforum.org/portal.php er is ook een forum waar je allerlei vragen kunt stellen en waar ook dietisten aanwezig zijn en antwoorden!
Ik zou zeggen probeer het Rapleyen gewoon uit en kijk of het bij je past!
Wij gaan er volgende maand weer heerlijk mee aan de slag (klieder!) Er zullen weer heel wat Kodak momentjes volgen! hihi!

Succes en veel eetplezier!

Liefs L81

Terug
Bovenaan