ervaring met spruw?

Hoi hoi,

vandaag is mijn zoontje (15 weken) naar de huisarts geweest en wat ikal dacht is waar hij heeft spruw in zijn mondje.
Maar ik heb nergens last van. Ik heb een er wat voor gehad: daktarin gel.
Wie heeft hier ervaring mee en wat voor ervaring?
Ben wat dingetjes vergeten te vragen, misschien weet iemand hier antwoord op.
Hoe lopen ze zoiets op? Zijn er homeopatische middelen tegen? Hoe moet ik het verder behandelen? Ik moet het 4 keer per dag bij hem in zijn mondje smeren en dan ook na het voeden op mijn tepels doen.
Moet ik met meer dingen rekening houden? Zoals hoe zit het met mijn afgekolfde melk moet ik die allemaal weggooien? Ik steriliseer alle spenen en kolf enzo is dat genoeg?
Als hij heeft gespuugd moet ik dan alles wassen wat daarmee in aanraking is geweest?
En nog een belangrijke vraag: kan mijn man er ook last van krijgen i.v.m. het vrijen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, maar omdat ik niet kan wachten ga ik ook al vast verder zoeken op internet.

Liefs,

Hoi,

Hier helaas een ervaren spruw-moeder. Onze zoon heeft er vanaf zijn vierde week last van (nu 13 weken oud). Ik zal kijken welke vragen ik kan beantwoorden vanuit mijn oogpunt.

Hoe lopen ze zo iets op? Spruw is een schimmel: candida. Iedereen draagt deze schimmel bij zich, maar de meeste mensen hebben genoeg weerstand om dit tegen te gaan. Baby's vaak niet. De schimmel kan gaan "groeien" om allerlei redenen: weerstand die dus verminderd, de zuurgraad in de mond die wijzigt, het schoonmaken van een speen die op de grond gevallen is door hem in je eigen mond te stoppen, vieze vingers in het mondje van je kind (en dan niet alleen het vuil wat je ziet, maar ook als je gewoon een paar uurtjes je handen niet wast, maar ook geen bijzondere dingen doet, zit er toch vuil op je handen) etc. Er zijn vele oorzaken, zonder dat je er zelf eigenlijk iets aan kan doen. Spruw is vaak een probleem van hygiëne, maar dat wil niet zeggen dat je niet hygiënisch genoeg met je kindje om gaat. Je kindje kan er gewoon gevoelig voor zijn.

Of er iets homeopatisch is, weet ik niet. Als iemand daarop antwoord heeft, dan hoor ik dat ook graag. Daktarin is een goede gel. Wij kregen het advies het vaker in zijn mondje te smeren. Gewoon omdat 4 keer erg weinig is. Het moet zo lang mogelijk in het mondje blijven om de schimmel te doden. Ik weet niet hoe vaak je voedt, maar wij doen het na elke voeding. Je moet het blijven gebruiken nadat de spruw over is: minimaal 2 dagen, liefst wat langer (staat in de verpakking).
Ik gaf borstvoeding bij de eerste keer spruw (nu geef ik fles), maar toen smeerde ik mijn borsten ook in. Jij en je baby geven het aan elkaar over. Ook je borsten wassen voor het voeden, kreeg ik als tip mee. En evt. wat vaker je bh verschonen en de compressen na elke voeding verschonen. Ik kreeg toen wel het advies om de afgekolfde melk weg te gooien, maar die had ik niet zoveel op vooraad (voor 1 dag steeds maar), dus dat was niet zo'n probleem voor mij.

Een ander advies: gebruik elke speen maar 1 keer en stereliseer hem daarna. Wij hebben hier dan ook 4 spenen liggen, zodat ik niet 5 keer per dag alles hoef uit te koken. Ook de kolf moet inderdaad elke dag uitgekookt worden.

Helaas: het beste is wel alles te wassen wat met zijn melk in aanraking is geweest. De schimmel overleeft nog bij 40 graden, dus alles op 60 graden wassen en wat niet geschikt is, strijken (dat is ook warmer dan 60 graden). Wij wassen ons hier te pletter. Na elke voeding minimaal 1 slabbertje, heel vaak de hydrofielluiers die onder zijn hoofd liggen in box en bed (door spruw kunnen ze meer gaan spugen), zijn kleertje waar hij op geknoeid heeft en niet te vergeten: het boxkleed, de speeltjes, alles wat in de mond van onze Cas of met zijn melk in aanraking is geweest, gaat in de was.

Of je man het ook kan krijgen? Ik heb geen idee. Als jij het ook in jouw mond hebt, kan je het wel aan hem geven, dat weet ik wel. Maar verder weet ik het niet.

Spruw kan geen kwaad, maar hier zorgt het voor de nodige stress. Wij hebben helaas een zoontje wat daar erg gevoelig voor is. De spruw is nu weer 2 dagen weg, maar wij blijven een maand lang doorgaan met de Daktarin. En dan maar hopen dat hij groot genoeg is en er overheen is gegroeid.

Sterkte er mee.

Groetjes Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Halo

Tamara heeft al veel geschreven, dus ik zal zo min mogelijk herhalen. wij hebben nog enkele tips/instructies meer gekregen:
Handdoek voor je handen alleen zelf gebruiken en minimaal elke dag een schone, handdoeken na elke keer vervangen, evt een aparte voor je borsten. Voor en na elke voeding handen wassen, zeker niet met ongewassen handen een luier verschonen, dan kan de spruw ook daar terecht komen en voor kapotte billen zorgen. En het is het beste om na verdwijnen van de klachten nog 7-10 dagen door te gaan omdat het anders terug kan komen.
Overigens heeft een contactpersoon van de VBN mij aangeraden om niet de daktarin gel voor je tepels te gebruiken. Het is plakkerig en sluit af, wat de kans op kloven vergroot. Wij hebben miconazol creme (kan je gewoon bij de drogist kopen) gebruikt voor de tepels, dat is niet zo plakkerig. Als je meteen na de voeding heel dun aanbrengt, hoef je het niet bij de volgende voeding perse af te wassen, het mag natuurlijk wel.

Nou, heel veel succes! Vond het een heel gedoe!!!

Groeten

Rosanne

ik zal eerlijk zeggen, ik heb bovenstaande bericht niet gelezzen dus mischien plaats ik iets dubbel.

ik gebruikte nooit dat lepeltje dat je erbij krijgt, dat word een bende, ik doe het op de gok.

zorg dat je ook goed achter in het gehemelte komt met de gel, als het daar niet weggaat blijft het terug komen. let wel goed op ze kunnen zich verslikken door de plakkigheid, blijf dus altijd bij hem als je het net gegeven hebt.

wij pakte iedere voeding een schone speen en een schoon doekje. ook deed ik de gel op de speen wanneer hij ging drinken dan pakte hij hem ook   beter.

spruw is een schimmel die iedereen bij zich draagt, alleen de een is er gevoeliger voor dan de ander, als het straks wg is wil het dus niet zeggen dat het niet meer terug komt.   kindjes groeien erover heen.

hou met het geven rekening met dat je het niet te kort voor de volgende fles geeft want hoe langer het in de mond zit hoe beter.

oja, heb net de andere berichten wel gelezen en wat mama tamara zegt, inderdaad echt geen vinger of handje in de mond van de baby doen, ookal willen ze dit vaak heel graag.

neem ook de handjes van je baby een paar keer per dag met een doekje af.

en inderdaad ondanks dat spruw met hygyene te maken heeft is het niet om te sc hamen al je kindje het heeft, het is namelijk bijna niet te voorkomen, hoe hygyenisch je ook bent, je kindje is er gevoelig voor of niet......

Goewan heeft het nu voor de tweede keer, terwijl wij nadat hij de eerste x heeft gehad,

continu zijn en onze handjes sc hoonmaken, iedere voeding schone speen en schoon doekje, iedere avond als het plastic speelgoed uitkoken, gespuugt op shirtje, schoon shirtje aan, om de 3 dagen wassen we het boxkleed uit. (we hebben er twee) doen geen vingers in zijn mondje, en toch heeft hij het nu voor de tweede keer

Hoi hoi,

Homeopatisch is Molkosan van dr A.Vogel.
Het is alpenwei,en supergeconcentreert,niet speciaal tegen spruw ofzo.
Heb het ook gebruikt,het stinkt wel.
Alleen was onduidelijk of je wel of niet moest verdunnen,op internet stond van niet,je kan er ook je borsten mee deppen voor en na een voeding.
Je kan ook je borsten onder de douche wassen met lactacid
En idd heeeeeel veel wassen op 60 graden

groetjes Merel

ik weet alleen van daktarin die ik renzo ook geef dat je hem absoluut niet in de lepel moet geven met kans op verstikking tenminste vertelde de apotheker mij gewoon op je vinger of speen doen en zo proberen de hoeveelheid naar binnen te krijgen

succes liefs Corina

Bedankt voor jullie reacties.
De spruw is nu gelukkig over, hij drinkt ook weer wat rustiger.
Ik heb inderdaad daktarin met mijn vinger in zijn mondje gesmeerd, nadat ik het op lepetje de juiste hoeveelheid had gemeten.

Liefs,

Terug
Bovenaan