Ervaring met wartaal tijdens koortsstuip?

Ik ben op zoek naar koortsstuipervaringen. Met name wat je precies ziet bij je kindje. Heeft een van jullie wel eens gezien dat je kindje probeert te praten maar enkel vreemde klanken eruit krijgt?

Mijn kindje van ruim 4 heeft vanmorgen een vermoedelijk koortsstuip gehad. Aldus de huisarts. Maar het knaagt een beetje dat de uitleg die ik lees niet helemaal past bij wat ik zag. Ze heeft hoge koorts 24 uur nu. Na pijnstilling daalde dit snel. Toen werd ze wakker uit een dutje, was redelijk slap, begon die wartaal uit te slaan, schokken met armen en benen, ritmische grijpjes met haar handen, dwars door me heen staren met echt vreemde ogen. Ze was niet te wekken of aanspreekbaar. Na een minuut of 5-10 kwam ze weer bij. Ze was zich bewust van dingen proberen te zeggen die er niet goed uit kwamen.

Wat ik niet zag: ogen wegdraaien, blauw aanlopen, stijf worden. En achteraf was ze juist weer zichzelf, wakker, niet overstuur, coherent. Ze heeft nog nooit eerder een koortsstuip gehad en al heel wat keren knijterhoge koorts gehad.

Het klinkt voor mij anders dan de algemene beschrijving van koortsstuipen, maar de huisarts leek zeker van haar zaak. Ik zou het fijn vinden als andere ouders dit zo ook wel herkennen.

Volgens bovenstaande bron is een koortsstuip een epileptische aanval tijdens of vlak na koorts. Je omschrijving voldoet niet aan de klassieke omschrijving van een koortsstuip, maar wel aan die van een epileptische aanval. Dus op basis daarvan zou je huisarts best gelijk kunnen hebben.

Wel heel naar om je kindje zoiets te zien doormaken, sterkte!

Onze dochter van net 1 heeft pas een koortsstuip gehad. Vreselijk om te zien. Zij werd wel blauw en was helemaal stijf. Gewoon echt helemaal uit zeg maar. Toen ze hier soort van uit bijkwam werd ze helemaal slap. Keek inderdaad dwars door me heen en reageerde niet op aanspreken, zelfs niet op schudden of “tikken” op haar wang. (Voor het eerst dat ik een kind door elkaar geschud heb)
Duurde best een hele tijd voor ze echt weer helemaal terug was…

Afgelopen zaterdag kreeg een ventje hier voor de deur achterop de fiets een koortsstuip. (Aparte was dat hij volgens zijn moeder niet ziek was)
Die stuip zag er heel anders uit dan die van ons dochtertje… Dat ventje werd ook niet blauw, alleen heel slap en schokte…

2 koortsstuipen, 2 verschillende…

Beste Yima jeetje zeg, koortsstuipen kunnen voor ouders een verontrustende ervaring zijn, vooral als het voor de eerste keer gebeurt. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik heb op Oudersvannu.nl gekeken en gezocht naar informatie waar je mogelijk wat aan hebt:

Zo'n 4% van alle kinderen heeft een keer een koortsstuip. Als dat gebeurt, ziet het eruit alsof je kind een epileptische aanval heeft. Heel eng om te zien, maar weet: het is bijna altijd ongevaarlijk en gaat vanzelf over. Als je kind last heeft van plotseling opkomende, snel stijgende koorts, kan er een soort kortsluiting optreden in de hersenen. Doordat het zo snel ontstaat, had je misschien nog niet eens in de gaten dat je kind koorts kreeg. Aan deze kenmerken kun je een koortsstuip bij je kind herkennen: het lichaam verstijft en/of schokt, er zijn Ongecontroleerde bewegingen met de armen en benen, bewusteloosheid en onregelmatige ademhaling, oppervlakkig of stotend. Je kind kan zelfs even stoppen met ademhalen. Een koortsstuip is geen teken dat je kind epilepsie heeft of krijgt. Kinderen die vaker koortsstuipen hebben (gehad), hebben wel iets meer kans op het krijgen van epilepsie. Maar verreweg de meeste kinderen die meerdere keren een koortsstuip hebben gehad, groeien eroverheen en krijgen het niet meer als ze ouder dan 6 jaar zijn.

Wil je meer lezen over koortsstuipen of video's bekijken voor uitleg, lees of kijk dan hier verder:
Dit artikel is medisch beoordeeld door huisarts Kimberley de Wit

Ik hoop je hier qua informatie is verder te hebben geholpen, hopelijk zijn er nog wat meer ouders in deze community die hun verhaal willen delen zodat wij hier allen van kunnen leren!

Groetjes

Terug
Bovenaan