ervaring na keizersnee, kindje coeveuse?

ik krijg over 3 weken mijn geplande keizersnee. de vorige keer ben ik ook met de keizersnee bevallen en moest mijn zoon toch 2 dagen de coeveuse in ivm wat vocht in zijn longetjes.
ik heb een foldertje mee gekregen waarin ook staat dat er de kans is dat ons 2de zoontje toch ook de coeveuse in raakt..
hoe is jullie ervaring? moest bij jullie ook altijd je kindje naar de coeveuse afd?

greta

Hoi Greta,
Ik heb 4 kinderen en alle 4 met de keizersnee gehaald.
De 1e twee niet gepland en de laatste 2 (uiteraard zou ik bijna zeggen) gepland.
Geen van de 4 heeft in de couveuse gelegen. Er is geen sprake van geweest en ik wist zelfs niet dat hier een verhoogde kans op was.
Laat je goed informeren door de gyn., maar laat je niet gek maken door de overvloed aan info die tegenwoordig overal op internet te halen valt.

Succes over 3 weken, komt vast goed!

Gr. Marieke

Hoi Gretha,

wat in de folder van je gyn staat klopt wel, maar de kans daarop is niet erg groot.
Bij een gewone bevalling wordt het vocht door het passeren van het nauwe baringskanaal vanzelf uit de longen geperst, bij een hele snelle bevalling soms ook niet optimaal.
Bij een keizersnede gebeurt dit niet. Daarom hebben soms kinderen hier last van en is er voor de zekerheid altijd een kinderarts aanwezig ( of soms doet de anestheasist dit) om de baby te ondersteunen bij de ademhaling zonodig. Zie het voornamelijk maar als een zekerheid. De meeste kinderen hebbben hier geen last van.

Dat het in de folder staat is tegenwoordig min of meer verplicht, want je moet eerlijke voorlichting geven en niet denken oh laten we mensen maar niet onnodig ongerust maken, wat hierdoor nu wel regelmatig gebeurt, helaas.

Succes met je keizesnede tzt en laat het toch maar een beetje over je heen komen.

Terug
Bovenaan