Hoi Roossje,
Ook ik heb een vroeggeboorte meegemaakt. Vorig jaar oktober ben ik met exact 30 weken bevallen van ons 1e kindje Finn. De bevalling startte met spontane weeeen, een echte oorzaak is nooit gevonden. Ondanks een goede start en helemaal gezond ter wereld gekomen kreeg Finn een infectie waaraan hij na 3,5 week is overleden.
Ik ben nu 26+3 zwanger en vanaf de 16e week krijg ik Utrogestan. Dit is ook progesteron net als Proluton, maar dit breng je vaginaal in ipv injecties met Proluton. Onderzoek wees uit dat dit even goed en waarschijnlijk zelfs beter werkt dan de injecties. De progesteron zorgt voor ontspanning van de spieren rondom je baarmoeder en wordt dus aangeraden bij vrouwen die een vroeggeboorte hebben gehad met voortijdige weeen.
Bij 23 weken heb ik helaas moeten stoppen met werken ivm spanning en veel harde buiken. De harde buiken zorgen er toch voor dat je terugdenkt aan de vorige keer en dat levert nog meer spanning op. Nu ik volledig thuis zit en veel rust kan nemen gaat het een stuk beter. Dus ik kan niet zeggen of de progesteron werkt of niet, maar het geeft mij wel het gevoel alsof er ik er alles aan doe. Het vaginaal inbrengen is niet vervelend (het zijn hele kleine capsuletjes) en ik heb ook geen bijwerkingen zover ik weet. Het enige is dat er soms wat wit ‘prut’ uit je vagina komt, dat is een beetje viezig maar ook weer niet zo erg.
Ze meten ook om de 2-3 weken de lengte van mijn baarmoederhals. Deze is bij mij tot nu toe altijd goed en stabiel geweest.
Deze zwangerschap blijft heel spannend en soms zelfs eng, maar met vlagen kan ik er toch zeker van genieten. En alle controles en ook de progesteron geven mij het gevoel dat ik er alles doe om deze zwangerschap goed te laten verlopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Heel veel sterkte met jullie enorme verlies.
Linda