Ervaring stoppen met borstvoeding, dostinex medicatie

Hallo allemaal,

Even in het kort mijn situatie. 8 weken geleden ben ik bevallen van een prachtig zoontje met een spoed keizersnede. Hij maakt het goed, alleen mama is nog zwaar ontregeld.

Mijn hormonen schieten alle kanten op, en ik ben blijkbaar enorm gevoelig voor het aanmaken van oxytocine, ik moet vechten om een paar uur per dag wakker te kunnen blijven. Mijn hb gehalte is heel erg laag, en fysiek ben ik uitgeput. Dat is natuurlijk niet houdbaar. Nu wil ik stoppen met de borstvoeding, maar afbouwen in een aantal weken zie ik als een berg tegenop. Nu heb ik een hoge productie, dus alleen afbinden en een paar dagen doorbijten lijkt mij gevaarlijk. Salie thee heb ik ook geprobeerd. Ik slik nu de driedubbele dosis (uit wanhoop) maar het doet niks.

Toch een lang verhaal maar zijn er hier dames die ervaring hebben met dostinex en dan specifiek na al een paar weken vol borstvoeding gegeven te hebben? Zou dit kunnen werken? Of heeft er nog iemand een ander creatief idee? Deze moeder wil heel graag haar kindje vast kunnen houden zonder in slaap te vallen, want zover is het nu al gekomen en dat maakt mij echt verdrietig en wanhopig.

Met het opkrikken van je HB krijg je ook vanzelf meer energie. Met voeding kan je veel winst behalen maar als de waarde heel erg laag is, heeft de huisarts daar toch ook wel wat voor. Ook al ga je stoppen met het geven van borstvoeding, je te lage hb zal toch ook aangepakt moeten worden. Overleg dus met je huisarts. Aan ervaringen heb je naar mijn mening niet zoveel aangezien hb ook meespeelt.

Ijzer neem ik inderdaad al, inclusief de nodige vitamine en supplementen. Alleen ik zit op zo'n dieptepunt dat het nog weken zo niet maanden gaat duren voordat de energie terug is. De huisarts geeft aan af te bouwen door iedere dag iets minder lang te kolven. Maar dat gaat zo lang duren, ik ben echt iedere dag maar een paar uur wakker, mijn kleine vasthouden is al te vermoeiend. Ik zoek dus naar een alternatief om in ieder geval snel wat energie terug te krijgen doordat er niet ook nog melk geproduceerd moet worden :)

Ik zou eens aar accupunctuur kijken, als dat kan helpen met de borstvoeding, dan kan het misschien ook wel helpen met het afbouwen van de borstvoeding.

Ijzer neem ik inderdaad al, inclusief de nodige vitamine en supplementen. Alleen ik zit op zo'n dieptepunt dat het nog weken zo niet maanden gaat duren voordat de energie terug is. De huisarts geeft aan af te bouwen door iedere dag iets minder lang te kolven. Maar dat gaat zo lang duren, ik ben echt iedere dag maar een paar uur wakker, mijn kleine vasthouden is al te vermoeiend. Ik zoek dus naar een alternatief om in ieder geval snel wat energie terug te krijgen doordat er niet ook nog melk geproduceerd moet worden :)
Als je echt wilt stoppen, kijk dan even voor het afbouwschema op borstvoeding.com. Dan kan je alvast beginnen. Vraag aan de huisarts om die medicatie. Neem aan dat er al een volledig bloedbeeld is geprikt om andere oorzaken van vermoeidheid uit te sluiten.

Beste F, wat fijn dat je dit met ons deelt en wat heftig dat je zo moe bent. Een keizersnede is niet niks en ik kan me voorstellen dat het allemaal ontzettend zwaar is. Ik vind je ontzettend dapper!

Jouw vraag doet met denken aan een artikel op Ouders van Nu over Postnatale depletie. Nu denk je misschien een depletie? wat is dat. Haha, dat had ik ook. Een postnatale depletie is ten eerste iets anders dan een postnatale depressie. ''Depletie betekent uitputting, postnataal betekent na de geboorte. Postnatale depletie kan ontstaan als de moeder na haar zwangerschap niet genoeg tijd neemt of krijgt om te herstellen en daardoor zowel fysiek als mentaal uitgeput raakt''(bron: Oudersvannu.nl).

Hoe ontstaat een postnatale depletie:
''Tijdens de zwangerschap gaan er via de placenta vitamines, mineralen, ijzer en omega-vetzuren naar de baby. Het moederlichaam geeft de baby voorrang: die krijgt wat hij nodig heeft om zich te ontwikkelen en dat gaat soms ten koste van de moeder. Daardoor kunnen er al tijdens de zwangerschap tekorten aan vitamines en mineralen ontstaan. Krijgt je lichaam na de bevalling niet genoeg kans om te herstellen, dan kun je postnatale depletie ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen, met gezonde voeding en probeer elk uurtje slaap mee te pakken. Als je langdurig te weinig slaap krijgt en niet gezond genoeg eet, worden tekorten niet aangevuld. Heb je daarnaast langdurig veel stress, dan maken je bijnieren cortisol aan. Bij een tekort aan rust en vitamines, met name vitamine C en B5, kunnen de bijnieren niet herstellen en uitgeput raken. Dit zorgt voor die extreme vermoeidheid die zo kenmerkend is voor postnatale depletie''.

Nu ben ik geen professional of arts en ken ik jouw situatie niet in details, dus ik weet niet of jij je hierin kunt vinden en of jij dit echt hebt, maar mogelijk kun je in het artikel hier verder over lezen en dit met een professional bespreken. Het artikel is medisch beoordeeld door een psycholoog. Lees hier meer over postnatale depletie: https://www.oudersvannu.nl/baby/postnatale-depletie-als-je-als-moeder-oververmoeid-bent~87abce8

Als je wilt stoppen met het geven van borstvoeding dan is het belangrijk om de borstvoeding rustig af te bouwen. Op Ouders van Nu hebben we hier veel over geschreven in samenwerking met professionals. Hierbij heb ik een aantal tips om het overstappen van borstvoeding naar flesvoeding zo soepel mogelijk te laten verlopen :). De artikelen zijn medisch beoordeeld door professionals zoals in dit geval een lactatiedeskundige. Hierbij alvast 5 belangrijke tips:

1. Gemiddeld staat er één week voor het afbouwen van één voeding. Hoe snel dit in de praktijk gaat, hangt af van je melkproductie.

2.Wacht met het afbouwen van de tweede voeding tot je borsten soepel aanvoelen op het tijdstip dat je de eerste voeding hebt laten vervallen. Dit kan ongeveer zeven dagen duren.

3. Je kunt het beste niet twee opeenvolgende voedingen achter elkaar afbouwen. Het kan zijn dat je borsten dan te vol raken en dat geeft kans op verstoppingen en ontstekingen.

4.Als je een voeding afbouwt kun je drie tot vier dagen lang op dat tijdstip de spanning van je borsten halen door kort te kolven. Na die drie tot vier dagen 'weten' je borsten dat ze op dat tijdstip geen melk meer hoeven aan te maken.

5.Het volgen van een afbouwschema kan je helpen bij het afbouwen van borstvoeding. Hierbij de link naar het gehele artikel betreft het afbouwen van borstvoeding en het afbouwschema:

Heel veel sterkte en succes! En als je nog verdere vragen hebt, wij zijn er voor je!
-Jetske

Terug
Bovenaan