Bij mijn eerste heb ik er 2 dagen over gedaan, de eerste dag voornamelijk veel voorweeen die naar niet aan het doorzetten waren, ik was toen 40+3. Dus het werd wel tijd dat madam kwam. Mare, de tweede dag kwamen de weeen in de middag echt op gang, door voornamelijk rondjes in de tuin te blijven lopen. in de begin van de avond, rond etenstijd waren de weeen zo heftig dat de verloskundige kwam kijken en ik 5 cm ontsluiting had. Hop naar het ziekenhuis, daar hebben ze de vliezen gebroken. Onze dochter is toen om half 1 s nachts geboren. Ik was helemaal kapot weet ik nog en was blij dat het erop zat. om 4 uur smiddags die dag mochten we naar huis.
Bij de tweede begonnen de weeen in de morgen, leken meer harde buiken, maar toen er lichte pieken in kwamen te zitten wisten we het zeker, de hele dag en avond weeen opgevangen, maar waren voorween die nog niet zo pijnlijk waren, toen dacht ik net zo voor de nacht rond 23.00 ik ga naar bed het gaat nog wel even duren. Rond 2/3 uur moest de verloskundige komen omdat de weeen heel krachtig waren al, toen had ik zo'n 2 centimeter ontsluiting. Ik moest de nacht nog even verder uitzingen tot de morgen, om 8 uur kwam de verloskundige terug en had ik 5 cm ontsluiting. De ontsluitingsweeen waren toen al heel flink, naar het ziekenhuis. Vliezen gebroken, rond 11 uur had 7 cm. Daarna ging het supersnel, onder de douche een paar stevige weeen en toen had ik het gevoel dat ik poepen moest. Dus hop onder de douche vandaan en op bed meteen mogen persen. Om 1 voor 1 was onze tweede madam daar.
Mijn ervaring is dat de tweede inderdaad sneller komt, onze tweede was ook aardig wat zwaarder dan de eerste, 8 ponder. Maar minder uitgescheurd enzo dan bij de eerste. Ja, de ontsluitingsweeen zijn net zo verschrikkelijk, maar beter te doen doordat alles sneller gaat. Mare, die laatste uren gingen voor mij zo snel, zo had je 7 cm en toen mocht ik al persen en ze was daar ook voor mijn gevoel heel snel. Bij onze eerste dochter vond ik het persen heel moeilijk, ik stond steeds op punt het bijltje erbij neer te gooien en bij de tweede kon ik dat veel beter handelen.
Succes met je bevalling, ik snap dat je er beetje bang voor bent, heel begrijpelijk hoor. Maar weet je, het moet er toch uit, hoe dan ook. Dus laat het maar op je afkomen. Misschien helpt het voor jou als je rekening houdt met een zware bevalling, net als je eerste. Dan kan het wellicht alleen maar meevallen.