Ervaringen 2e bevalling

<p>Hoi dames.</p><p>Momenteel ben ik zwanger van nr.2 inmiddels ruim 35 weken. Het eind is in zicht en daarom dus ook de bevalling. </p><p>De bevalling van de 1e was snel en niet leuk. Vanwege zwangerschapsdiabetes was ik voorbereid op inleiden met 40 weken. Maar tijdens een extra controle met 37 weken braken mijn vliezen spontaan en kwam ik in een enorme (pijnlijk) weeën storm. 6uur later was onze kleine man er al. De bevalling is voor mij onverwachts en intens geweest.  (Komt nog een heel verhaal achter aan) </p><p>Mijn verloskundige geeft aan dat de 2e bevalling waarschijnlijk net zo snel of sneller zal gaan als de 1e. Omdat de 2e bevalling vaak sneller is..</p><p>Nou ben ik op zoek naar ervaringen. </p><p>- Hoe was je 1e bevalling? En daarna je 2e (en evt 3e)?</p><p>Vergelijkbaar,  compleet anders of?</p><p>Ik hoop dat jullie wat willen delen. Ik merk dat ik er namelijk best wel weer tegen op begin te zien (de verloskundige weet dit).</p><p>Misschien helpt het mij om voor te bereiden of los te laten. </p><p>Bedankt. </p><p> </p><p> </p>

1e bevalling: 
03.30 braken mn vliezen, nog geen weeën dus weer proberen te slapen (lukte natuurlijk niet haha).
Rond 13.00 uur begonnen de weeën echt, daarvoor rommelde het een klein beetje. 
15.30 had ik 5 cm ontsluiting en werden weeën echt pijnlijk (rugweeen). Om 17.00 had ik 7 cm ontsluiting, om 18.15 volledige ontsluiting en mocht ik persen. Begonnen op baarkruk en uiteindelijk 19.15 bevallen op bed. 
Al met al een prima bevalling. Ik hoopte en verwachtte dat de 2e sneller zou gaan, alhoewel dit ook niet lang duurde. Bij de 1e geen weeënstorm gehad.
2e bevalling: 
15.00 gestript en 3 cm ontsluiting. 
16.00 weeën begonnen echt dus man gebeld en verloskundige gebeld. 17.00 had ik 4/5 cm ontsluiting.  Toen om 18.00 in bad, was heerlijk en weeën waren goed op te vangen. Om 19.00 5/6 cm ontsluiting en toen zijn mn vliezen gebroken. 
Van 19.05 tot 19.40 een weeën storm gehad wat echt heel pittig was, maar uiteindelijk dus in 35 min van 5/6 cm naar geboorte gegaan. Ik heb 2 of 3x geperst, toen was ze er al. 
2e bevalling ging dus inderdaad een stuk sneller en het eind was super heftig en snel. Toch heb ik die bevalling als mooier ervaren, omdat ik in bad ben bevallen. Ik had volledig zelf de regie en kon echt goed naar mn lichaam luisteren. Dat was voor mij dus toch belangrijker dan de tijd en snelheid. 
Ik hoop voor je dat je 2e bevalling een mooie ervaring wordt!

De eerste keer beviel ik spontaan en veel te vroeg. Binnen 3,5 uur werd nr 1 geboren en nr 2 kwam 91 minuten later op de OK. Fluxus en manuele placenta.
De tweede keer beviel ik spontaan met 39+3. Met 3,5 uur was het gepiept. Weer fluxus en manuele placenta

Bij mijn eerste heb ik er 2 dagen over gedaan, de eerste dag voornamelijk veel voorweeen die naar niet aan het doorzetten waren, ik was toen 40+3. Dus het werd wel tijd dat madam kwam. Mare, de tweede dag kwamen de weeen in de middag echt op gang, door voornamelijk rondjes in de tuin te blijven lopen. in de begin van de avond, rond etenstijd waren de weeen zo heftig dat de verloskundige kwam kijken en ik 5 cm ontsluiting had. Hop naar het ziekenhuis, daar hebben ze de vliezen gebroken. Onze dochter is toen om half 1 s nachts geboren. Ik was helemaal kapot weet ik nog en was blij dat het erop zat. om 4 uur smiddags die dag mochten we naar huis.
Bij de tweede begonnen de weeen in de morgen, leken meer harde buiken, maar toen er lichte pieken in kwamen te zitten wisten we het zeker, de hele dag en avond weeen opgevangen, maar waren voorween die nog niet zo pijnlijk waren, toen dacht ik net zo voor de nacht rond 23.00 ik ga naar bed het gaat nog wel even duren. Rond 2/3 uur moest de verloskundige komen omdat de weeen heel krachtig waren al, toen had ik zo'n 2 centimeter ontsluiting. Ik moest de nacht nog even verder uitzingen tot de morgen, om 8 uur kwam de verloskundige terug en had ik 5 cm ontsluiting. De ontsluitingsweeen waren toen al heel flink, naar het ziekenhuis. Vliezen gebroken, rond 11 uur had 7 cm. Daarna ging het supersnel, onder de douche een paar stevige weeen en toen had ik het gevoel dat ik poepen moest. Dus hop onder de douche vandaan en op bed meteen mogen persen. Om 1 voor 1 was onze tweede madam daar. 
Mijn ervaring is dat de tweede inderdaad sneller komt, onze tweede was ook aardig wat zwaarder dan de eerste, 8 ponder. Maar minder uitgescheurd enzo dan bij de eerste. Ja, de ontsluitingsweeen zijn net zo verschrikkelijk, maar beter te doen doordat alles sneller gaat. Mare, die laatste uren gingen voor mij zo snel, zo had je 7 cm en toen mocht ik al persen en ze was daar ook voor mijn gevoel heel snel. Bij onze eerste dochter vond ik het persen heel moeilijk, ik stond steeds op punt het bijltje erbij neer te gooien en bij de tweede kon ik dat veel beter handelen. 
Succes met je bevalling, ik snap dat je er beetje bang voor bent, heel begrijpelijk hoor. Maar weet je, het moet er toch uit, hoe dan ook. Dus laat het maar op je afkomen. Misschien helpt het voor jou als je rekening houdt met een zware bevalling, net als je eerste. Dan kan het wellicht alleen maar meevallen.

Terug
Bovenaan